• Aili

Det där med att amma offentligt, vart går gränsen?

Alltså jag har verkligen inget emot kvinnor som ammar offentligt, jag gjorde det själv för den delen, men det senaste jag såg tar nog priset...

Jag och min man var på Ica Maxi och handlade då vi ser en kvinna som har hängt ut ena bröstet utanpå kläderna, hennes barn sitter i sitsen på kundvagnen och kvinnan går alltså runt i affären och ammar barnet samtidigt som hon handlar. Helt ärligt så har jag aldrig sett något liknande i amningsväg. 

Jag hade aldrig reagerat om hon haft barnet i sjal och ammat samtidigt som hon handlade (då hade jag säkert inte ens noterat att hon ammade) men det här gick liksom inte att undgå att se.  

Hur tänker man när man helt ogenerat hänger ut ena tutten i en mataffär, i princip, till allmän beskådan? Eller det kanske bara är jag som tycker ett sånt beteende är lite stört?

(För kännedom så finns det bänkar och stolar utplacerade i affären så det finns all möjlighet att sätta sig ner en stund för att barnet ska få mat. Barnet var ca 2-3 år)

• Svar på tråden Det där med att amma offentligt, vart går gränsen?
  • keron
    Vea78 skrev 2013-04-28 22:39:33 följande:
    Ja respekt till alla!!!
    Så du tror inte att långtidsammare respekterar dig för att du väljer att amma kortare tid än dem/oss??
  • keron
    Vea78 skrev 2013-04-28 22:53:08 följande:
    Har aldrig tänkt så.
    Du har inte det? Nä men då kan jag upplysa dig, som en långtidsammare till en "korttidsammare", att de flesta av oss, om ens nån, är respektlös och ser ner på er. Men när vi ammar våra 2-3 åringar får vi ord som "äckligt" och "perverst" slängda i ansiktet, helst nerkörda i halsen. Tillsammans med en hätsk blick och sur uppsyn.

Så var är eran respekt för oss menar du?
  • keron
    keron skrev 2013-04-28 23:17:09 följande:
    Du har inte det? Nä men då kan jag upplysa dig, som en långtidsammare till en "korttidsammare", att de flesta av oss, om ens nån, är respektlös och ser ner på er. Men när vi ammar våra 2-3 åringar får vi ord som "äckligt" och "perverst" slängda i ansiktet, helst nerkörda i halsen. Tillsammans med en hätsk blick och sur uppsyn.

Så var är eran respekt för oss menar du?
    Inte är*
  • Mrs N

Underbart inovativt! jag skulle inte amma så själv men har inga problem med att andra gör det!

• Vea78

Mår du bra av att amma länge fortsätt med det. De som hellre ger flaska till sitt barn fortsätt med det. Speciellt när bebisen ligger i barnvagnen ...hehe. Därav skrev jag respekt till alla!!!

• jashrinah

jag tycker gränsen går när man slutar försöka göra det diskret ( och med diskret menar jag normal jäkla amning) 
    att hänga fram ett bröst och låta en 3 åring amma medans man går runt i affären känns lite som att gå och handla utan skor eller som när män går omkring i stan på sommaren utan tröja.
    det är egentligen inget fel med det men har man lite hyvs så gör man det inte.  

• emelielj

Gränsen går när man inte ens försöker skyla sig. Jag ammade ute men hade filt över.
    Dock inte på restauranger eller mataffärer eller så, då gick jag in på toaletten.

• happy in hell

Jag tycker gränsen går när det känns som att även det lilla barnets integritet sätts åt sidan. Jag har ammat på offentliga platser men alltid försökt skyla mig själv och framför allt barnet, så att han fått äta i fred. Att sitta i en kundvagn och snutta på mammas bröst är att kränka barnets integritet, tycker jag. 

• Ordis
    jashrinah skrev 2013-04-29 05:24:39 följande:
    jag tycker gränsen går när man slutar försöka göra det diskret ( och med diskret menar jag normal jäkla amning) 
    att hänga fram ett bröst och låta en 3 åring amma medans man går runt i affären känns lite som att gå och handla utan skor eller som när män går omkring i stan på sommaren utan tröja.
    det är egentligen inget fel med det men har man lite hyvs så gör man det inte.  
    Enig med dig.
    En grej, ett ord. Är det så svårt?
  • The Doctor
    Aili skrev 2013-04-28 20:44:07 följande:
    Alltså jag har verkligen inget emot kvinnor som ammar offentligt, jag gjorde det själv för den delen, men det senaste jag såg tar nog priset...

Jag och min man var på Ica Maxi och handlade då vi ser en kvinna som har hängt ut ena bröstet utanpå kläderna, hennes barn sitter i sitsen på kundvagnen och kvinnan går alltså runt i affären och ammar barnet samtidigt som hon handlar. Helt ärligt så har jag aldrig sett något liknande i amningsväg. 

Jag hade aldrig reagerat om hon haft barnet i sjal och ammat samtidigt som hon handlade (då hade jag säkert inte ens noterat att hon ammade) men det här gick liksom inte att undgå att se.  

Hur tänker man när man helt ogenerat hänger ut ena tutten i en mataffär, i princip, till allmän beskådan? Eller det kanske bara är jag som tycker ett sånt beteende är lite stört?

(För kännedom så finns det bänkar och stolar utplacerade i affären så det finns all möjlighet att sätta sig ner en stund för att barnet ska få mat. Barnet var ca 2-3 år)
    Vad häftigt, det hade jag aldrig vågat!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Rani

Mammans bröst hade jag struntat helt i. Man ser så mycket bröst och hud överalt så en tutte mer eller mindre gör inget.

Jag hade nog dock tänkt att det var märkligt att man inte kan lugna/trösta en 2-3åring på annat sätt än genom amning. Men det är ju den mammans bekymmer och inte mitt.

Svar på tråden Det där med att amma offentligt, vart går gränsen?