Trevligt skrev 2013-05-01 16:17:02 följande:
svara på frågan !!
allt svammel kan vi avstå.
en eller två hamstrar ????
Två, självklart, men då med tänket att du måste se till att buren är anpassad för två djur som kanske inte vill umgås hela dagarna. Grävmöjligheter (minst 10 cm spån och tunnlar), minst 2 bolådor, minst 2 matskålar, minst 2 vattenflaskor osv. Många burar på marknaden är tyvärr för små för att man ska kunna erbjuda fler hamstrar än en en vettig miljö. Andra tips är siktbarriärer, dubbla stegar om buren är i flera plan osv. Djuren ska kunna röra sig och umgås med varandra men också kunna undvika varandra i konfliktsituationer.
Men det absolut viktigaste, köp hamster från en riktig uppfödare. Zoobutiker köper ofta in djur från grossist där avelsurvalet är ganska dåligt och aggressiva och skygga djur inte sorteras ut tillräckligt väl. En seriös uppfödare avlar inte på aggressiva och skygga djur och vänjer sina ungar vid människor tidigt. Detta ger djur som är lugnare och trevligare och minskar risken för aggressioner betydligt.
Den ras som sägs vara lättast att hålla i grupp är Roborovskis dvärghamster, min upplevelse är att de kan leva i ganska stora samkönade grupper helt utan bråk om bara ytan är tillräcklig. Om du inte redan bestämt vilken ras du vill ha är Roborovskis väldigt trevliga djur som jag absolut rekommenderar.
Jag har haft olika typer av sociala smågnagare i 15 års tid och aldrig råkat ut för överdriven aggression mellan djuren, viss gruffas det ibland men då handlar det allt som oftast om resursbråk.