• ÖnskaTroHoppas

Hur träna bort amningsnapp?

Vår dotter föddes för tidigt och hade lite svag sugreflex...jag fick därför börja amma med amningsnapp, vilket fungerade mkt bättre! Nu börjar hon bli större och ska nog klara av det utan, men nu är hon van vid nappen och ger gärna upp om jag försöker amma utan... Hur har ni andra gjort, som har varit i samma sits?

• Svar på tråden Hur träna bort amningsnapp?
  • Marilyn

Jag har haft samma "problem" med båda mina barn.

Med första kunde vi inte ens ha amningsnapp utan vi körde med en avklippt flasknapp. Henne helammade jag på detta sätt i 4 mån, delammade med ersättning i ytterligare 1 mån o gav sedan upp.

Med andra dottern fick jag använda amningsnapp i 3,5 mån. Testade utan men hon tog aldrig bröstet utan blev bara arg. En kväll testade jag utan och då bara satt det! Sen fixade vi det utan på en gång.

Har alltså bara testat och testat. Till slut gick det. Tänk på att det är ok o göra som du gör, det är ju bra att du ammar oavsett!

Lycka till!!

• cloudberry79

Jag avvande amningsnappen vid nio veckor, innan dess gick det helt enkelt inte. Jag började med att strunta i den när jag ammade andra bröstet (jag har alltid ammat från båda brösten vid samma tillfälle), så hon inte var vrålhungrig. Till en början kunde jag bara amma utan från vänster bröst, men efter en tid så började jag amma från det bröst där jag inte hade amningsnappen och sen funkade det med båda. Jag var tvungen att sluta, för hon gick inte upp i vikt som hon skulle, först när jag slutade med amningsnappen började hon följa sin kurva.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Zchimla

3-3,5 mån använde jag min.
    När jag sen ville sluta så blev det som så att vissa gånger gick det fint att amma utan och vissa gånger fick jag ta till nappen igen, just pga att hon gav upp. Men efterhand som de växer så blir de ju starkare med och så småningom upptäckte jag att vi inte hade använt nappen på ett par veckor - typ så jag insåg att vi inte behövde den mer

• Mercurialis

Jag använde amningsnappen under hela amningsperioden (7 månader).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • emmakatta

Jag fick tips av en barnmorska att "pumpa igång" tutten och smörja in bröstvårtan med mjölk så det luktade mat och var lätt att komma igång att suga. Funkade bra för oss

• blomman07

Jag har inte använt amningsnappen sålänge, och nu använder jag den enbart på nätterna och utanför hemmet, men det jag gjorde var att prova utan de gånger hon inte var så hungrig/upprörd. Och att hjälpa till med handen. Annars kan man börja amningen med amningsnappen, för att sedan avbryta och prova utan.

Lycka till!

• anna tuva

Jag använder amningsnapp på min 8 dagar bebis. På bb sa de att det inte skulle bli en vana, men vet egentligen inte nackdelarna? Han verkar inte ta bröstet utan nappen, började med nappen då jag hade ont vid amning. Nu är det lite bättre.

• ÖnskaTroHoppas

Nackdelarna kan väl vara att bröstet blir svårare att "tömma" med napp och att bebben därför kan ha svårt att få i sig allt. Men det verkar inte vara något problem för oss, hon går upp i vikt bra. Jag skulle bara vilja träna bort den för att göra amningen mer smidig och diskret när man har behov av att amma mer offentligt...

Tack för tipsen, ska göra nya försök!

• cloudberry79
    ÖnskaTroHoppas skrev 2013-05-07 18:46:29 följande:
    Nackdelarna kan väl vara att bröstet blir svårare att "tömma" med napp och att bebben därför kan ha svårt att få i sig allt. Men det verkar inte vara något problem för oss, hon går upp i vikt bra. Jag skulle bara vilja träna bort den för att göra amningen mer smidig och diskret när man har behov av att amma mer offentligt...

Tack för tipsen, ska göra nya försök!
    Det var precis så det blev för oss, annars hade jag nog fortsatt med amningsnappen. Jag blev riktigt vass på att amma offentligt med den också, men då är jag inte särskilt brydd om någon skulle råka se heller.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Hur träna bort amningsnapp?