• Videli

Välja skola... Vad skulle du ha valt?

Vi ska flytta och vi måste välja skola till 6-års till hösten

Skola 1

Bra saker:
    När hemmet
    Få kompisar

Dåliga saker:
    Stor skola F-9
    Dålig mat
    Känns som trötta pedagoger
    Tråkigt skolmiljö

Skola 2

Bra saker:
    Liten byskola 39 elever F-2, 3-5
    Väldigt bra mat med egen kock
    Trevliga tillmötesgående pedagoger.
    Fina nya lokaler nära skogen/naturen

Dåliga saker:
    Ganska så långt
    Inga barn från vårt område

• Svar på tråden Välja skola... Vad skulle du ha valt?
  • Eleonor01

2 utan att tveka! Den skolan verkar ge en bra start i livet. Viktigt m bra mat å pedagoger. Miljön gör också att man mår bra

• Dr Mupp

Skola två, skulle inte tveka ett ögonblick.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Erki

Jag stod i samma val inför dottern för snart tre år sen och valde alt 2 och ångrar mig inte en sekund. Så underbart med liten skola nära naturen. Sån gemenskap mellan alla elever och lärare och att dom kan vara i naturen konstant är ovärderligt för oss.

• pellepelle
    Videli skrev 2013-05-09 18:18:28 följande:
    Vi ska flytta och vi måste välja skola till 6-års till hösten Skola 1 Bra saker: När hemmet Få kompisar Dåliga saker: Stor skola F-9 Dålig mat Känns som trötta pedagoger Tråkigt skolmiljö Skola 2 Bra saker: Liten byskola 39 elever F-2, 3-5 Väldigt bra mat med egen kock Trevliga tillmötesgående pedagoger. Fina nya lokaler nära skogen/naturen Dåliga saker: Ganska så långt Inga barn från vårt område
    Är det en bra sak att det är få kompisar på skolan nära? Borde inte det ligga på den negativa sidan?
    Eller menar du att han får kompisar där- men i så fall borde han väl få kompisar även på byskolan?
  • Videli
    Videli skrev 2013-05-09 18:18:28 följande:
    Vi ska flytta och vi måste välja skola till 6-års till hösten

Skola 1

Bra saker:

När hemmet

Att få Kompisar nära hemmet

Dåliga saker:

Stor skola F-9

Dålig mat

Känns som trötta pedagoger

Tråkigt skolmiljö

Skola 2

Bra saker:

Liten byskola 39 elever F-2, 3-5

Väldigt bra mat med egen kock

Trevliga tillmötesgående pedagoger.

Fina nya lokaler nära skogen/naturen

Dåliga saker:

Ganska så långt

Inga barn från vårt område

• Videli
    pellepelle skrev 2013-05-09 19:36:23 följande:
    Är det en bra sak att det är få kompisar på skolan nära? Borde inte det ligga på den negativa sidan?

Eller menar du att han får kompisar där- men i så fall borde han väl få kompisar även på byskolan?

Uppdaterade det lite missade ett r..

Min man ser kompisarna som viktigast.
  • pellepelle
    Videli skrev 2013-05-09 21:15:36 följande:

Uppdaterade det lite missade ett r..
    Min man ser kompisarna som viktigast.
    Kompisar är viktigt. men om det ändå blir "nya" kompisar, dvs inte sådana från fsk så tror jag inte det spelar så stor roll. det är ju inte omöjligt attd et är föer som tänker som ni och att det inte bara är barn från byaskolans närområde förutom ni.
    sen är det väl också en skillnad om skolan ligger 5 km bort eller 5 mil bort. det framgår inte riktigt av TS. Tycker att lite pendling kan vara värt det, speciellt äm närskolan är kända för att ha problem, men inte hur mycket pendling som helst för då finns det risk att barnet utvecklar en "lesshet" mot själva resan och dörmed skolan, speciellt om han hittar kompisar i bostadsområdet som går i närskolan....
  • Videli

1,3 mil kommer det bli till byskolan. Vi kör honom idag lika långt, men det pga att vi flyttade från det området förra gången och ville inte slita upp honom från dagis.
    Det är därför vi tvekar och tycker det skulle vara skönt med en skola nära.

• MoonFlight

Vi kör våra barn ca 4 mil enkel enbart pga skolan. Dom har ändå massa kompisar hemma på gården och i närheten + alla kompisar på förskola/skola. Skolan som ligger närmast har väldigt dåligt rykte, dåliga betyg osv så att sätta dom där känns inte som ett alternativ.

Hade oxå valt skola 2. Men vad händer när barnet börja 6:an sen så?

• strojes

Helt klart skulle jag valt alt 2! Att få en lugn och trygg start på skolan är viktigt tycker jag.
    Kompisar hemikring kan hon ju få i alla fall. Tex genom att börja på någon fritidsaktivitet. Det går ju att byta till den större skolan senare (den går ju upp till 9:an medan den lilla bara till 5:an).

• Videli

Vi valde alt. 2 skolan är fantastisk trodde inte det fanns sådana här fantastiska skolor idag.
    Tack för era synpunkter

Svar på tråden Välja skola... Vad skulle du ha valt?