Hur ska jag tänka?
Jag är ensamstående och har hela vårdnaden för vår 2,5-åring. Pappan har ingen bostad, är inneboende hos en stökig vän. Vi är överens om att det inte är möjligt att pappan har barnet där, umgänget har därför varit hos mig.
Och nu det kluriga. Vi har båda psykiska problem, jag med diagnos, pågående behandling och ett strukturerat och fungerande liv. Pappan har ingen diagnos och ingen fungerande kontakt med psykiatrin. Han är nu sjukskriven p.g.a. det.
Umgänget har alltså varit hos mig det senaste året, men då pappan haft svårt att förstå gränser (ffa att inte bråka och bete sig inför barnet) så har jag sagt att han tyvärr inte längre kan vara hos oss. Han har då bara möjligheten att träffa barnet ute. Vi har försökt med det, men även då har han börjat bråka inför barnet. Det skrämmer både mig och barnet. Jag har då sagt att jag vill att min mamma är med när han hämtar och lämnar, vilket varit ok. Så han har fått göra upp om tider med min mamma.
Här krånglar han, kommer inte avtalad tid, vill kunna komma med en dags varsel. Något schema har han aldrig velat göra, mer än under någon vecka förra hösten när jag fick hans arbetsschema och "bestämde" tiderna. Här har jag nu börjat sätta ner foten, jag behöver veta längre än en dag innan han ska komma. Jag har barnet jämt och vill kunna planera något de dyrbara timmarna han har barnet.
Ibland är jag orolig för hans mentala status. Det går inte att prata över huvudtaget kring barnet ibland, alltså upplysa om omständigheter kring barnet och få veta när han tänkt lämna barnet. Ibland är jag osäker på om han har koll på vilka tider vi bestämt. Han kan helt plötsligt få en knäpp och inte "ha tid" att prata, eller bli arg om jag säger emot honom. Då lägger han på utan att jag vet vad som gäller. Jag har vid två tillfällen ställt in tider då han skulle träffat barnet, då jag varit osäker på hans stabilitet. Inge jag gärna gör då jag kämpat för att de ska ha ett fungerande umgänge. När jag gjort det, antytt att vi behöver hjälp då det här inte fungerar, så kommer hoten. Jag är sjuk och han ska sänka mig om jag kontaktar socialen. Det gör mig så rädd för jag litar inte på dem, jag är rädd att de finner mig olämplig p.g.a. min diagnos. Så jag känner mig tvungen att lyda hans nycker och helt låst.
Igår skickade jag ett sms och frågade om han inte tänkte göra upp tider för umgänge med min mamma. Fick ett svar kl. 04:30 om att han skulle det, och att han kanske ville ha barnet hela dagen på söndag. Det är lördag idag och igen får jag veta dagen innan. Jag svarade att jag behöver mer tid än så. Får jag ett svar så kommer det nog i em då han verkar ha varit vaken länge igår...
Hur mycket ska jag behöva anpassa mig? Jag löser det här så gott jag kan själv, vill inte kontakta familjeenheten i första hand. Är jag tvungen till slut, så får det bli så, men fram tills dess vill jag inte göra ågot som kan användas emot mig. Därför undrar jag hur flexibel jag måste vara, måste jag ställa upp med en dags varsel, måste jag stå ut med att han skriker och bråkar inför oss? Hur "galen" får han verka utan att jag behöver skydda mitt barn? Jag blir själv så rädd och illa till mods av hans beteenden att jag inte vet om jag överreagerar.