• missunshine

Amma med bebis liggandes i babynest!?

Jag har en 7 veckor gammal bebis. Han sover i babynest i sängen mellan mig och pappa. När han vaknar och är hungrig så tar jag upp honom och liggammar. Tanken är att jag sedan ska lägga tillbaka honom i babynestet så att han sover tryggt men ofta så somnar både jag och sonen i amningsposition. Så läste jag detta på babynests hemsida: "Det går också bra att amma liggandes på kanten. Ett Babynest borde alla barn ha!" Då undrar jag, är det någon som gör så, ammar liggandes på kanten och lyckas bra med det?! Det låter ju himla bra om det skulle funka men det låter knöligt tycker jag!

• Svar på tråden Amma med bebis liggandes i babynest!?
  • Piano

Jag gjorde det när min son va liten. Skitsmidigt, när jag kom på hur jag skulle ligga.

• blomman07

Skulle också vilja ha tips! Har samma problem som TS, somnar i amningsposition med bebis liggandes på sidan. Känns inte 100% tryggt och skulle hellre vilja ha henne i babynestet. Och även om jag faktiskt är vaken, så kan jag inte lyfta över henne när hon somnat, eftersom hon då vaknar och blir ledsen.

• Alexi

Nu hade jag inget babynest men sonen sov i en babybay-säng, dvs som står kant i kant med vår säng. Där ammade jag honom och kunde sen låta honom ligga kvar, supersmidigt. Jag lärde mig också amma med båda brösten fast vi låg på samma sida, underlättade också enormt på nätterna. Det är lite knöligt och bökigt men man vänjer sig, värt mycket att slippa flytta och ev väcka en sovande bebis.

• Carin 576

Jag har också funderat på samma sak MEN sen löste jag det på annat sätt: min son ligger alltid på ett litet tunt dubbelvikt badlakan när han ammar oavsett om jag ammar med amningskudden i soffan eller liggandes i sängen. När han är färdigammad lyfter jag honom med hjälp av handduken över till exempelvis nestet, som storken fast med två händer. Mycket smidigt!!

Svar på tråden Amma med bebis liggandes i babynest!?