• Vela

Pendla till skolan och umgänget - hållbart?

Hej!

Vi har under en längre tid längtat ut på landet och nu har vi fått erbjudande om att hyra ett jättefint hus en bit utanför stan. Problemet är att vår son har fått plats på en skola där vi bor nu, det är ca 2 mil mellan skolan och huset.

Den skola han har fått plats på är en lite väldigt bra skola och vi har redan varit där vid flera tillfällen och det känns verkligen hur bra som helst. 15 barn i klassen och hög personaltäthet. Skolan på den orten i närheten av huset har väldigt dåligt rykte. Jag har inte pratat med en enda person som skulle sätta sitt barn i den skolan.

Vi funderar helt enkelt på om det är hållbart att skjutsa honom varje dag?
    Om det drabbar umgänget med andra barn på skolan? Eller om det bara är att tacka nej till huset?

Ngn som har erfarenhet av att köra era barn och bo en bit ifrån skolan och umgänget? 

Skolan ligger i samma stad som min sambos arbete ligger i så han åker oavsett.

• Svar på tråden Pendla till skolan och umgänget - hållbart?
  • Lucky

Min dotter går i skolan tvärsöver stan från var vi bor, funkar alldeles utmärkt! Hon slutar 2an nu till sommaren så hon har gått där i snart 3år! Jag valde den skolan medvetet dels för att jag jobbar på den sidan stan och sen för att jag inte ville att hon skulle gå i skolan här hemma! Vi har ca20-30min dörr till dörr med bil!

• Vela

Vår son är 6 år och börjar förskoleklass till hösten, eller nollan eller vad man nu kallar det. :)

• Vela
    Lucky skrev 2013-04-26 19:38:07 följande:
    Min dotter går i skolan tvärsöver stan från var vi bor, funkar alldeles utmärkt! Hon slutar 2an nu till sommaren så hon har gått där i snart 3år! Jag valde den skolan medvetet dels för att jag jobbar på den sidan stan och sen för att jag inte ville att hon skulle gå i skolan här hemma! Vi har ca20-30min dörr till dörr med bil!
     Kör ni bil eller lokaltrafik?
  • Csillag

Pendlar 8 mil enkel resa med min dotter varannan vecka i har gjort i 2 år nu. De har aldrig vari några problem

• Punkster

Så länge ni är beredda på att skjutsa till och från skolan varje dag så är det väl inga problem. Ni kan ju alltid prova, och funkar det inte så får ni väl helt enkelt byta skola eller flytta tillbaka.

Svar på tråden Pendla till skolan och umgänget - hållbart?