• Anonym (Karl)

Drogest vid nyanställning?

Hej,

Jag har en fråga om drogtester på jobbet eller vid nyanställningar, är det någon som har erfarenhet av detta och hur går det till?? Vad är det man testar (vilka prover tar man, vilka droger tittar man på?)? Och är det urin, saliv- eller blodprov man tar??

Hur länge finns det risk att marijuana syns i blod/urinprov? Har inget bruk eller missbruk men har EN gång testat, eftersom jag inte visste att det var cb/marijuana. Tyvärr skedde det lite olägligt eftersom jag söker jobb på olika företag där anställda drogtestas vid nyanställning. Om det dröjer ca 3 månader till anställning och drogtest, kommer det synas i urinen/blodprovet ännu?

Hur kan jag vara säker på att det inte syns? Jag vill verkligen inte straffas för detta misstag (en engångsförseelse) och det handlar om ett jobb som jag verkligen vill ha. Det handlar alltså om en enstaka gång. Jag hoppas det inte hade hänt men nu har det, så vad ska jag tänka på vid ev. test? Kommer det synas om 3 månader? Eller bör jag avstå från att söka jobb där kanske? Kan man göra något själv för att öka halveringstiden eller är det bra en "myt"??

Tacksam om det är någon som kan dela med sig av sina erfarenheter

• Svar på tråden Drogest vid nyanställning?
  • sisley

Det är med all säkerhet urinprov, möjligtvis blodprov. De kommer inte ta hårstrån från dig då sådana tester kostar för mkt pengar. Jag tror att man kan se spår av cannabis i några månaders tid om man röker regelbundet. Du kan nog vara lugn.

• Anonym (Jag)

Vi får lämna både drogtest och leverprov innan anställning. Då va det urinprov och blodprov. Men under anställning så tar dom spontana drogtester och då är det salivprov. Så är nog lite olika det där.. jag hade ätit morfin mot smärta veckan innan och berättade självklart det för damen som tvivlade lite på att det efter 7 dagar skulle kunna ge utslag. Iof skillnad på "drog" men tre månader.. sök jobbet och skulle det rent oturligt nog visa något så ta den diskussionen då ! Lycka till!

• frappa
    Rataxes skrev 2013-05-12 10:45:37 följande:

Hoppas jag slipper träffa dig på min arbetsplats.
    Nä, men du träffar andra, är det en stor arbetsplats.
    Så är det en jävla massa.

Folk hänger inte längre med i svängarna på cannabis har jag märkt.
    Många som inbillar sig att röka cannabis tillhör ovanligheterna.
  • Rataxes
    frappa skrev 2013-10-13 20:06:09 följande:
    Nä, men du träffar andra, är det en stor arbetsplats.
    Så är det en jävla massa.

Folk hänger inte längre med i svängarna på cannabis har jag märkt.
    Många som inbillar sig att röka cannabis tillhör ovanligheterna.

Nej, det är inte en jävla massa. På mitt jobb sker regelbundna slumpmässiga drogtester, är du fast anställd erbjuds du rehab, är du inhyrd är du inte välkommen igen.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • frappa
    Rataxes skrev 2013-10-14 00:29:03 följande:

Nej, det är inte en jävla massa. På mitt jobb sker regelbundna slumpmässiga drogtester, är du fast anställd erbjuds du rehab, är du inhyrd är du inte välkommen igen.
    Sorterar detta under BS.

Sen vad du inbillar dig en som rökt cannabis kvällen innan jobb ska göra, är bortom mitt förstånd i vad du tror ska ske.
    Och vad som är humoristiskt är du inte tror det är helt vanliga människor som konsumerar cannabis.

Idag är det ca1310000 som rökt/röker cannabis, och du inbillar dig du inte har någon på arbetsplatsen.
  • Rataxes
    frappa skrev 2013-10-14 02:34:14 följande:
    Sorterar detta under BS.

Sen vad du inbillar dig en som rökt cannabis kvällen innan jobb ska göra, är bortom mitt förstånd i vad du tror ska ske.
    Och vad som är humoristiskt är du inte tror det är helt vanliga människor som konsumerar cannabis.

Idag är det ca1310000 som rökt/röker cannabis, och du inbillar dig du inte har någon på arbetsplatsen.

Du röker rätt mycket jazztobak, va? Du svamlar lika osammanhängande som ett jävla dopehead jag jobbade med för länge sedan. Hoppas du inte kör hjullastare som han gjorde.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Anonym (Lova)
    Rataxes skrev 2013-10-14 03:37:49 följande:

Du röker rätt mycket jazztobak, va? Du svamlar lika osammanhängande som ett jävla dopehead jag jobbade med för länge sedan. Hoppas du inte kör hjullastare som han gjorde.
    Jag möter hellre en som kör hjullastare som rökt jazztobak kvällen innan än en som druckit sig plakat.
  • frappa
    Rataxes skrev 2013-10-14 03:37:49 följande:

Nope, men såna som har svårt att inse saker, brukar föra över "diskussionen" till att diskutera person och personangrepp..
    Ad hominem är nått som knarkkrigarna älskar att använda, men de fattar inte det funkar.

Vi har fortfarande 1310000, varken du vill eller ej.
    Så du träffar på dessa människor varje dag, detta är ett faktum.

Sen ska man givetvis inte köra bil berusad eller arbeta onykter.
    Sånt kan man reglera med körkort och anställningsavtal, och bryter man dessa så får man betala priset.
    Dock så har vi ingen statistik på i Sverige där cannabis är ensamnämnare i olyckor, dvs statistiskt ointressant.
    Och i andra länder som först statistik på bilolyckor, så har man kommit fram till i USA i en 30årig studie.
    Att du är lika trolig att orsaka en olycka som om du är nykter.
    I Colorado så minskade de allvarliga olyckorna med 9% efter införandet av medicinsk cannabis.
    Man trodde tvärtom att det skulle öka.
    Teorierna är många, dock inte att man kör bättre bil med cannabis i kroppen.
  • frappa
    Anonym (Lova) skrev 2013-10-14 03:57:07 följande:
    Jag möter hellre en som kör hjullastare som rökt jazztobak kvällen innan än en som druckit sig plakat.
    Alla dagar i veckan, ALLA DAGAR i veckan.

Sen måste jag tillägg att man ska framför fordon i trafiken i ett nykter tillstånd, även ska man inte vara trött.
    den senare är tyvärr väldigt svårt att kolla upp.
  • cattus
    frappa skrev 2013-10-14 02:34:14 följande:
    Sorterar detta under BS.

År 2012 beräknades ca 55 000 personer missbruka eller vara beroende av någon form av narkotika, vilket motsvarade ca 0,8 % av Sveriges vuxna befolkning. 
    År 2013 finns det uppgifter om att ca 2% som TESTAT cannabis under året.
    Gamla uppgifter men....
    du uppger att 12 % gör det, nja, undrar vart har du fått den uppgiften ifrån?

• klyban
    sisley skrev 2013-05-16 20:19:51 följande:
    Det är med all säkerhet urinprov, möjligtvis blodprov. De kommer inte ta hårstrån från dig då sådana tester kostar för mkt pengar. Jag tror att man kan se spår av cannabis i några månaders tid om man röker regelbundet. Du kan nog vara lugn.

Efter ett tillfälle så är det 100% att det inte går spåra längre.

I blod kan man bara spåra THC i 8-10h efter intag(ett röktillfälle), men man tar även THC-syra i blodprov så man kan få ett sådant positivt text.
    Där är det extremt svårt och sia om hur länge det syns där, men 1-7 dagar efter ett röktillfälle.

cattus skrev 2018-03-03 21:13:08 följande:
    År 2012 beräknades ca 55 000 personer missbruka eller vara beroende av någon form av narkotika, vilket motsvarade ca 0,8 % av Sveriges vuxna befolkning. 
    År 2013 finns det uppgifter om att ca 2% som TESTAT cannabis under året.
    Gamla uppgifter men....
    du uppger att 12 % gör det, nja, undrar vart har du fått den uppgiften ifrån?

Dessa uppgifter brukar FHI och EU ge oss, dock så har Sverige slutat ge dessa siffror av någon mystiskt anledning.
    Svaret hur många är svårt och greppa, men med tanke  på hur kraftigt vården på cannabis gått upp på cannabis så kan vi gissa på +20%

hur många meter var det?
  • Anonym (Roland)

De flesta företagare använder saliv tester. Speciellt bemanningsföretag..  Jobbar via ett Bemanningsföretag i Göteborg som rekryterare och får beställa in inför anställningar.. Lycka till gör inga dumheter. 

Exempel: www.provsvaret.se/produkt/saliv-drogtest/

• Tveksamt
    Anonym (omskakas) skrev 2013-05-12 09:39:05 följande:

Gå in på flashback forum och sök så kommer du att finna svaret på dina fråga. Det är fan sinnesjukt att man ska behöva ta ett drogtest för att få ta ett jobb. Ingen jävel tycker att det är några konstigheter att supa efter jobbet. Men så fort drogen är olaglig så blir det konstigheter.

Är det konstigt att en företagare inte vill ha anställda som håller på med något som är olagligt och/eller kan påverka dem under arbetstid?
    Om man med ett urinprov kunde avgöra vilka som fifflat med skatten, begått våldsbrott eller stulit saker kan du ge dig fan på att man skulle göra sådana prov också...
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • klyban
    Tveksamt skrev 2018-03-15 16:28:47 följande:
    Är det konstigt att en företagare inte vill ha anställda som håller på med något som är olagligt och/eller kan påverka dem under arbetstid?
    Om man med ett urinprov kunde avgöra vilka som fifflat med skatten, begått våldsbrott eller stulit saker kan du ge dig fan på att man skulle göra sådana prov också...

Hur vet du att dom hållit på med nått olagligt?
    Det finns inget som garanterar detta, du vet om det int eär olagligt att ha metaboliter i sig.
    man får även köra bil på dessa, och uppenbart varför också = saknar psykoaktiva egenskaper(som andra kan kalla berusning).

Nykterhet är en annan sak, och det ska inte förekomma i arbetet.
    Men där finns idag bara blodprov för få svar, att göra urintest eller salivtest, kommer inte säga mer än en konsumtion skett någon gång.
    Även så betalar arbetet för dåligt för äga även folks fritid.

hur många meter var det?
  • Tveksamt
    klyban skrev 2018-03-15 16:53:38 följande:

Hur vet du att dom hållit på med nått olagligt?

Det finns inget som garanterar detta, du vet om det int eär olagligt att ha metaboliter i sig.

man får även köra bil på dessa, och uppenbart varför också = saknar psykoaktiva egenskaper(som andra kan kalla berusning).

Nykterhet är en annan sak, och det ska inte förekomma i arbetet.

Men där finns idag bara blodprov för få svar, att göra urintest eller salivtest, kommer inte säga mer än en konsumtion skett någon gång.

Även så betalar arbetet för dåligt för äga även folks fritid.

Jag menar inte på något sätt att ett utslag på ett drogtest är lika med att personen gjort något olagligt. Ett utslag på ett drogtest visar på att personen har rester av en drog i kroppen. Det finns mängder med lagliga droger precis som det finns mängder med olagliga droger. Det finns många lagliga sätt att få i sig ämnen som kan ge utslag på ett drogtest.

Ett positivt drogtest kan man däremot använda som en start för att utreda vad det är som har hänt.

?Lasse, vi ser ett utslag för XXX här i ditt drogtest från förra månaden, vad är det som har hänt??

?Det är inget allvarligt, jag fick en ny sorts smärtstillande för min ryggvärk sedan operationen i vintras. Jag kommer in till dig efter fikat så kan vi snacka om saken.?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • klyban
    Tveksamt skrev 2018-03-15 17:37:54 följande:
    Jag menar inte på något sätt att ett utslag på ett drogtest är lika med att personen gjort något olagligt. Ett utslag på ett drogtest visar på att personen har rester av en drog i kroppen. Det finns mängder med lagliga droger precis som det finns mängder med olagliga droger. Det finns många lagliga sätt att få i sig ämnen som kan ge utslag på ett drogtest.
    Ett positivt drogtest kan man däremot använda som en start för att utreda vad det är som har hänt.
    Lasse, vi ser ett utslag för XXX här i ditt drogtest från förra månaden, vad är det som har hänt?
    Det är inget allvarligt, jag fick en ny sorts smärtstillande för min ryggvärk sedan operationen i vintras. Jag kommer in till dig efter fikat så kan vi snacka om saken.

Såklart, men om man röker på i DK tex eller andra ställen där konsumtion inte är olagligt, så har man aldrig gjort nått fel.
    Och ska då arbetsgivaren ha rätt och hantera dig för du gjort nått som inte ens är fel.

Vad är sen nästa steg, ska dom jaga dig om du laddar ned film, kör för fort, går mot röd gubbe osv..osv... som sker dagligen.

Men visst finns det många enkla lösningar på varför man tar medicin recept, och berätta att den är föreskriven.
    Men är man nykter på sitt arbetet, så har jag svårt och se varför de ska bestämma över mina handlingar som inte har ett skit med jobbet och göra.
    Metaboliter är bara metaboliter och inte berusning, det är väldigt viktigt och skilja på detta, då många inte ens förstår skillnaden.
    Annars är nykterhet i arbete och fordon en självklarhet, även så får man inte heller någon drograttfylla för metaboliter.
    Utom nått år innan på metaboliten av THC, men dessa domar rev man alla upp då det var fel.

hur många meter var det?
  • Anonym (Aska)
    Anonym (Lova) skrev 2013-10-14 03:57:07 följande:

Och jag undviker gärna båda två. Droger och alkohol har inget på en arbetsplats att göra. Det är bra att man testar vid nyanställning, misstanke om påverkan och slumpmässigt
Svar på tråden Drogest vid nyanställning?