• weasley

Hur länge innan mjölkproduktionen stannar av?

Jag slutade amma vår dotter för en vecka sen ungefär (hon är 8 veckor, vi fick aldrig amningen att fungera som den skulle så vi gav upp. Kunde pumpa ut ca 25 ml/bröst som mest mitt på dagen en bra dag). Vi slutade alltså rakt av, ingen avvänjning eller så.

Blev lite Dolly Parton-varning när vi la av, hårda och runda bröst men har inte haft ont direkt (lite småöm vissa dagar bara, men då kan jag mjölka ur en liten skvätt bara..)
    Men det jag egentligen undrar är ungefär hur lång tid jag kan förvänta mig att det tar innan brösten blir som vanligt igen? Jag antar att det kan vara olika från person till person, men dela gärna med er hur det var för er! 

• Svar på tråden Hur länge innan mjölkproduktionen stannar av?
  • Mercurialis

Tre dagar tog det för mig.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ShinMama

Jag hade inte ammat på 3-4 dagar när brösten var helt platta och taxöriga och jag kände att nu är dom tomma. Nu är det snart 3 veckor sen jag slutade men ammade sen sonen för att trösta honom för några dagar sen och då fanns det ändå en del till honom fast det inte märktes.

• ShinMama

Jag tror att jag hade kunnat helamma honom även då men dom slutade vara spända, jag kan fortfarande amma honom nu och har gjort det nunnor han varit sjuk med 39 graders feber. Jag tror det tar ett par månader och att man sen ganska länge efter kan läcka lite mjölk eller få ur mjölk om man trycker.

Svar på tråden Hur länge innan mjölkproduktionen stannar av?