• mamman3

Kallar sej för mamma till mina barn...

Mitt ex o jag har tre barn. Nu har han en inneboende hos sej som han kallar det för, han nekar till att dom är tillsammans och ärligt ja bryr mej inte om det. Barnen bor hos mej och är hos pappa varannan helg. För några veckor sen kom den äldsta hem och talade om att h*n har två mammor. H*n är fyra år. Frågade pappan då vad h*n menade med det, men fick inget riktigt svar. Nu ikväll så fick jag svaret själv. Hans jä-la inneboende kallar sej för mamma till våra barn. Hade sån lust att bara ta barnen därifrån o gå. Blev helt knäckt o han förstår inte varför, för enligt honom så gör man så i deras tradition...han är inte svensk. Skitsnack...Gav honom två val, antingen ska hon flytta eller ska hon sluta kalla sej för mamma till våra barn. Har jag överreagerat eller??? Vet inte vad jag ska göra...vill bara åka tillbaka och hämta hem dom. 

• Svar på tråden Kallar sej för mamma till mina barn...
  • LinaSofia

Jag hade inte heller blivit glad. Hon är inte alls deras mamma, DU är deras mamma. Hon är deras pappas tjej och borde kallas för sitt namn istället! Du får be ditt x att tala om för henne att det är förvirrande för barnen!

• mamman3

Precis vad jag gjorde och hoppas att han fatta att jag mena allvar. För han skulle aldrig tillåta om någon annan kallar sej för pappa till våra barn. Kan tillägga att jag lever själv fortfarande.

• LinaSofia

Nej. Mamma är mamma och pappa är pappa. Sen kan det finnas andra människor runt barnen men dom ska inte kallas mamma och pappa bara för det. Jag förstår att du blir arg!

• erimother

jag håller inte med dig.

Jag har 3 flickor och två bonuspojkar. Mina 3 flickor har valt att kalla min pojkvän för pappa. Vi har inte tvingat de eller uppmanat dem till det men vi tänker heller inte tvinga de att sluta med det, de känner väl sig trygga med han, vilket är bra.

Vi är uppriktiga mot de med att han inte kommer/kan ersätta deras riktiga pappa men de har väl sina definitioner av "olika" papparoller.

Jag har inget emot att pojkarna kallar mig för mamma eller bonus mamma. Samma sak där, det är inget jag kommer att uppmuntra dem till men de får gärna känna sig trygga hos mig och skapa vilket band de vill till mig.

Jag kommer att resonera likadant den dagen mitt ex hittar en ny tjej. Om mina flickor känner sig trygga med henne så får de gärna kalla henne för mamma. Jag är rätt säker på min roll som den riktiga mamman. Och OM de ändå skulle sätta henne före mig så brister antagligen JAG inom något område....

min slutsats är att barn är mycket smartare än vi tror och de kommer att fortsätta göra det som är bäst för dem i längden. Det enda vi kan göra är att få de att känna sig älskade, trygga och omhändertagna så blir nog allt bra till slut!            

• M166

Det är så klart inte fint gjort att hon kallar sig för mamma. Så som det låter kommer det kanske till och med från pappan själv, eller? Surt som det må vara kan du inte kräva att hon flyttar ut, det är hans liv, du har ditt. Så länge dina barn inte skadas av att vara där kan och bör du inte lägga i sig. Helt oavsett vad hon kallar sig för vet dina barn att det är du som är deras mamma, inte hon. 

• Mammamumu

Jag är bonus mamma sen 4 år tillbaka till två barn. Dom har sagt mitt namn. Men sen en dag så sa dom mamma, och det dök upp då och då från båda barnen. Vi diskuterade det hemma att dom får välja vad dom vill kalla mig. Vi såg det mest som att dom ser mig som en mamma i det här hemmet. Men att dom är mycket medvetna om vem deras riktiga mamma är. I vårat fall så dök det upp mer under perioder då vi upptäckte att deras mamma inte va så närvarande med barnen när dom var där hemma hos henne. Men det behöver inte vara så i alla fall. Utan jag tror att när barnen kallar sin pappas flickvän mamma så tycker jag det är ett bra tecken på att dom ser en trygghet hos den personen. Men, viktigt att förklara för barnen att dom har en mamma och att du är deras extramamma. Sen ska man aldrig säga att jag är er mamma. Kommer det av sig själv från barnen så är det ett tecken på att dom trivs. Men i ditt fall låter det mer som att barnens pappas tjej vill nog gärna ta över rollen som mamma och inte extra mamma om hon själv kallar sig deras mamma. En relation till bonusbarn tar tid, man kan inte bara hoppa in och bli mamma. Viktigt att inte kommer in och ut massa människor i barnens liv.

• nellie11

Hej!
    Jag är bonus mamma till en tjej och är det på heltid.
    Jag är från en annan kultur också och jag förstår lite vad du menar med det där med att man kallar folk för mamma. ( man kallar den som uppfostrar en för mamma)
    Men på det jag läser från dig så verkar det som om du uppfostrar dina barn själv och då tycker jag att denna sk. inneboende gör fel att kalla sig mamma.

Min dotter ( bonusdotter) kallade mig för mitt namn, fram till i somras två år senare fick hon för sig att börja kalla mig mamma. Och hennes svar till det är för att jag är hennes mamma. Jag har alltid sagt till henne att hon ska respektera sig mamma. Men när mamman inte respekterar henne så får hon kalla mig för precis vad hon är, för hennes mamma är precis vad jag är.

Jag har fått den rollen, så till den dagen du tar hand om dina barn. Kan du be ditt x ta sin inneboende och säga att han kan ta och sluta skylla på sin kultur. För jag köper det inte, nu vet jag inte vilken kultur han tillhör. 
    Men jag kommer från mellan östen och vi säger att mamma är den som uppfostrar dig och finns där för dig. När din biologiska mamma inte gör det. Dessutom kallar ingen någon för mamma innan pappan gift om sig. 

Så be dirt x att skaffa sig staka nog att antingen berätta att han gift sig eller förlovat sig osv. eller be sin inneboende hålla sig på sitt revir och inte inkräkta på andras marker. Blir helt frustrerad. 

Svar på tråden Kallar sej för mamma till mina barn...