gudsfurste skrev 2014-03-07 00:59:54 följande:
Fast det där stämmer inte. Personer med samma diagnos är också olika, unika för det första.
Vi vet alla att ADHD kännetecknas ju ofta i koncentrationssvårigheter och
inlärningssvårigheter, som man tar itu med genom att använda speciella stödåtgärder. Så att du säger att de inte behöver extra hjälp är ju osanning?
Pratar även av egen erfarenhet där de med ADHD tog upp lärarens tid (som du kan läsa) och det jag nu pluggar till, många föräldrar och unga beskriver ju sin vardag i skolan som svår för att de inte får den extra hjälp de behöver som man kan hjälpa vid tekniker såsom positiv förstärkning, organisations- och studietekniker, samt stimulerande instruktionshjälpmedel.
Ja absolut och jag erkänner jag uttryckte mig lite dåligt när jag skrev, alla som har adhd är ju sin egen individ precis som oss andra.
Att barn med adhd per automatik har inlärningssvårigheter stämmer inte, dessutom tar sig inläringssvårigheterolika uttryckt hos olika människor och ibland handlar det bara om olika tankesätt.
Men ett barn med adhd behöver inte nödvändigtvis extra hjälp med inlärning och i många fall är barn med adhd mycket mer begåvade än vanliga människor.
Dessutom finns det fler diagnoser som tar sig olika former och grejen är att vi kan inte ha en klass för barn med adhd och en annan klass för barn med add och ytterligare en klass för "bråkiga barn" det fungerar inte.
Ska vi utgå från våra egna erfarenheter så har en vän till mig fått adhd i vuxen ålder, hon hade inte problem i skolan och var aldrig stökig men hon hade andra problem.
Däremot hade vi en kille i min klass, vi kallar honom Robert, som var stökig och allmän jobbig på lektionerna men Robert hade ingen diagnos...däremot råkar han idag ha en hög position inom svenskt näringsliv trots att han var stökig.
Jag gick dessutom i skolan för ganska många år sedan och vi hade redan då stökiga elever i klasserna så det är inget nytt problem.
Men det du och jag verkar överens om är att man inte alltid får den extra hjälp man vill ha, det gäller för folk med diagnoser och folk som saknar diagnos.