• Singoallan

Fyra missfall... vad ska jag göra?

Hej,
    Vet egentligen inte vad jag ska skriva.... har haft 4 missfall under cirka två års tid... inget barn ännu. Är 32 år gammal och känner hur hoppet börjar glida ifrån mig. Finns det någon mer där ute i liknande sits? Hur gör ni för att hålla modet uppe? Vill mest bara prata av mig med någon som är i en liknande situation.

Kram på er alla som kämpar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 18:12
    Jo, jag vill även tillägga att jag gärna delar med mig av det jag hittills har fått erfara om det kanska kan vara till hjälp för någon. HAr testat på det mesta inom fertilitetsvärlden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 19:11
    En fråga tiller som kämpar: Hur fixar ni livet i övrigt? Jag tänker på jobb, vänner och familj?
    Själv känner jag att det är väldigt kämpigt ibland på jobbet. Känner mig svag och lite nervös och fixar inte mina sysslor som tidigare. Hjärnan har liksom stängt av och det är jättesvårt att prestera. Det i sin tur skapar stress... vilket jag är livrädd för med tanke på alla missfallen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 14:23
    Jag upplever att missfallsutredningen var ganska knapphändig och funderar ofta på vad som kan vara fel på min kropp. Har någon här på familjeliv undersökt era värden noggrannare? Jag tänker på t.ex. b12, folsyra etc. som har en avgörande roll vid celldelningen. Jag har tjatat mig till ett b12-prov en gång. Och det låg i "gråzonen". HAr förstått att det kan innebära både att värdet är för lågt eller tillräckligt. Men man bör utreda det vidare om man tex. har hypotyresos, vilket jag tydligen har... synd att läkare ska vara så svårövertalade. På sophiahemmet vägrade de ta sådana prover.

• Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?
  • singoallan1
    che71 skrev 2014-06-16 14:55:44 följande:
    Singoallan Stort Grattis!!GladNalleSolig

Jag har också fått barn!
    2 Maj föddes vår lilla flicka i v 38+4
    efter 6 missfall o nästan 4 års försök
    Det var immunbehandling med intralipiddropp, prednisolon, babyaspirin o Fragmin.
    Förlossningen var jobbig, sugklocka o bristningar o nu ha jag fått framfall, men bebisen mår bra o är helt underbar!!
    Kram på er alla o Lycka till!
    Hej! Singoallan här, har glömt mitt lösen, men ville bara säga ett stort GRATTIS till dig! Jag hade också en rätt jobbig förlossning där de "hotade" med sugklocka, men det gick tillsist ändå. Barnet var även rätt stort med en vikt på 4,5 kilo. Jag har känt en tyngdkänsla och råkat kissa på mig när jag sprang några steg, men jag har tydligen inte framfall enligt barnmorskan... Men till syvende och sist, vad gör väl några "blessyrer" när vi äntligen, äntligen ÄNTLIGEN har fått det vi så länge har längtat efter!? KRAM!
  • Inelg

Kort uppdatering.
    En liten flicka kom 2 veckor över tiden. Förlossning typ ett dygn men ut kom hom. Lite komplikationer med blödning och bristning och operation för att få ut moderkakan. Är återhämtad nu och vi mår grymt och jag har aldrig varit lyckligare. Hon är 2 månader nu och jag svävar på moln. Är så tacksam.

Hjärta

• arasall

Grattis!

Jag blev gravid bara någon vecka efter att jag skrev i denna tråd, efter den fjärde misslyckade IVF:en, fyra missfall och fyra års försök. I augusti i år föddes en liten pojke, han är jättefin. Han är ingen IVF-bebis, men jag tror verkligen inte att han är resultatet av att jag "slappnade av" eller något liknande (jag var rätt stressad denna period). Jag tror bara att det råkade lossna ett tufft ägg, som klarade sig den här gången.

Vi fick hjälp av Lennart Blomqvist och studien där man testade om trombyl hjälper vid upprepade missfall. Jag vet inte om jag hade trombyl eller placebo, men jag tror inte det var medicineringens förtjänst (studien har ju preliminärt visat att det som spelar roll är snarare omhändertagandefaktorn). Utan att det var ett bra ägg helt enkelt. Men det var absolut värdefullt att vara med i studien. Känslan av att göra något framför allt, och inte bara passivt invänta ett missfall.

När jag genomled mina missfall hade jag ett stort behov av att läsa solskenshistorier, så jag vill bidra med min nu. Det kan svänga snabbt! Kram från mig och min tvåmånaders bebis!!! Jag tänker ofta på alla som försöker och kämpar, de flesta i det tysta. All lycka önskar jag er!!

• Kuben

Hej,
    Även jag har fått ett litet underverk!

Denna gång fick jag en låg dos av cortison de första 12 veckorna.

Lycka till ni som kämpar!!

• Inelg
    arasall skrev 2014-10-13 08:04:06 följande:

Grattis!

Jag blev gravid bara någon vecka efter att jag skrev i denna tråd, efter den fjärde misslyckade IVF:en, fyra missfall och fyra års försök. I augusti i år föddes en liten pojke, han är jättefin. Han är ingen IVF-bebis, men jag tror verkligen inte att han är resultatet av att jag "slappnade av" eller något liknande (jag var rätt stressad denna period). Jag tror bara att det råkade lossna ett tufft ägg, som klarade sig den här gången.

Vi fick hjälp av Lennart Blomqvist och studien där man testade om trombyl hjälper vid upprepade missfall. Jag vet inte om jag hade trombyl eller placebo, men jag tror inte det var medicineringens förtjänst (studien har ju preliminärt visat att det som spelar roll är snarare omhändertagandefaktorn). Utan att det var ett bra ägg helt enkelt. Men det var absolut värdefullt att vara med i studien. Känslan av att göra något framför allt, och inte bara passivt invänta ett missfall.

När jag genomled mina missfall hade jag ett stort behov av att läsa solskenshistorier, så jag vill bidra med min nu. Det kan svänga snabbt! Kram från mig och min tvåmånaders bebis!!! Jag tänker ofta på alla som försöker och kämpar, de flesta i det tysta. All lycka önskar jag er!!

Grattis vännen, är glad för din skull. Äntligen äntligen gick det för oss också :)
  • Inelg
    Kuben skrev 2014-10-13 13:50:05 följande:

Hej,
    Även jag har fått ett litet underverk!

Denna gång fick jag en låg dos av cortison de första 12 veckorna.

Lycka till ni som kämpar!!

Wow underbart!!!! När kom ditt underverk? Grattis så mkt
  • Singoallan igen

Underbart att höra alla solskenshistorier. Min bebis är 6 månader nu och jag måste ibland nypa mig i armen för att förstå att det är på riktigt. Efter alla år av sorg, frustration, krossade drömmar och uppgivenhet så har man helt plötsligt en bebis!? :) Och jag håller med dig Arasall, inte beror det på att man tillsist "slappnade av". Jag hade en stressig period både före och under graviditeten...

• Isbella

Underbart att läsa denna tråd efter många timmars googlande..

Jag har nu haft fyra missfall och jag tror själv att det beror på mina sköldkörtelvärden. Jag äter levaxin men har väldigt höga antikroppsvärden. Jag hoppas ni kan hjälpa mig lite på vägen :)

- Ni som ätit kortison, hade ni höga antikroppsvärden (TPO anti)?

- När började ni med kortisonet och hur länge plus vilken dos?

- Tips på den bästa läkaren (helst i Stockholm) som är insatt i denna problematik? Många verkar inte ta en på allvar...

Grattis till era barn och hoppas någon orkar svara!

Kramar

• che71
    Isbella skrev 2015-02-26 20:38:09 följande:

Underbart att läsa denna tråd efter många timmars googlande..

Jag har nu haft fyra missfall och jag tror själv att det beror på mina sköldkörtelvärden. Jag äter levaxin men har väldigt höga antikroppsvärden. Jag hoppas ni kan hjälpa mig lite på vägen :)

- Ni som ätit kortison, hade ni höga antikroppsvärden (TPO anti)?

- När började ni med kortisonet och hur länge plus vilken dos?

- Tips på den bästa läkaren (helst i Stockholm) som är insatt i denna problematik? Många verkar inte ta en på allvar...

Grattis till era barn och hoppas någon orkar svara!

Kramar

Hej!
    Jag hade 6 missfall innan vi fick barn för snart 1 år sen.
    Vi gjorde immunutredning i Aten hos Dr D (se Atentråden) o jag hade högt TNFa
    Min dos prednisolon var 10 mg från precis innan ÄL till ca v 23 (med nedtrappning någon vecka o förstås varje försöksmånad o sen nedtrappning om mensen kom)
    Vissa har ännu högre dos runt 20-25 mg
    Jag hade även Intralipiddropp (några stycken under försöksmånaderna o under den 6:e graviditeten som också blev missfall, samt några stycken under de första månaderna av den lyckade graviditeten)
    samt progesteron till v 15-16
    samt trombyl till v 35
    samt Fragmin till v 37
    o fiskolja o tomatjuice
    Prezolon (prednisolon kan man förresten köpa receptfritt i Aten billigt)
    Lycka till! Ge inte upp! Jag blev gravid på min 42 års dag o det gick vägen äntligen!

Kuben, arasall, Inelg Stort grattis till era barn!! Underbart att ni också lyckades!
  • Singoallan igen1

Hej! Vi har fått ett barn till. Fick ett missfall först men såg sedan till att äta kortison igen. Och det gick vägen. Sju graviditeter och två barn senare vill jag bara säga: -Ge inte upp!

• Inelg
    che71 skrev 2015-04-16 20:52:52 följande:
    Hej!
    Jag hade 6 missfall innan vi fick barn för snart 1 år sen.
    Vi gjorde immunutredning i Aten hos Dr D (se Atentråden) o jag hade högt TNFa
    Min dos prednisolon var 10 mg från precis innan ÄL till ca v 23 (med nedtrappning någon vecka o förstås varje försöksmånad o sen nedtrappning om mensen kom)
    Vissa har ännu högre dos runt 20-25 mg
    Jag hade även Intralipiddropp (några stycken under försöksmånaderna o under den 6:e graviditeten som också blev missfall, samt några stycken under de första månaderna av den lyckade graviditeten)
    samt progesteron till v 15-16
    samt trombyl till v 35
    samt Fragmin till v 37
    o fiskolja o tomatjuice
    Prezolon (prednisolon kan man förresten köpa receptfritt i Aten billigt)
    Lycka till! Ge inte upp! Jag blev gravid på min 42 års dag o det gick vägen äntligen!

Kuben, arasall, Inelg Stort grattis till era barn!! Underbart att ni också lyckades!
    Tack snälla :) Tjejen är 2 nu och vi väntar åter igen en liten. Är i v 12 ????????
    Hur går det för dig?
  • Inelg
    Singoallan igen1 skrev 2016-09-01 16:41:55 följande:

Hej! Vi har fått ett barn till. Fick ett missfall först men såg sedan till att äta kortison igen. Och det gick vägen. Sju graviditeter och två barn senare vill jag bara säga: -Ge inte upp!

Hej. Men grattis söta fina. Vad blev det? Vad för kortison tog du?
    Nä man ska verkligen inte ge upp. 5 MF senare här och 1 barn och en i magen ??
  • Singoallan igen 11

Tack Inelg! Det blev en go liten kille... Och GRATTIS till dig också!!! Jag åt prednisolon. En månad före och fram till vecka 20 cirka. Gjorde en onödigt lång nedtrappning (åt som mest 7,5 mg bara).

• Haja

Vad fantastiskt att så många av er har fått barn trots alla missfall! Jag blir alldeles rörd när jag läser era historier!

Även vi har fått en liten flicka till slut! Hjärta Hon föddes för en vecka sedan med kejsarsnitt pga risk för komplikationer (placerat previa, sätesbjudning, misstänkt placerat accreta och vasa previa) men allt gick jättefint och vi har mått bra från start.

Jag har skrivit om min historia i ett par andra trådar (www.familjeliv.se/forum/thread/72264086-fler-med-upprepade-mamf-som-snart-ska-forsoka-igen och www.familjeliv.se/forum/thread/54394166-4-missfall-finns-det-hopp) men i korthet är den följande:

Fyra sena missfall (v. 14-19), varav de tre sista inom ett år, därefter två hysteroskopier pga misstänkta sammanväxningar i livmodern (s.k. Ashermans syndrom) med diagnosen "totalförstörd livmoder, du kan glömma att få fler barn",  sedan ett knappt år på p-piller för att reglera mensen (smärtsam mens varje månad utan blödning pga sammanväxningarna) parallellt med djup depression och sedan en månads tillfälligt uppehåll från p-pillerknaprandet = gravid (!).

Totalt oväntat alltså, men en psykiskt fruktansvärt jobbig graviditet där jag överhuvudtaget inte kunde glädja mig eller se fram emot något. Fick lov att sluta med antidepressiva och klarade inte ens av att prata om graviditeten med familj eller vänner, endast med min man. All fokus på att ta hand om de äldre barnen och jobbet (som var en välkommen avlastning från alla svarta tankar).

Först nu när hon är här har jag kunnat plocka fram bebiskläder och utrustning och vågat berätta för bekantskapskretsen. Innan dess klarade jag inte ens av att gå ner i källaren och titta på barnvagnen och spjälsängen...

Men nu är hon som sagt här, och vi mår BRA! Jag känner att jag vågar se framåt, och någon gång ska jag också våga titta bakåt på de senaste åren och bearbeta det som hänt. Men just nu fokuserar jag på att njuta av tillvaron och vår oändligt fina lilla dotter, som jag älskar lika hett som de andra. Hjärta

Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?