• trötta mamman

Konflikter angående dator/ipad

Hej jag har en kille på snart sju år som har högfungerande autism. Han har svårt för att leka och sysselsätta sig själv och när vi inte har tid att aktivera honom blir han oftast sittande med ipaden eller datorn. Problemet är att han blir arg och aggressiv när det är dags för honom att stänga av. Vi förbereder i god tid men det hjälper inte. Till sist stänger jag sonika av ipaden eller datorn och detta resulterar i att han ger sig på mig och river mig och biter mig. Han är stark och jag måste hålla honom riktigt hårt för att hindra honom att skada mig. Igår blev jag så less så jag talade om för honom att han får datorförbud om han inte kan avbryta när jag säger till honom. Han vägrade lyssna och nu har han datorförbud i en vecka. Sonen uppfattar givetvis detta som ett straff och tycker att vi är orättvisa. Jag ser förbudet som en nödvändig åtgärd för att bryta konflikten och ge oss lite lugn och ro. Hur gör ni andra i liknande situationer? Ge mig tips och råd.

• Svar på tråden Konflikter angående dator/ipad
  • nuharjagbytt

Jag tror alla barn blir arga om  man bara stänger av. Ofta går det inte att spara när som helst och spara brukar de vilja göra innan man slutar. Kan du sätta dig in i vad han håller på med och typ säga när du är klar med detta "uppdraget" så sparar vi och stänger av?

Sen kan jag inget om autism men undrar om han kan bli "över stimulerad" av spelet? Då kanske en tidsbegränsning med hjälp av äggklocka är möjligt.

• Mumin80

När du säger att ni förbereder i god tid: Använder ni t.ex. timstock eller andra hjälpmedel för att hjälpa honom att förstå tiden? Annars kan ju en i förväg angiven tid "du får sitta med ipaden i en timme" och sen en timstock mäter upp tiden så han ser, vara en bra idé. Jag tror att det finns smarta sådana till ipad också, som kan gå på i bakgrunden och sedan "larmar" när tiden är ute. Om ni dessutom förbereder och påminner, "nu har du suttit i en halv timme, du har en halv timme kvar", "nu har du en kvart kvar", o.s.v. så kanske det blir lättare att sluta?

Det finns ju ganska mycket hjälpmedel för barn med autism. Har ni kontakt med hab eller liknande så kan ni ju be dem om råd? 

Svar på tråden Konflikter angående dator/ipad