• Dr Mupp

Vad för säkerhetsprylar behöver man i bilen?

Förutom såklart bilstolar till barnen vad behöver man för grejer i bilen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Vad för säkerhetsprylar behöver man i bilen?
  • Ellie

Varningstriangel, extradäck+redskap att byta (inkl handskar då det kan vara kallt ute), fönsterskrapa, reflexväst, bogserlina, startkablar, första hjälpen-kit, liten dunk med extra bensin, extra spolarvätska, extra olja, solglasögon, ficklampa (pannlampa är egentligen bättre), filt, remsa att markera att man kört på ett djur (finns att få på bla bilprovningen), tel nummer till bogseringshjälp.

Välj och vraka Glad.

• momomo
    Ellie skrev 2013-05-03 11:36:43 följande:
    Varningstriangel, extradäck+redskap att byta (inkl handskar då det kan vara kallt ute), fönsterskrapa, reflexväst, bogserlina, startkablar, första hjälpen-kit, liten dunk med extra bensin, extra spolarvätska, extra olja, solglasögon, ficklampa (pannlampa är egentligen bättre), filt, remsa att markera att man kört på ett djur (finns att få på bla bilprovningen), tel nummer till bogseringshjälp.

Välj och vraka Glad.
    Håller med och lägger till varm mössa, tändare, värmeljus, 1.5 L-flaska med hyfsat fräscht vatten, verktygskit (åtminstone flat+kryssmejsel, shiftnyckel, polygrip, morakniv, ståltråd, eltejp), något ätbart som man inte äter upp i onödan (typ försvarets kex eller liknande), liten brandsläckare.

Jag resonerar så att om bilen lägger av, så är det säkert -25 grader och jag befinner mig mitt i ingenstans och hjälp kan vara långt borta 
  • Echo

Vi har inget av det där nästan (förutom varningstriangel).

Men spade och såg kan vara bra... 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Echo
    Echo skrev 2013-05-03 22:18:39 följande:
    Vi har inget av det där nästan (förutom varningstriangel).

Men spade och såg kan vara bra... 
    Och en liten sån där nödhammare om man behöver krossa en ruta.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Dr Mupp
    momomo skrev 2013-05-03 21:37:12 följande:
    Håller med och lägger till varm mössa, tändare, värmeljus, 1.5 L-flaska med hyfsat fräscht vatten, verktygskit (åtminstone flat+kryssmejsel, shiftnyckel, polygrip, morakniv, ståltråd, eltejp), något ätbart som man inte äter upp i onödan (typ försvarets kex eller liknande), liten brandsläckare.

Jag resonerar så att om bilen lägger av, så är det säkert -25 grader och jag befinner mig mitt i ingenstans och hjälp kan vara långt borta 
    Eftersom jag lär åka 99% i stan så känns det som att risken att bilen dör mitt ute i ingenstans i -25 minus inte är så stor.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ellie
    Dr Mupp skrev 2013-05-03 22:24:13 följande:
    Eftersom jag lär åka 99% i stan så känns det som att risken att bilen dör mitt ute i ingenstans i -25 minus inte är så stor.

Nu har du i alla fall fått en del tips på vad som kan vara bra att ta med nästa gång du ger dig av på en polarexpedition Tungan ute.

Som sagt, välj och vraka Glad.
  • Isbit

Du behöver en sax så du kan klippa bort lappar o sånt från det du shoppat
    Det är mitt bästa tips
    jag använder min sax i bilen flitigt

• sötare

Men det kan vara kallt i en stad oxå om man råkar ut för en olycka  och en filt är bra att lägga om någon som råkar ut för en chock i en olycka vare sig om det är i di bil eller om du skulle vara först på en olycksplats
  • momomo

Så säger murphy att om det händer något så är det den 1 % du är någon annanstans än i stan.
    Spade glömde jag, men den är bara med på vintern 
  • Lekia

Tänker snarare på sparkskydd till bilen. Slippa få säten förstörda av skitiga barnskor

• Som snö

Håller på Hannis!
    En mobil. Har varningstriangel. Krav för att besiktiga. Har aldrig kollat luft i reservdäck. Har ingen polarutrustning. Kör oftast ca 100 mil i veckan. En hel del med två ungar med mig.

Svar på tråden Vad för säkerhetsprylar behöver man i bilen?