• Lilia

Borde de som har ADHD få gå i vanlig klass?

Tycker du att barn med ADHD borde få lov att gå i samma klass som "alla andra" eller ska vi ha specialskolor för de med ADHD? (vi pratar om grundskolan nu) varför tycker du som du gör?

Själv tycker jag att de kan gå i vanliga skolan, men i särskilda klasser. (Alltså inte i en särskola) Alla ska inte behöva lida för att en elev har ADHD.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde de som har ADHD få gå i vanlig klass?
  • Thomas66
    Orcha skrev 2014-03-06 23:50:53 följande:
    Du det var jag också. Blev du utkastad från skolan? Det blev jag. Utan utredning. Jag var överjävlig och vet du varför? Därför att pedagogerna jobbade efter 50 åriga lärdomar och studier. Sunt, nej. Så om vi fortsätter vara idioter så kanske det jämnar ut sig?
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.

Det är möjligt att dom gjorde men att andra barn ska få sämre lektioner tycker inte jag är ok.
  • Ingram
    Orcha skrev 2014-03-06 23:50:53 följande:
    Du det var jag också.
    Blev du utkastad från skolan?

Det blev jag.
    Utan utredning.
    Jag var överjävlig och vet du varför?

Därför att pedagogerna jobbade efter 50 åriga lärdomar och studier.

Sunt, nej.

Så om vi fortsätter vara idioter så kanske det jämnar ut sig?
    Det är det vi inte vill ha tillbaka, folk som jobbar efter studier gjorda för 50 år sedan (före dessa skolrapporter fanns) och idag vet man att man inte kan straffa varje enskild elev.
    Man ska hjälpa varje elev istället så att man får så många som möjligt som går ut gymnasiet med fullständiga betyg och inte tvärtom.

Hoppas du fick hjälp och din utredning till slut!
  • Thomas66
    Ingram skrev 2014-03-06 23:55:13 följande:
    Jag har iallafall kött på benen och är insatt i skolans värld, kan något om undervisning och pedagogik något du sagt själv att du inte är/ gör. Såklart prata, ta kontakt med föräldrar, kanske en kurator om det behövs...men de flesta kommer ta till sig av mitt samtal. Vad är din lösning? sätta dem i en specialklass bara för att och låta dem vara?

Har aldrig pratat angående Ts, vi har en i klassen och det funkar bra. Men du lär ju vara partiskt då du bara kör på som ett Jeju och vet bäst om allt och alla. Så, nä mitt förtroende får du inte, dvs att jag kan hjälpa mitt barn mycket mera än va du kan och kanske tyvärr ett flertal lärare.
  • Orcha
    Ingram skrev 2014-03-06 23:57:10 följande:
    Det är det vi inte vill ha tillbaka, folk som jobbar efter studier gjorda för 50 år sedan (före dessa skolrapporter fanns) och idag vet man att man inte kan straffa varje enskild elev.
    Man ska hjälpa varje elev istället så att man får så många som möjligt som går ut gymnasiet med fullständiga betyg och inte tvärtom.

Hoppas du fick hjälp och din utredning till slut!
    Du, idag är jag 40plus och mitt misstag då var att jag ifrågasatte allt,
    Tyvärr så var jag född i en familj som uppmuntrade sånt.

Nu för tiden upprör det mig att en mupp från en generation
    irriterar sig på en annan mupp, från nästa generation.

Självinsikt noll, liksom.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Thomas66
    Orcha skrev 2014-03-07 00:05:37 följande:
    Du, idag är jag 40plus och mitt misstag då var att jag ifrågasatte allt, Tyvärr så var jag född i en familj som uppmuntrade sånt. Nu för tiden upprör det mig att en mupp från en generation irriterar sig på en annan mupp, från nästa generation. Självinsikt noll, liksom.

Andas, och lär dina barn allt utifrån dina egna misstag. Sovgott
  • gudsfurste

Vi hade tre med ADHD i klassen och det kunde stundtals bli riktigt jobbigt, inte bara för att de störde men de tog upp mesta av lärarens tid till sina egna frågor så andra blev lidande och inte fick någon hjälp. 
    Det finns ju uppenbarligen inte resurser till att låta barn med diagnos gå i "vanlig klass" de har ju knappt tid att undervisa elever utan diagnos och ännu mindre tid till de som behöver extra hjälp; så av den anledningen kanske man bör satsa på en skola/klass där lärarna har mer tid för barnet för barnens eget bästa. 

Eller sätta press på politikerna att ta in resurser så barn med diagnos kan gå med barn som inte har någon så alla kan få den hjälp de behöver. 

• Doktordoktor

Det här var den mest retarderade diskussion jag läst på länge. Jag hoppas ts gick i OBS-klass!

• Orcha
    Thomas66 skrev 2014-03-07 00:17:03 följande:

Andas, och lär dina barn allt utifrån dina egna misstag. Sovgott
    Eller så får de lära utifrån de nya pedagogerna, mig och all kärlek i världen.

Natti.
  • Lindsey Egot the only one
    Orcha skrev 2014-03-07 00:05:37 följande:
    Du, idag är jag 40plus och mitt misstag då var att jag ifrågasatte allt,
    Tyvärr så var jag född i en familj som uppmuntrade sånt.

Nu för tiden upprör det mig att en mupp från en generation
    irriterar sig på en annan mupp, från nästa generation.

Självinsikt noll, liksom.

Jag tycker man ska uppmuntra att ifrågasätta. Kanske inte i småskolan F-5 men från åk6 måste eleverna kunna ifrågasätta vad, hur och varför för att kunna få svar på sina frågor (gäller skolämnet). Det påvisar ju ett genuint intresse. Sedan om lärarna inte kan svara är ju det deras uppgift att ta reda på fakta. Tyvärr är de lika slöa som barnen och säger använd Google. Men är det en källa barnen då får fakta ifrån eller Wikipedia där vem som helst kan skriva i? All denna "forskning" barnen ska göra i klassrummen gör mig galen.
  • Ingram
    Thomas66 skrev 2014-03-07 00:00:51 följande:

Har aldrig pratat angående Ts, vi har en i klassen och det funkar bra. Men du lär ju vara partiskt då du bara kör på som ett Jeju och vet bäst om allt och alla. Så, nä mitt förtroende får du inte, dvs att jag kan hjälpa mitt barn mycket mera än va du kan och kanske tyvärr ett flertal lärare.
    Ni har en vad i klassen? en person med adhd?
    Kan jag mer än allt och alla? sluta med såna där barnsligheter, sånt säger man när man är tolv år gammal och inte en vuxen man.
    Kan du hjälpa ditt barn mer än vad jag kan hjälpa mitt? va? hur tänker du nu?
  • Ingram
    gudsfurste skrev 2014-03-07 00:24:23 följande:
    Vi hade tre med ADHD i klassen och det kunde stundtals bli riktigt jobbigt, inte bara för att de störde men de tog upp mesta av lärarens tid till sina egna frågor så andra blev lidande och inte fick någon hjälp. 
    Det finns ju uppenbarligen inte resurser till att låta barn med diagnos gå i "vanlig klass" de har ju knappt tid att undervisa elever utan diagnos och ännu mindre tid till de som behöver extra hjälp; så av den anledningen kanske man bör satsa på en skola/klass där lärarna har mer tid för barnet för barnens eget bästa. 

Eller sätta press på politikerna att ta in resurser så barn med diagnos kan gå med barn som inte har någon så alla kan få den hjälp de behöver. 
    Barn med adhd behöver inte oftare hjälp, snarare tvärtom eftersom många med adhd presterar bättre än vad vanliga elever gör.
    Man behöver bara se till individens olika behov och vi kan inte säga nu vad som är bäst i alla fall eftersom undervisning fungerar så olika.
    Men att barn med adhd skulle behöva mer hjälp stämmer inte...
  • gudsfurste
    Ingram skrev 2014-03-07 00:42:46 följande:
    Barn med adhd behöver inte oftare hjälp, snarare tvärtom eftersom många med adhd presterar bättre än vad vanliga elever gör.
    Man behöver bara se till individens olika behov och vi kan inte säga nu vad som är bäst i alla fall eftersom undervisning fungerar så olika.
    Men att barn med adhd skulle behöva mer hjälp stämmer inte...
    Fast det där stämmer inte. Personer med samma diagnos är också olika, unika för det första.
    Vi vet alla att ADHD kännetecknas ju ofta i koncentrationssvårigheter och
     inlärningssvårigheter, som man tar itu med genom att använda speciella stödåtgärder. Så att du säger att de inte behöver extra hjälp är ju osanning?

Pratar även av egen erfarenhet där de med ADHD tog upp lärarens tid (som du kan läsa) och det jag nu pluggar till, många föräldrar och unga beskriver ju sin vardag i skolan som svår för att de inte får den extra hjälp de behöver som man kan hjälpa vid tekniker såsom positiv förstärkning, organisations- och studietekniker, samt stimulerande instruktionshjälpmedel.
  • Ingram
    gudsfurste skrev 2014-03-07 00:59:54 följande:
    Fast det där stämmer inte. Personer med samma diagnos är också olika, unika för det första.
    Vi vet alla att ADHD kännetecknas ju ofta i koncentrationssvårigheter och
     inlärningssvårigheter, som man tar itu med genom att använda speciella stödåtgärder. Så att du säger att de inte behöver extra hjälp är ju osanning?

Pratar även av egen erfarenhet där de med ADHD tog upp lärarens tid (som du kan läsa) och det jag nu pluggar till, många föräldrar och unga beskriver ju sin vardag i skolan som svår för att de inte får den extra hjälp de behöver som man kan hjälpa vid tekniker såsom positiv förstärkning, organisations- och studietekniker, samt stimulerande instruktionshjälpmedel.
    Ja absolut och jag erkänner jag uttryckte mig lite dåligt när jag skrev, alla som har adhd är ju sin egen individ precis som oss andra.
    Att barn med adhd per automatik har inlärningssvårigheter stämmer inte, dessutom tar sig inläringssvårigheterolika uttryckt hos olika människor och ibland handlar det bara om olika tankesätt.
    Men ett barn med adhd behöver inte nödvändigtvis extra hjälp med inlärning och i många fall är barn med adhd mycket mer begåvade än vanliga människor.
    Dessutom finns det fler diagnoser som tar sig olika former och grejen är att vi kan inte ha en klass för barn med adhd och en annan klass för barn med add och ytterligare en klass för "bråkiga barn" det fungerar inte.

Ska vi utgå från våra egna erfarenheter så har en vän till mig fått adhd i vuxen ålder, hon hade inte problem i skolan och var aldrig stökig men hon hade andra problem.
    Däremot hade vi en kille i min klass, vi kallar honom Robert, som var stökig och allmän jobbig på lektionerna men Robert hade ingen diagnos...däremot råkar han idag ha en hög position inom svenskt näringsliv trots att han var stökig.
    Jag gick dessutom i skolan för ganska många år sedan och vi hade redan då stökiga elever i klasserna så det är inget nytt problem.
    Men det du och jag verkar överens om är att man inte alltid får den extra hjälp man vill ha, det gäller för folk med diagnoser och folk som saknar diagnos.
  • PGA
    Ingram skrev 2014-03-07 00:42:46 följande:
    Du har uppenbarligen noll koll på dessa frågor.

ADHD-barn behöver mindre hjälp!? Jisses, mycket dumt har man läst i sina dar men det tar priset.
  • Adolf den store
    PGA skrev 2014-03-07 21:20:53 följande:

ADHD-barn behöver mindre hjälp!? Jisses, mycket dumt har man läst i sina dar men det tar priset.
    Ja sannerligen!! Om ADHD barn varken behöver extrastöd eller hjälp, vad faan har dom en diagnos för ens??

Dom är ju uppenbarligen friska om inget stöd krävs!!

Sverige måste vara det mest diagnoserade folket i världen, varenda jävel har ju en "sjukdom"....
    Adolf den store skrev 2014-03-07 21:37:20 följande:
    Ja sannerligen!! Om ADHD barn varken behöver extrastöd eller hjälp, vad faan har dom en diagnos för ens??

Dom är ju uppenbarligen friska om inget stöd krävs!!

Sverige måste vara det mest diagnoserade folket i världen, varenda jävel har ju en "sjukdom"....
    Adhd kan ju te sig olika från individ till individ. Vissa är jätte aktiva och flänger med armar ben och kan ha allt från svårt med inlärningen till att ha svårigheter med koncentrationen. Det betyder inte att man har allt bara för att man har adhd. Idag ingår även ADD i betäckningen adhd men kallas då adhd utan hyper. Tex min son har en extremt bra visuell förmåga men har svårt att koncentrera sig, extremt dåligt arbetsminne men en jäkel på att memorera bilder och verkliga händelser. Han har ADD och har haft det jätte svårt i skolan med inlärningen och har suttit i det tysta och lidit eftersom ingen tänker att det kunde vara ADD. Den tysta adhd.
  • Scoops
    Ingram skrev 2014-03-06 23:55:13 följande:
    Jag har iallafall kött på benen och är insatt i skolans värld, kan något om undervisning och pedagogik något du sagt själv att du inte är/ gör.
    Såklart prata, ta kontakt med föräldrar, kanske en kurator om det behövs...men de flesta kommer ta till sig av mitt samtal.
    Vad är din lösning? sätta dem i en specialklass bara för att och låta dem vara?
    Hur är din erfarenhet av specialklasser? Det låter som att du tror att man inte gör något vettigt där? Jag tänker att man sätter elever i behov tillsammans med mer inriktad utbildad personal så att annan personal kan undervisa den större skalan av barn utan att hela gruppen ska hamna efter pga tidsbrist (barn växer fort). Det låter visserligen väldigt bra att som du skriver senare "jobba med varje elev", men vart ska vi finna resurser till det? Särskilt om vi vill att så många som möjligt ska gå ut gymnasiet - då kan vi inte låta enstaka elever sinka hela grupper av normalbegåvade barn (kanske fel term, men jag hoppas att du förstår jag att jag inte menar något illa med den.)

"Barn med adhd behöver inte oftare hjälp, snarare tvärtom eftersom många med adhd presterar bättre än vad vanliga elever gör." - Jag måste bara fråga, VAD baserar du detta påstående på? 
  • Ingram
    PGA skrev 2014-03-07 21:20:53 följande:

Du läser med något annat än ögonen ser jag, eller kan du ur stycket ta ut där jag skriver att adhd- barn behöver mindre hjälp?
    I din värld verkar personer med adhd vara dummare och i större utsträckning misslyckade, men så är inte fallet.
  • PGA
    Ingram skrev 2014-03-08 01:05:57 följande:
    Du läser med något annat än ögonen ser jag, eller kan du ur stycket ta ut där jag skriver att adhd- barn behöver mindre hjälp?
    Du måste ha ADHD med tanke på att ditt minne är i klass med guldfiskens.

"Barn med adhd behöver inte oftare hjälp, snarare tvärtom eftersom många med adhd presterar bättre än vad vanliga elever gör."

Min dotter har en klasskompis (flicka) med adhd. Hon hade det jätte jobbigt innan hon fick sin diagnos och hjälp. Högljudd, störde, fick inte gjort något i skolan pga dålig koncentration. Sedan fick hon sin diagnos och fick Ritalin samt började äta omega 3/6 och har idag fått gå upp en klass för hon är högpresterande och har äntligen fått ro i kroppen. Hon skulle gått i trean idag men går i fyran och skulle kunna börja i femman men den sociala mognaden sätter stopp för det. Det skulle vara synd om henne att gå med de som är två år äldre. Och jag har sett samma sak hos flera barn att när de väl fått hjälp (diagnos och medicinering) så är de egentligen inte ointelligenta utan har bara inte kunnat koncentrera sig på det som måste göras. En ny studie har även visat att omega 3 och 6 kan användas enbart så slipper man använda Ritalin alt Concerta.

Svar på tråden Borde de som har ADHD få gå i vanlig klass?