• Lisa 598

Hur funkar det med dagis?

Jag väntar ett gem barn med min sambo. Jag har ett barn sen innan som är 2,5 år.

Om min sambo väljer att vara föräldraledig med vårat gem barn får då mitt barn gå på dagis när jag jobbar?

Personligen tycker jag inte att mitt barn ska läggas på hans ansvar.

• Svar på tråden Hur funkar det med dagis?
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:23:47 följande:

Jag tycker de inte ska ha rätt till det... och jag hoppas verkligen att det finns kommuner som har det så.....
    För att? Ska det vara så, så får vi ju skriva om allt som har med vårdnadshavare att göra? Det är, och kommer alltid, förbli vårdnadshavarnas skyldighet att ta hand om sina egna barn. Sen att det kan komma in andra vuxna i familjen som väljer att ta ett föräldraansvar är en annan sak... Men man kan inte tvinga andra att ta hand om ens barn.

• Philippa
    BioBonus skrev 2013-05-02 11:29:07 följande:
    För att? Ska det vara så, så får vi ju skriva om allt som har med vårdnadshavare att göra? Det är, och kommer alltid, förbli vårdnadshavarnas skyldighet att ta hand om sina egna barn. Sen att det kan komma in andra vuxna i familjen som väljer att ta ett föräldraansvar är en annan sak... Men man kan inte tvinga andra att ta hand om ens barn.

Om inte den man väljer att bo med kan ta hand om barn sedan tidigare förhållanden ska man nog ta sitt föräldraansvar och INTE flytta ihop..... så enkelt är det!
  • Astarte
    Philippa skrev 2013-05-02 11:32:25 följande:

Om inte den man väljer att bo med kan ta hand om barn sedan tidigare förhållanden ska man nog ta sitt föräldraansvar och INTE flytta ihop..... så enkelt är det!

Men nu sitter du ju bara och pratar om hur du tycker att det borde vara. TS frågade om hur det ÄR. Stor skillnad!
  • Philippa
    Astarte skrev 2013-05-02 11:33:56 följande:

Men nu sitter du ju bara och pratar om hur du tycker att det borde vara. TS frågade om hur det ÄR. Stor skillnad!

Ja, jag vet inte hur det är, därför skriver jag att jag hoppas att det är kommuner som tycker som jag.... Jag tror det är olika i alla kommuner
  • BioBonus

Men att ta hand om barn sen tidigare är väl inte samma sak som att påtvingas ett föräldraansvar?
    Vad är det som gör att barnets föräldrar plötsligt förlorar förmågan att ta hand om sina gemensamma barn för att det kommer in en annan vuxen i ekvationen? 

Jag tar hand om min mans barn. Varje dag. Men skulle jag vilja att hon var hemma från dagis/fritis om jag fick en bebis? Nej, och inte mina egna barn heller. Skulle det utesluta dem ur familjen? Det är det dummaste jag har hört. Familjen är stabilare än så. 
  • Philippa
    BioBonus skrev 2013-05-02 11:35:54 följande:
    Men att ta hand om barn sen tidigare är väl inte samma sak som att påtvingas ett föräldraansvar?
    Vad är det som gör att barnets föräldrar plötsligt förlorar förmågan att ta hand om sina gemensamma barn för att det kommer in en annan vuxen i ekvationen? 

Jag tar hand om min mans barn. Varje dag. Men skulle jag vilja att hon var hemma från dagis/fritis om jag fick en bebis? Nej, och inte mina egna barn heller. Skulle det utesluta dem ur familjen? Det är det dummaste jag har hört. Familjen är stabilare än så. 

Vi kan komma överens om att vi tycker olika....

Jag tycker en familj är så mycket större och värdefullare än att låta ett barn gå på dagis trots att det kommer nya barn i familjen med ny pappa..... jag lägger ned denna diskussion nu.

Ha en bra dag    
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:35:08 följande:

Ja, jag vet inte hur det är, därför skriver jag att jag hoppas att det är kommuner som tycker som jag.... Jag tror det är olika i alla kommuner
    Det är det inte, för det här är inte en sak som kommunerna kan bestämma själva. Det finns flera trådar i ämnet här på FL sen tidigare. Det var inte länge sedan ett par drog kommunen till högre instanser och vann.
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:38:14 följande:

Vi kan komma överens om att vi tycker olika....

Jag tycker en familj är så mycket större och värdefullare än att låta ett barn gå på dagis trots att det kommer nya barn i familjen med ny pappa..... jag lägger ned denna diskussion nu.

Ha en bra dag    
    Precis! Familjen är så mycket mer än den tid som ett barn går på dagis! Att forma ett band till den nya bebisen har man så otroligt mycket mer tid till än några timmar på dagen. Värdefullare tid än en stressig första vardag med ett nytt barn, en ny roll. Att göra det i lugn och ro med alla hemma och med en bonuspappa som landat i sin nya roll och alla kan slappna av.

Jag tycker att alla har rätt att forma sin familj precis som de själva vill.

Sakfrågan här var huruvida barnet får eller inte får vara på dagsi, och det får det alltså. 
  • Christi38

Självklart kan ditt barn vara på förskola! :)

Det finns de här på FL speciellt som tycker att bara för att ena föräldern är ledig så MÅSTE de barn som går på förskola vara hemma också. Dumheter säger jag, var och en får göra det som passar sig, sina barn och sin familj bäst!

.

• Trolle40

Ditt barn får gå dina tider , men för mig skulle det inte finnas nå alternativ än att barnet är hemma o en vuxen i hushållet är hemma

• Valkyria75

Men är det inte viktigare att se till hur det är för barnet?! Det är ju inte säkert att barnet känner sig så bekväm med sin bonuspappa att det vill vara hemma hela dagar i flera månader utan att mamman är med? Vi vet ju inte hur länge de har bott tillsammans.
    Jag tycker det skulle vara väldigt märkligt att införa regler som tvingar fram något sådant!

Sedan att det förmodligen skulle gå hur bra som helst i de flesta familjer är ju en helt annan sak.
  • Lisa 598
    BioBonus skrev 2013-05-02 11:29:07 följande:

Precis, och frågan handlar om vad kommunen säger. Jag kanske inte var så tydlig med frågan.

Men jag väntar fortfarande på svar från dom så vi får se vad dom säger..

Och självklart är vi en familj.

Men jag skulle ha väldigt svårt att förstå om vi ända från första dagen vi bor ihop ska räkna med hans tider på arbetet lediga dagar osv på mitt barns dagisschema.. Och Han som väntar sitt första barn från dag ett med mig ska ta allt ansvar som förälder till mitt barn,, För att kommunen tycker så.
    Det Tar ju en stund att bilda en ny familj kan jag tycka.
  • BioBonus
    Lisa 598 skrev 2013-05-02 12:49:24 följande:
    Precis, och frågan handlar om vad kommunen säger. Jag kanske inte var så tydlig med frågan.

Men jag väntar fortfarande på svar från dom så vi får se vad dom säger..

Och självklart är vi en familj.

Men jag skulle ha väldigt svårt att förstå om vi ända från första dagen vi bor ihop ska räkna med hans tider på arbetet lediga dagar osv på mitt barns dagisschema.. Och Han som väntar sitt första barn från dag ett med mig ska ta allt ansvar som förälder till mitt barn,, För att kommunen tycker så.
    Det Tar ju en stund att bilda en ny familj kan jag tycka.
    Som sagt - kommunen kan komma att ge dig beskedet att ditt barn inte får vara på dagis, men det stämmer alltså inte om man ska gå på de domar som tydligen finns i liknande fall, och är inte en fråga som kommunerna har egen bestämmanderätt i. Så, stå på er :)

Och grattis till nya bebisen! 
  • sextiotalist
    Philippa skrev 2013-05-02 11:35:08 följande:

Det är inte olika i olika kommuner, det är samma regler över hela landet. Det har regeringsrätten fastslagit. Så den kommunen som inte följer detta bryter mot lagen.

Sedan spelar det ingen roll vad du tycker, låt varje nyfamilj sköta det som det passar dom bäst. Det hindrar inte dig att göra på ditt sätt om du vill 
  • Ess
    sextiotalist skrev 2013-05-14 17:02:48 följande:
    Det är inte olika i olika kommuner, det är samma regler över hela landet. Det har regeringsrätten fastslagit. Så den kommunen som inte följer detta bryter mot lagen.

Sedan spelar det ingen roll vad du tycker, låt varje nyfamilj sköta det som det passar dom bäst. Det hindrar inte dig att göra på ditt sätt om du vill 
    Japp vårdnadshavarens tider gäller och inget annat. Om man inte väljer det själv.
  • RöttÄrSött

Det finns ett prejudicerande fall om detta som jag inte ids googla fram. Där fastslås att bonusföräldern inte ska behöva ta hand om bonusbarnen utan barnet har rätt till heltid om den biologiska föräldern arbetar heltid.

Men visst hugger det i föräldrahjärtat då man ser barn på förskolan 7-17 medan bonusföräldern är föräldraledig, å andra sidan har de det nog bättre hos oss än hos en "bonus"förälder som inte verkar vara intresserad av att vara förälder åt sin "bonusar".

• Ess

Det finns redan två föräldrar som delar ansvar. Det räcker!

Hör och häpna, men det finns faktiskt föräldrar som tycker dom är fullgoda sådana och inte behöver ta hjälp utav utomstående för att klara ut det dom satt sig i. 
Svar på tråden Hur funkar det med dagis?