• Agapi

Komma igång med amningen

Jag är en lite orolig förstagångs mamma som försöker komma igång med amningen. Hoppas någon här med lite erfarenhet kan hjälpa mig. Min lilla flicka kom med snitt tidigt i tisdags morse och nu försöker vi alltså få gång amningen för fullt.

Först gick de ganska så bra. Men hon ville bara ta ena bröstet och sög inte riktigt rätt så jag fick väldigt ont snabbt och bröstvårtan fick en svart hård kant längs ena sidan. Sen började hon ta andra vid ett par tillfällen i alla fall och då funkade de bra.

Hon vägde bara 2440 vid födseln och gick ner till 2238 som lägst för någon dag sen. Då ville dom att vi skulle börja mata efter klockan (var fjärde timme) och ha koll på hur mycket hon åt. Först gav dom ersättning, men jag tyckte de var ganska lätt att handmjölka så jag mjölkade fram de hon behövde och matade med kopp eller sked.

Nu har mjölken runnit till ordentligt (ska brösten verkligen vara SÅ stora och SÅ hårda?!) under dagen. Och jag lyckas inte få henne att ta bröstvårtorna alls. De är som om dom är för hårda för att hon ska kunna få in dom långt nog för att få ett bra tag, så hon ligger bara vid bröstet och skriker. 

Är de "okej" att fortsätta att handmjölka (eller skaffa en pump kanske) och ge henne regelbundet istället nu i början? Eller kommer de förstöra alla chanser till att kunna amma "vanligt" längre fram? Tycker de känns ganska bra att se exakt hur mycket hon fått i sig och slippa blödande bröstvårta. Blir så himla stressad när hon ligger vid bröstet och illskiker och jag inte kan få henne att suga! Känner mig så elak  och dessutom orolig att hon inte ska få i sig något alls och inte gå upp i vikt som hon verkligen behöver.

Vad tror ni? Är de okej att pumpa/mjölka och ge henne med sked/kopp med jämna mellanrum och där emellan försöka lägga henne till bröstet då och då. Eller ska jag kämpa med bara "vanlig" amning trotts allt? Några allmäna bra tips för att till amning? Lillan söker lite och spänner sen hela kroppen bakåt och bara ålar sig och gallskriker när hon inte får något tag.

• Svar på tråden Komma igång med amningen
  • pigglet

Ja, de blir verkligen så där svullna och stenhårda. Konstigt gjort av naturen - det blir ju nästan omöjligt för bebisen att få tag.

Funkar det att mjölka ur och ge på kopp så kör på det då. Brösten är så där galet svullna bara några dygn, så småningom övergår de till något som i alla fall är lite mer greppbart.

En del köper en pump och pumpar ur lite mjölk innan de lägger barnet till bröstet, så det inte är rikgit lia spänt.
    Andra köper en amningsnapp så får bebisen lättare tag (kan dock vara lite knepig att bli av med sedan).

Det TAR tid att komma igång med amningen. Det är långt ifrån så där mysigt och naturligt som man har föreställt sig. Ofta tar det ett par månader innan det funkar helt problemfritt, men sedan är det SÅ smidigt.

Och grattis till bebisen!!        

• JMorina

Stackare, förstår att du lider. Klart du kan fortsätta pumpa! Det förstör inget! Men ett tips är att försöka amma henne liggandes. Det hjälpte för min lille. Vissa bebisar är otroligt känsliga för ljud runt om kring så försök att ha det någorlunda tyst. Försök själv att slappna av så kanske hon känner av det. Fick du ingen hjälp på BB med amningen?? Det var väldigt dåligt i så fall. Det finns amningsjour att vända sig till också. Eller prata med bm. Men så länge så pumpa du om du känner att det går bra. Och JA brösten ska vara så stora ;)

• Sthlmtjej24

Jag fick min flicka i dec 2012 och kom igång hur lätt som helst, vilket jag förstått är något att vara mycket tacksam för. Jag hade jättestor hjälp av en film från karolinska sjukhuset. Googla amningsfilm!

När mina bröst var som handbollar på fjärde dagen och då handmjölkade jag för att hon skulle få grepp.

Hör av dig till amningshjälpen om det inte ordnar sig snart, bättre att få hjälp innan det kör ihop sig med sår och liknande!

Lycka till och grattis!

• mikroE

Ja de kan bli väldigt hårda och det är jättebra om du pumpar eller handmjölkar ut lite men prova att ge bröstet och ge bröstet i första hand och koppa bara om det inte funkar. Det låter som hon är på gång från det du beskriver så det går säkert att få ordning på det hela. Amma minst var fjärde timma och gärna oftare i synnerhet om barnet visar intresse, ge alltid då.

• Hannah76

Ja den första tiden var inte så rolig.. Men det ger sig snart. i bärjan tillbringade jag mycket tid i duschen, masserades på brösten. Och båda mina barn har fattat detta med amningen bäst när vi "liggammat". Så det gjorde jag i början.

• Agapi

Vad skönt med flera snabba svar, och att alla säger ungefär samma sak! Tack!

Jag har inga större problem att handmjölka så jag har gjort de lite nu ikväll. Så jag har två små flaskor med ungefär 20ml i varje, i kylen. Så har jag lite att ge direkt om hon blir sådär otröstlig. Då kan jag känna mig lite tryggare och inte så stressad att hon ska bli sådär vrålhungrig innan jag kan få i henne något.

Fick till de ganska bra nu tycker jag. Hon fick handmjölkad, lite på kopp och lite i flaska och sen när hon lugnat sig lite och bröstet mjukats upp något så åt hon lite direkt från mig tills hon somnade.

Jo visst fick jag hjälp på BB. Men de känns lite annorlunda nu när jag kommit hem och jag inte kan ringa på klockan när jag blir orolig ;)

Jag har iaf bra med mjölk och hon tar flaska och kopp utan några problem och bröstet när jag väl får till de. Så jag hoppas att vi båda ska komma in i allt ganska snart. Hon är ju bara fyra dagar gammal så de är inte så konstigt att allt inte klickat än! Är mest så rädd att hon ska ligga där och svälta. Förstår ju att risken inte är så stor, men de gör ju ont i hela kroppen när man inte kan tillfredställa sin lilla bebis behov på sekunden!

Har återbesök på sjukhuset redan på måndag så ska kanske be om lite hjälp då om vi inte fått helt kläm på de. Och googla lite amnings filmer ska jag absolut göra!

Har ni tips på hur jag ska hålla henne, få henne att få bra tag eller hur jag ska lyckas hjälpa henne få in hela vårtan i munnen så får ni gärna ösa på! 

• Flickan och kråkan

Det där med stenhårda kanonkulor när mjölken rinner till - det är inte mjölk utan vätskeansamling pga det kraftiga hormonpåslaget vid mjölktillrinningen. Det värsta brukar lägga sig efter ett par 2-3 dygn. Vad gäller ställningar så får man testa sig fram lite. Många gånger kan liggamning fungera väldigt bra. Du startade en amningstråd innan din lilla föddes. Jag gav dig en hel del bra amningsfilmslänkar då:

" rel="nofollow" target="_blank">

Rätt tag om bröstet heter "good latch", eller "proper latch" på engelska om du vill söka själv.

• mikroE
    Agapi skrev 2013-05-03 23:56:28 följande:
    Vad skönt med flera snabba svar, och att alla säger ungefär samma sak! Tack!

Jag har inga större problem att handmjölka så jag har gjort de lite nu ikväll. Så jag har två små flaskor med ungefär 20ml i varje, i kylen. Så har jag lite att ge direkt om hon blir sådär otröstlig. Då kan jag känna mig lite tryggare och inte så stressad att hon ska bli sådär vrålhungrig innan jag kan få i henne något.

Fick till de ganska bra nu tycker jag. Hon fick handmjölkad, lite på kopp och lite i flaska och sen när hon lugnat sig lite och bröstet mjukats upp något så åt hon lite direkt från mig tills hon somnade.

Jo visst fick jag hjälp på BB. Men de känns lite annorlunda nu när jag kommit hem och jag inte kan ringa på klockan när jag blir orolig ;)

Jag har iaf bra med mjölk och hon tar flaska och kopp utan några problem och bröstet när jag väl får till de. Så jag hoppas att vi båda ska komma in i allt ganska snart. Hon är ju bara fyra dagar gammal så de är inte så konstigt att allt inte klickat än! Är mest så rädd att hon ska ligga där och svälta. Förstår ju att risken inte är så stor, men de gör ju ont i hela kroppen när man inte kan tillfredställa sin lilla bebis behov på sekunden!

Har återbesök på sjukhuset redan på måndag så ska kanske be om lite hjälp då om vi inte fått helt kläm på de. Och googla lite amnings filmer ska jag absolut göra!

Har ni tips på hur jag ska hålla henne, få henne att få bra tag eller hur jag ska lyckas hjälpa henne få in hela vårtan i munnen så får ni gärna ösa på! 
    Tänk på att flaska kan störa amning så försök att ge enbart i kopp och som sagt försök att ge bröstet så mycket som möjligt för att få barnet att ta bröstet. Du har mjölk och du får ut den men ditt barn är bäst på att göra detta så hon kommer få i sig bättre om hon får amma själv.
  • rosendal

Skippa flaskan så här i början innan ni fått till amningen annars är det risk att hon inte vill amma sen, då det är olika tekniker för att amma och äta ur flaska. Det är mycket lättare och äta ur flaska.
    Sök på sagogrynets blogg hon skriver mycket om amning och är väldigt kunnig så där kan du läsa dig till mycket!
    Lycka till!

• Annie 269

Gå till amningsmottagningen. Jag fick också sår och min flicka åt inte effektivt. Visade sig att jag hade fel teknik och att hon varit irriterad för att det känts som att hon skulle tappa bröstet hela tiden pga min felaktiga teknik. Har du provat liggamma? Brösten är stenhårda men det blir bättre! Lycka till!

• IdaValo

Kämpa på och kontakta gärna amningsmottagningen om ni inte får till greppet. Prova lite olika ställningar men det viktigaste är att hon tar bröstet rätt så att du inte går ont. Bättre då att bli mästare i en ställning än att vara lite halvbra på olika ställningar
    Någon har säkert skrivet det redan men testa att lätta lite på trycket innan du ger bröstet då får hon nog lättare tag.
    Lycka till och grattis till bebis! Och ibland tar det lång tid innan det där med amningen funkar ( 6 veckor tog det för mig)

• pigglet

Håller med - skippa flaskan! Det finns risk att barnet vägrar bröstet, eftersom det är så mycket enklare att dricka ur flaska. Ge med kopp, om du måste.

Sedan tänkte jag på en annan sak - var 4:e timme är väääldigt sällan. Visar bebisen tecken på att kunna äta oftare så amma på. Det är vanligare att de äter varje timme, än var fjärde. 

• frökenelisabeth

Som någon annan skrev - brösten blir stenhårda och kanonstora på runt tredje-fjärde dagen, men det är inte mjölk och det lägger sig efter ett par dagar, så håll ut

Grattis till den lilla! Jag tycker det låter som en bra idé att pumpa ut/handmjölka och koppmata som komplement, och försöka låta bebisen ligga vid bröstet så mycket som du känner att du klarar. Men fyra timmar mellan målen låter mycket, tycker jag precis som pigglet. Många bebisar äter varannan timme, eller oftare, kanske kan vara värt att prova tätare mål, speciellt om man är orolig för viktuppgången.

Lycka till! Ett annat tips är att ringa amningsrådgivningen, vet många som fått bra hjälp därifrån!

• JMorina

Med min första så visade en bm mig hur man skulle göra för att bebisen skulle få ett bra tag om bröstet. Om man håller om bröstet och trycker pekfingret över övre vårtgården så vinklas bröstvårtan uppåt. Sedan ska man föra in den när bebisen gapar ordentligt. Lättare sagt än gjort var det men efter ett tag fick man kläm på det ;)
    Om du sitter och ammar så ha gärna en kudde under henne som stöd. Och slaaapnaaa aaaav :) Hoppas att det löser sig och be annars att dom visar dig på mån hur du ska göra!

• Agapi

Har inte varit inne på ett tag. Sen dess har de inte blivit bättre alls. tvärt om. Varit hos BVC och hon tittade lite men fick inga jättebra tips. Hon vill inte ta bröstet alls. Snuttar lite men får inget tag alls och blir väldigt snabbt hysteriskt arg/ledsen när de inte funkar. Antar att de beror på att hon är van vid flaskan.

När de kommer till hur ofta hon äter så har vi hela tiden matat såfort hon visat att hon är hungrig. Börjar stoppa händerna i munnen eller gny och sådär. Hon är ju bara 8 dagar så jag kan ju inte säga att jag har lärt mig alla hennes signaler än.

Känner mig värdelös som inte kan få det att funka. Men samtidigt känns de skitjobbigt att låta henne skrika och kämpa när de går så lätt och smidigt med flaskan. Är de så mycket sämre att hon får min utpumpade mjölk än att hon ammar? 

• pigglet
    Agapi skrev 2013-05-08 20:48:38 följande:
    Har inte varit inne på ett tag. Sen dess har de inte blivit bättre alls. tvärt om. Varit hos BVC och hon tittade lite men fick inga jättebra tips. Hon vill inte ta bröstet alls. Snuttar lite men får inget tag alls och blir väldigt snabbt hysteriskt arg/ledsen när de inte funkar. Antar att de beror på att hon är van vid flaskan.

När de kommer till hur ofta hon äter så har vi hela tiden matat såfort hon visat att hon är hungrig. Börjar stoppa händerna i munnen eller gny och sådär. Hon är ju bara 8 dagar så jag kan ju inte säga att jag har lärt mig alla hennes signaler än.

Känner mig värdelös som inte kan få det att funka. Men samtidigt känns de skitjobbigt att låta henne skrika och kämpa när de går så lätt och smidigt med flaskan. Är de så mycket sämre att hon får min utpumpade mjölk än att hon ammar? 
    Inte ska du känna dig värdelös - det ÄR skitknepigt at få till amningen! Och ni har ju bara hunnit öva 1 vecka än. Jag tyckte att det var svårt första månaden, sedan tog det någon månad till innan det kändes helt problemfritt.

Är du beredd att ge upp amningen så testa att pumpa och ge på flaska. Pumpen är inte lika effektiv som när barnet suger, så det kan bli svårt att upprätthålla en bra produktion. För en del funkar det, för andra inte. 
Svar på tråden Komma igång med amningen