Hjälp mig - bodelningen är konstig!
Lång historia kort. Jag hjälper min syster. En bodelningsförrättare har gjort en bodelning (de var sambos). Beslut kom i fredags, och bodelaren har minst sagt varit partisk till min systers nackdel. Hon vill såklart klaga på beslutet, tror det kallas att klandra?
Men bodelaren har skrivit i beslutet att de ska skift egendom inom 30 dagar, och samtidigt skrivit att om någon vill klandra så ska det göras inom 4 veckor från beslut. Nu har exet kontaktat henne och vill snarast bestämma tid och datum för skifte av bohag, annars ska han begära handräckning av kronofogden. Men det jag undrar, måste inte beslutet om bodelning vinna laga kraft innan de skiftar bohag?
För min syster måste väl ha möjlighet att klaga på bodelningen innan exet kräver att hämta saker? Som det ser ut just nu så ska hon bland annat överlämna sin nya sambos egendom, eftersom exet hävdat att det är hans och min vän inte lagt fram kvitto som bevisar motsatsen än. Hon trodde inte att hon skulle behöva göra det, eftersom det var så befängt att exet hävdade att det var hans.
Jag vill såklart ha svar från alla som har erfarenhet av detta, men väldigt gärna av er som är juridiskt kunniga, så min syster vet vad hon ska svara sitt ex och att det finns lagstöd för det.Hänvisa gärna till lagrum isåfall.