• Anonym (Informera mig)

Varför bör man gifta sig?

Många jag känner påstår att de gift sig "för barnens skull". För att det är "säkrare" för barnen. Nu vill jag veta, svart på vitt, handen på hjärtat, EXAKT VAD är det som är "bättre" (för minderåriga barn) med gifta föräldrar, och varför (enbart juridiskt) det inte "räcker" med att bara vara sambos? I mitt specifika fall har jag en dotter sen tidigare relation och min nuvarande sambo och jag har två gemensamma barn, samt ett hus tillsammans. Varför bör vi gifta oss, "för barnens skull"? Finns det verkligen handfasta anledningar eller är det en förlegad syn o gammal "skröna", att det är bättre att vara gifta än bara sambos? Någon som kan de här paragraferna?

• Svar på tråden Varför bör man gifta sig?
  • Anonym (Jopp)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 22:15:59 följande:
    Hon ärver inga 50 % av hans del. Barnen ärver samtlig kvarlåtenskap efter sin far.
    Om man är sambo eller gift spelar ingen roll. När en person dör så görs en bodelning. Är man sambo så får den levande sambon samma som hon/han skulle fått vid separation. Det samma gäller make/maka.

Ja, det är fel att säga att frun ärver 50 procent. Men hon FÅR 50 procent. Det samma som hon hade fått om mannen velat skilja sig. Det som finns kvar sedan delas mellan barnen.
  • Anonym (Law)
    Många tror att man ärver varandra om man är sambo. Så är inte fallet, sambos har inte någon arvsrätt, oavsett hur länge man bott tillsammans. Detta kan leda till mycket drastiska konsekvenser om den ene i förhållandet avlider. Det kan bland annat innebära att man som sambo tvingas sälja den gemensamma bostaden för att någon släkting på den avlidnes sida ska få ut sitt arv. Man kan skydda sig gentemot detta genom ett testamente. Om man i ett sådant testamente förordnar att man som sambos ska ärva varandra har man ett gott skydd. Dock finns alltid regeln om att bröstarvingar har rätt till sin laglott, det vill säga att barnen kan kräva ut ett visst arv även om man testamenterat till sin sambo.
  • Anonym (Jopp)
    Anonym (Law) skrev 2013-05-12 22:20:45 följande:
    Många tror att man ärver varandra om man är sambo. Så är inte fallet, sambos har inte någon arvsrätt, oavsett hur länge man bott tillsammans. Detta kan leda till mycket drastiska konsekvenser om den ene i förhållandet avlider. Det kan bland annat innebära att man som sambo tvingas sälja den gemensamma bostaden för att någon släkting på den avlidnes sida ska få ut sitt arv. Man kan skydda sig gentemot detta genom ett testamente. Om man i ett sådant testamente förordnar att man som sambos ska ärva varandra har man ett gott skydd. Dock finns alltid regeln om att bröstarvingar har rätt till sin laglott, det vill säga att barnen kan kräva ut ett visst arv även om man testamenterat till sin sambo.
    Nej, men du får fortfarande ut "dina halva" av boende och bohag om det införskaffats för gemensamt bruk. Vill man sen ha den andra halvan också, då måste man skriva testamente. Men helt säker är man ju inte om det finns barn med i bilden.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Jopp) skrev 2013-05-12 22:18:35 följande:
    Om man är sambo eller gift spelar ingen roll. När en person dör så görs en bodelning. Är man sambo så får den levande sambon samma som hon/han skulle fått vid separation. Det samma gäller make/maka.

Ja, det är fel att säga att frun ärver 50 procent. Men hon FÅR 50 procent. Det samma som hon hade fått om mannen velat skilja sig. Det som finns kvar sedan delas mellan barnen.
    Barnen ärver hela sin fars andel. Det är vad jag försöker få fram.

• Anonym (Jopp)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 22:23:04 följande:
    Barnen ärver hela sin fars andel. Det är vad jag försöker få fram.

Ja, och det var väl precis vad som stod i exemplet? Om det finns testamente så kan frun få ytterligare 25 procent...
  • Anonym (nope)
    Anonym (Jopp) skrev 2013-05-12 22:24:08 följande:
    Ja, och det var väl precis vad som stod i exemplet? Om det finns testamente så kan frun få ytterligare 25 procent...
    Nej, läs exemplet igen:
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-12 21:59:55 följande:

Nu är du ute och snurrar...
    Okej, vi tar det igen.

Lisa & Lars som gifta
    Huset = 100% 1 000 000 kr
    Lisa = 50%, Lars 50% 500 000 kr / 500 000 kr

Om Lars dör ärver Lisa 25% av Lars del, barnen får 8% av Lars del var. Då Lena är särkullbarn har hon rätt att få sin del direkt om inte Lars och Lisa skrivit testamente om orubbat bo, då får endast Lena ut sin laglott vilket är hälften av arvslotten, med andra ord 4% av Lars del.

Efter dödsfall vid gifta:
    Lisa: 916 000 kr (957 000 vid testamente)
    Lena: 83 000 kr (41 000 vid testamente)

Lisa & Lars som sambo
    Huset = 100% 1 000 000 kr
    Lisa = 50%, Lars 50% 500 000 kr / 500 000 kr

Om Lars dör ärver Lisa 0% av Lars del, barnen får 33% av Lars del var. Då Lena är särkullbarn har hon rätt att få sin del direkt.

Efter dödsfall vid sambo:
    Lisa: 500 000 kr
    Lena: 166 000 kr
    Gemensamt barn 1: 166 000 kr
    Gemensamt barn 2: 166 000 kr

Oftast är det den kvarlevande föräldern som blir förmyndare för gemensamma barn men det kan bli en annan förmyndare så de gemensamma barnens arv förvaltas i deras intresse.

Som vanligt är det inte personen som är med i filmen som skrivit brevet och siffrorna är avrundade!

• Anonym (Qwe)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 22:15:59 följande:
    Hon ärver inga 50 % av hans del. Barnen ärver samtlig kvarlåtenskap efter sin far.

Men ge dig nu... Om Lars och Lisa är gifta ärver hon honom i första hand, i andra hand eventuella särkullbarn och i sista hand gemensamma barn.

Klart makar ärver varandra
  • Anonym (nope)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-12 22:28:30 följande:

Men ge dig nu... Om Lars och Lisa är gifta ärver hon honom i första hand, i andra hand eventuella särkullbarn och i sista hand gemensamma barn.

Nja, hon får hälften av vad de ägt gemensamt, resten ärver barnen.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 22:30:33 följande:

Nej, hon äger redan 50% av deras gemensamma tillgångar. Efter dödsfall får hon dessutom hälften av den avlidnes tillgångar med andra ord 75 %. Punkt.
  • Anonym (gifta sig)
    Fast är det gemensamma barn så får hon fritt förvalta deras del tills hon dör. Har de enbart gemensamma barn innebär det i praktiken att hon får ha hand om 100% av deras tillgångar tills hon dör. Med särkullbarn kommer hon aldrig kunna få hand om 100% då de får ut sitt arv direkt. Hur stor del de får beror på om testamente finns eller ej. De får antingen arvslott (utan testamente) eller laglott (med testamente).
  • MaryEllen
    Jo, men de gemensamma barnens arv går först till den efterlevande makan. Efterlevande maka ärver med förtur, och först när även hon dör får de gemensamma barnen ut sitt arv. Efterarvet efter fadern, och arvet efter modern.
  • Anonym (gifta sig)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-12 22:28:30 följande:

Menar du verkligen "i andra hand eventuella särkullbarn"? De kommer ju lika mycket i första hand som Lisa eftersom de får ut sin del direkt (om jag fattat det rätt).
    Jag skulle säga att om de är gifta ärver hon och särkullbarn honom i första hand och i sista hand gemensamma barn (dvs efter att hon dött).
  • Anonym (nope)
    MaryEllen skrev 2013-05-12 22:37:36 följande:
    Jo, men de gemensamma barnens arv går först till den efterlevande makan. Efterlevande maka ärver med förtur, och först när även hon dör får de gemensamma barnen ut sitt arv. Efterarvet efter fadern, och arvet efter modern.
    Visst. Makan får förvalta gemensamma barnens arv.

Särkullbarn får ut sin andel efter föräldern direkt.
Svar på tråden Varför bör man gifta sig?