• Anonym (Flingan)

Läkaren vägrar skriva ut barnen journaler

Jag är i en tvist med barnens mamma.

Det har kommit fram att hon inte informerar mig när barnen är sjuk, måttligt eller allvarligt. 

Innan vi ska in i tingsrätten vill jag därför ta del av barnens journaler, för att se hur mycket hon ´mörkar´. 

När jag ringde till vårdcentralen så fick jag även uppge barnens mammas personummer. I snart en månad har jag bett om journalerna och jag får dom inte. Skulle få ett skriftligt besked om detta i slutet på veckan.

Hur kan läkaren neka mig journalerna?         

• Svar på tråden Läkaren vägrar skriva ut barnen journaler
  • Miriam71

Är du vårdnadshavare för barnet bör du kunna begära ut journalerna med din e-legitimation under "Mina Vårdkontakter" på ditt landstings hemsida.
    Du bör dock ha koll på vilken vårdcentral eller klinik du vill ha ut journaler ifrån.

Lycka till!

/Lotta

• Anonym (Flingan)
    Miriam71 skrev 2013-05-08 14:44:03 följande:
    Är du vårdnadshavare för barnet bör du kunna begära ut journalerna med din e-legitimation under "Mina Vårdkontakter" på ditt landstings hemsida.
    Du bör dock ha koll på vilken vårdcentral eller klinik du vill ha ut journaler ifrån.

Lycka till!

/Lotta

Kan ju vara värt att kolla om det går att göra det på den sidan.

Tusen tack för tipset!!

Jag är vårdnadshavare.    
  • Krixx

Läkare kan neka tillgång till journaler. I sådana fall skall du dock få besked om detta och kan överklaga. Det troligaste är att de har lagt det som en oprioriterad uppgift och att det därför dragit ut på tiden alternativts glömt bort.

• illalilla

Vad har du haft för kontakt med Barnen?

• Anonym (Karl)

Hej ts!

Hur går det med journalerna? 

• EmJ

Vad har du angett för skäl till att få ut journalerna från början? det görs ju en menprövning vid utlämnande av journaler och om de som gör prövningen anser att det som står i journalen gör att ngn kan lida men av att den lämnas ut så gör den inte det... i alla fall ine i sin helhet

• Anonym (Flingan)

Annledningen är att jag fått reda på omvägar att barnen är mycket ofta sjuka. Dom har dessutom hög frånvaro i skolan. Därför vill jag ha tillgång till barnens journaler.

Det jag fått reda på att det ska tydligen stå om någon annan i barnens journaler? Kan det vara möjligt? Därför får jag inte ut dom.

Det är överklagat hos socialstyrelsen.

Svar på tråden Läkaren vägrar skriva ut barnen journaler