• Christi38

När började ert barn med vanlig säng ist för spjälsäng?

Vår son på 17 månader har idag en spjälsäng men vi funderar på om hans lillebror på 5 månader, som idag har vagga, ska få överta den och vi köper en annan sorts säng till storebror...?

Hur har ni gjort med era barn? Och hur gick omställningen från spjäl till vanlig?
    Vid vilken ålder fick de en juniorsäng eller liknande?
    Fördelar/nackdelar?
    Hade ni något sorts skydd för att trilla ur sängen?

Frågorna är många som ni ser, det känns så onödigt att köpa en till spjälsäng för så kort tid, men det kanske är bäst ändå?

• Svar på tråden När började ert barn med vanlig säng ist för spjälsäng?
  • keron
    keron skrev 2013-04-27 21:32:36 följande:
    Ingen av våra fyra barn har haft en spjälsäng eller annan egen säng de första åren. Men vid runt 2-3 års åldern har de fått en egen säng, som de sovit i åtminstone de 2-3 första timmarna av nattsömnen Sen har det nog dröjt ytterligare ett par år innan de faktiskt sovit i sina egna sängar "på riktigt".
    Vanlig ribbotten på ben alltså på 90 cm.
  • Mrs Green

Vid 14 månader fick hon en 90-bred resårsäng som stod direkt på golvet utan ben. Jätteskönt att få plats att ligga bredvid henne när det behövdes, istället för att behöva plocka upp henne på nätterna.

• Dixie

Min tjej fick en vanlig säng när hon fyllde 1, för då klättrade hon ur spjälsängen. Hon fick en 90 cm säng, vi la kuddar under bäddmadrassen så hon inte skulle ramla ut när hon sov.

• Liloo

Vår pojke gillade sin spjälsäng och hade den till han var drygt tre, sen fick han en juniorsäng som han också gillar. Nattningen har alltid varit smidig och han stannar i sin säng när han blivit nattad. Han har alltid sovit gott i sitt rum och i sin egen säng. Huvudsaken tycker jag att barnet trivs och känner sej trygg i sin säng.

• jwrh

Vi har en 1.20 säng utan ben som vi nattar vår ettåring i (sen tar vi över honom till oss när vi ska sova, skönt slippa gå upp om han skulle vakna) Så har gjort sedan han var omkring 7 månader, när han var mindre somnade han utan att man låg jämte honom så då la vi honom i spjälsäng tills vi gick och la oss.

• HannaHYLK

Min dotter fick en vanlig, men ganska låg, vuxensäng när hon fyllde 1 år och vi gjorde i ordning hennes rum. Satte fast en bräda längs en bit av sidan så att hon inte skulle kunna trilla ur. Spjälsängen trivdes vi aldrig med. Den stod i vårt sovrum, men det var svårt att få henne att sova i den. Oftast sov hon i vår säng istället.

Spjälsängen var därför aldrig aktuell att flytta till hennes rum. Eftersom vi hade långt mellan vårt och hennes sovrum ville jag att hon själv skulle kunna ta sig ur sängen om vi inte hörde henne och då passade min gamla tonårssäng mycket bättre.

• Christi38

Första natten avklarad utan spjälsäng. Han vaknar alltid ett par gånger av att ha tappat nappen el så men där får vi honom att lägga sig igen men framåt efter midnatt tyckte han att det var dags att byta rum. Då brukar han "skrika" tills vi kommer och hämtar honom. Döm om hans förvåning när han inte kunde "skaka galler" denna gång utan själv ta sig ut då han sov på marknivå. Vi fann honom i vardagsrummet (som ligger utanför hans rum kan man säga). Kommer bli bra det här, snart kommer han nog in till oss direkt 2 rum bort! :)

.

• view

Min dotter var strax över 1 när hon fick junior säng, ingen bräda för att inte ramla ut eller nått gick hur bra som helt, dock fick vi göra om rutinerna då hon kom på att man kan springa upp, så en kvarts mys i sängen sen går vi ut och går till baka in med henne ett par gånger sen sover hon. Fördelarna va väl just att hon kan gå upp själv på morgonen så slipper att hon skriker när hon vaknar samma på natten...

• LilaRos

Tog av sidan på grabbens spjälsäng när han fick eget rum vid 18 månaders ålder. Det var för att han skulle kunna komma in till oss på natten och inte behöva stå och ropa på oss.
    Han fick en vanlig 90 säng inte så långt där efter.

Lillebror är 14 månader och sover i spjälsäng och kommer göra det ett bra tag till, utan att sidan plockas av. Men han kommer sova mycket längre inne i vårt sovrum

• isolande

Juniorsäng med bräda när dottern var ca 18 mån. Gick hur bra som helst, är nu 2 år och har aldrig kommit in till oss. Men vi var nervösa innan att hon skulle känna sig liten i den större sängen, bli otrygg osv... Men som sagt gick hur bra som helst

• ovea

Började när sonen var 18,5 månader.. det var för han började försöka klättra över.. så vi tog bort långsidan.. har fungerat bra men ibland smyger han till vår säng på nätterna... 

• J K

Vi tog av långsidan på sonens spjälsäng vid ~11 månaders ålder då han vägrade somna annars (la en liten madrass nedanför på golvet ifall han skulle trilla ur, men det hände aldrig), och vanlig säng (växa-säng) fick han vid ~19 månaders ålder.

Nu är vår dotter 13 månader och för några veckor sedan fick vi ta av långsidan på spjälisen och lägga fram golv-madrassen igen, så snart är det väl dags för henne att få växa-säng också. :)

För båda barnen blev allt bra när vi tog av långsidan, även vanlig säng funkar riktigt bra för sonen. Mycket lättare att natta blev det också. Och så verkar de tycka om att kunna gå upp själva tillsammans och komma in till mig och mannen på morgonen, istället för att behöva sitta fast i spjälis och hojta efter oss :)

♥ Benjamin hösten 2010 & Isabella våren 2012 ♥
  • CurreTott

20 månader ca. Hon kunde krypa ur spjällsängen så vi bytade till en växa säng. Hon kommer in till oss vaaaarje natt, ibland vägrade hon somna om i sin säng och ibland gick det bra. Slutade med att om hon kom in till oss sa vi "nu är det natt shhhyyy" sen pratade vi inte med henne eller ngt och då brukade hon somna i vår säng Tillskillnad från innan då hon bara ville leka. Nu har ett syskon kommit och han ligger ibland mellan oss. Hon måste lugga still och vara tyst och det verkar som om hon tröttnat på att komma in till oss. Hon kommer bara in när hon vaknar på morgonen och hon har dessutom börjat ta sovmorgon... Nu kanske vi får ordning på det hela? Hon är nu 2 år och 3 månader.

• Gudinnan

Min 3:a han gick ifrån spjälsäng till riktig säng när han var 2 år gammal
    Har fungerat jätte bra

Min 1:a sov i resesäng tills hon var 1 år sen kom hon till en riktig säng

Min 2:a denna pojken sov i spjälsäng tills han var 8 månader för då tog han sig upp ur den då han redan var 6 månader och fick komma till en ''säng'' samma säng men då tog vi bort en sida av spjälsängen      

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • 1978

Vårt barn sov inte så mycket i spjälsäng utan mest i vår säng. Men egen säng fick hon när och just fyllt ett. Vi har en tunn madrass i fullstorlek på golvet. Där kan vi ligga bekvämt när vi nattar henne, hon kan inte ramla och slå sig (men hamnar på golvet ibland och sover vidare där, vi lyfter henne till sängen när vi upptäcker det). Hon vaknar varje natt någon gång mellan kl 2 och 4 och klättrar då enkelt upp i vår säng och alla somnar snabbt om tillsammans.

Svar på tråden När började ert barn med vanlig säng ist för spjälsäng?