• Modi

En eller två dvärghamstrar?

Hej, jag har tänkt mig köpa en hamster. Men jag vet inte om jag ska ha två eller en. Jag har läst i många faktasidor och där står det att dvärghamstrar är ett flockdjur och lever bra 2 och 2. Men jag vill veta mera om man kan ha 1 eller 2 dvärghamstrar. Jag söker råd och fakta.

• Svar på tråden En eller två dvärghamstrar?
  • Trolle40

Nä tyvärr inget av dom felen gjorde vi

• Trevligt

svara på frågan !!
    allt svammel kan vi avstå.

en eller två hamstrar ???? 

• LängtansBlåaBlomma

1. Mina två bodde ihop i två månader, sen började den ena bita och jaga den andra. Nu bor de i varsin bur.

• riboflavin
    Trevligt skrev 2013-05-01 16:17:02 följande:
    svara på frågan !!

Två, självklart, men då med tänket att du måste se till att buren är anpassad för två djur som kanske inte vill umgås hela dagarna. Grävmöjligheter (minst 10 cm spån och tunnlar), minst 2 bolådor, minst 2 matskålar, minst 2 vattenflaskor osv. Många burar på marknaden är tyvärr för små för att man ska kunna erbjuda fler hamstrar än en en vettig miljö. Andra tips är siktbarriärer, dubbla stegar om buren är i flera plan osv. Djuren ska kunna röra sig och umgås med varandra men också kunna undvika varandra i konfliktsituationer.

Men det absolut viktigaste, köp hamster från en riktig uppfödare. Zoobutiker köper ofta in djur från grossist där avelsurvalet är ganska dåligt och aggressiva och skygga djur inte sorteras ut tillräckligt väl. En seriös uppfödare avlar inte på aggressiva och skygga djur och vänjer sina ungar vid människor tidigt. Detta ger djur som är lugnare och trevligare och minskar risken för aggressioner betydligt.

Den ras som sägs vara lättast att hålla i grupp är Roborovskis dvärghamster, min upplevelse är att de kan leva i ganska stora samkönade grupper helt utan bråk om bara ytan är tillräcklig. Om du inte redan bestämt vilken ras du vill ha är Roborovskis väldigt trevliga djur som jag absolut rekommenderar.

Jag har haft olika typer av sociala smågnagare i 15 års tid och aldrig råkat ut för överdriven aggression mellan djuren, viss gruffas det ibland men då handlar det allt som oftast om resursbråk. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Nell
    Trevligt skrev 2013-05-01 16:17:02 följande:
    svara på frågan !!

riboflavin skrev 2013-05-01 16:47:59 följande:
    Två, självklart, men då med tänket att du måste se till att buren är anpassad för två djur som kanske inte vill umgås hela dagarna. Grävmöjligheter (minst 10 cm spån och tunnlar), minst 2 bolådor, minst 2 matskålar, minst 2 vattenflaskor osv. Många burar på marknaden är tyvärr för små för att man ska kunna erbjuda fler hamstrar än en en vettig miljö. Andra tips är siktbarriärer, dubbla stegar om buren är i flera plan osv. Djuren ska kunna röra sig och umgås med varandra men också kunna undvika varandra i konfliktsituationer.

Men det absolut viktigaste, köp hamster från en riktig uppfödare. Zoobutiker köper ofta in djur från grossist där avelsurvalet är ganska dåligt och aggressiva och skygga djur inte sorteras ut tillräckligt väl. En seriös uppfödare avlar inte på aggressiva och skygga djur och vänjer sina ungar vid människor tidigt. Detta ger djur som är lugnare och trevligare och minskar risken för aggressioner betydligt.

Den ras som sägs vara lättast att hålla i grupp är Roborovskis dvärghamster, min upplevelse är att de kan leva i ganska stora samkönade grupper helt utan bråk om bara ytan är tillräcklig. Om du inte redan bestämt vilken ras du vill ha är Roborovskis väldigt trevliga djur som jag absolut rekommenderar.

Jag har haft olika typer av sociala smågnagare i 15 års tid och aldrig råkat ut för överdriven aggression mellan djuren, viss gruffas det ibland men då handlar det allt som oftast om resursbråk. 
    Riboflavins svar är det enda korrekta. Enligt både lag och fakta.
    Övriga vill att du bryter mot lagen och håller din hamster på ett sätt så att den mår dåligt.
  • kutiom

Två dvärghamstrar har vi här, de sover ihop men småbråkar även också men har utrymme till att vara på var sitt håll så jag tror att de har glädje av varandra. Vi hade en ensam innan och han såg lite ensam ut så det gör vi inte om.

• LottaF

Vi har haft 2 dvärghamstarar tillsammans och det blev bråk mellan dem så blodvite uppstod. De hade stor bur bra mycket större än lagen säger, mer än 2 sovplatser mer än 2 matplatser ocksåvidare. Men ändå uppstod bråk. Vi dela dem satte burarna intill varandra och de började prata med varandra genom gallret. Vårt ena marsvin gick inte heller ihop med någon så där gjorde vi likadant burarna intill varandra och djuren mådde bra då en slapp bli jagad hela tiden. Så köper man flockdjur får man trots allt dela dem ibland och räkna med att ha 2 burar istället för en.

• Trebarnsmamman

Hade 2 st systrar men de började slåss när de blev könsmogna så vi fick sätta de i varsin bur.
    Jag skulle nog inte rekommendera att ha 2 tillsammans även om en del säger att det går.

• camillas1985

Ni som har/har haft hamstrar som bråkar har det varit vanliga eller dvärghamstrar? Enligt djurlagen så ska väl dvärgar leva ihop med annan samkönig vän? Djuraffärer ska man verkligen inte lita på infon från. Bättre att söka på nätet och fråga på forumen för de är riktigt bra och har många duktiga som skriver.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
Svar på tråden En eller två dvärghamstrar?