Komma igång med amningen
Jag är en lite orolig förstagångs mamma som försöker komma igång med amningen. Hoppas någon här med lite erfarenhet kan hjälpa mig. Min lilla flicka kom med snitt tidigt i tisdags morse och nu försöker vi alltså få gång amningen för fullt.
Först gick de ganska så bra. Men hon ville bara ta ena bröstet och sög inte riktigt rätt så jag fick väldigt ont snabbt och bröstvårtan fick en svart hård kant längs ena sidan. Sen började hon ta andra vid ett par tillfällen i alla fall och då funkade de bra.
Hon vägde bara 2440 vid födseln och gick ner till 2238 som lägst för någon dag sen. Då ville dom att vi skulle börja mata efter klockan (var fjärde timme) och ha koll på hur mycket hon åt. Först gav dom ersättning, men jag tyckte de var ganska lätt att handmjölka så jag mjölkade fram de hon behövde och matade med kopp eller sked.
Nu har mjölken runnit till ordentligt (ska brösten verkligen vara SÅ stora och SÅ hårda?!) under dagen. Och jag lyckas inte få henne att ta bröstvårtorna alls. De är som om dom är för hårda för att hon ska kunna få in dom långt nog för att få ett bra tag, så hon ligger bara vid bröstet och skriker.
Är de "okej" att fortsätta att handmjölka (eller skaffa en pump kanske) och ge henne regelbundet istället nu i början? Eller kommer de förstöra alla chanser till att kunna amma "vanligt" längre fram? Tycker de känns ganska bra att se exakt hur mycket hon fått i sig och slippa blödande bröstvårta. Blir så himla stressad när hon ligger vid bröstet och illskiker och jag inte kan få henne att suga! Känner mig så elak och dessutom orolig att hon inte ska få i sig något alls och inte gå upp i vikt som hon verkligen behöver.
Vad tror ni? Är de okej att pumpa/mjölka och ge henne med sked/kopp med jämna mellanrum och där emellan försöka lägga henne till bröstet då och då. Eller ska jag kämpa med bara "vanlig" amning trotts allt? Några allmäna bra tips för att till amning? Lillan söker lite och spänner sen hela kroppen bakåt och bara ålar sig och gallskriker när hon inte får något tag.