• fiapia01

PCO - När sluta med p-piller

Hej

Jag och min sambo planerar att börja försöka bli gravida till vintern. Jag har PCO sedan några år tillbaka och har nu ätit Yasmin i 8 år. MIn fråga: Är det bäst som PCO:are att sluta med p-piller precis när man börjar försöka, eller ska man sluta några månader innan för att hinna låta menscyklen komma igång. Jag har hört att det kan vara bättre att sluta mer p-piller precis när man börjar försöka, för då hinner äggstockarna inte bli förstorade. Ngn som kan bekräfta / dementera?

Ett tillägg är att jag inte fick mens på 9 mån sist jag hade uppehåll.

• Svar på tråden PCO - När sluta med p-piller
  • Pandamamma79

Det är nog ganska osäkert eftersom du med pco kanske inte har äl ändå. Jag menar att det kanske kvittar om du slutar med p-piller alldeles innan eller långt innan.
    Vet du något om hur din äl ser ut?

• fiapia01

Jag har bara provat att vara utan p-piller en gång, då hade jag ingen ägglossning på 9 mån... Jag tänker lite att om jag slutar m p-piller nu då har jag 6 månader att få lite koll på min eventuella cykel. OM jag då inte har mens en enda gång på 6 mån, då kan jag ju söka mig till gyn. för hjälp direkt i samband med att vi börjar försöka. Hoppas du förstår hur jag menar:)

• Pandamamma79

Du kan ju ha mens även ifall du inte har ägglossning. Men visst det är ju intressant för en själv att se hur långt tid det tar innan något händer.
    På de flesta ställen ska man ju ha försökt i ett år innan man får hjälp. Dock vet de ju inte hur länge ni försökt, plus, har du ingen mens el. ingen äl är det ju lönlöst att försöka. Så var det för mig och vi fick hjälp innan det gått ett år.

• Stormborn

Jag fick rådet av läkare att om vi skulle försöka, att köra fultut direkt på p-pillerstopp, för att kroppen ibland gör som den ska av gammal vana första månaden. Nu har jag gjort det 2 gånger, och ingendera gången har det funkat. Jag blir helt utan mens efter att den luddat hit och dit lite grann i helt knasiga "cykler". Så nu har jag slutat, för en vecka sedan åt jag sista iane nova pillret och till hösten börjar vi min tanke med detta är att vi kommer få se i vilket skick jag är i vid min årskontroll hos gyn i sommar, förra gången hade jag 8-12 ägglåsor på ena, och 10-15 äggblåsor på andra efter bara 4 månader utan piller, läkaren trodde jag skojade. Om allt mot förmodan ser finfint ut är det ju jag som blir gladare än gladast, fast jag känner mig ju nog tveksam till att det blir så.

Svar på tråden PCO - När sluta med p-piller