• Emhsie

För alla oss med BF i December 2013

Här tänkte jag att vi alla kan samlas som har BF i December 2013.
    Tänkte vi kan prata om allt som hör graviditeten till, symptom, oro för missfall, förlossningsrädslor osv.

Själv är jag 20år gammal, väntar första barnet med BF 22 December enligt mensen.
    Fick i Januari ett missfall i vecka 6, får därför komma på tidigt VUL 2 maj. 

• Svar på tråden För alla oss med BF i December 2013
  • Mirella85

Jag anser om man vill jobba ska man jobba så länge man kan och orkar. det många glömmer bort när dom är gravid är att det är bra att röra på sig och ha varierande uppgifter. de man ska undvika är dom tynga flytten men annars ska man leva som vanligt i den mån man kan. man får helt enkelt känna efter själv och lyssna på sin kropp. varje graviditet är som sagt unik.

med min första hade jag inga problem mer än med sömnen i slutet vilket gjorde att jag var rent slut och ådrebrock som jag fick i halva graviditeten.

Denna gången har jag spyt o mått som fan och har problem med ryggen och ådrebrock kom direkt denna gången.

Men går hos en kiropraktor nu och det hjälper mig mycket.

Så ni som har ont tar er tid och gå till massör el kiropraktor el sjukgymnaster istället för plåga er själva med att ha ont. för det finns oftast hjälp som kan i alla fall lindra smärtan.

Man kan som sagt bli sjukskriven om man har ont men inte för vi är gravida. fk ska godkänna sjukskrivning.

madelenbjorklund skrev 2013-08-24 22:25:34 följande:
    Är gravid och min lille är beräknad 18 december och jag förstår exakt vad du menar med att växla från sittande till stående då jag med jobbar på förskola!

Är i V.24 nu och jag har tänkt jobba 3 månader till så får hålla tummarna!

Men en fråga! Tycker ni det är för länge att jobba till sista November när jag ska ha i mitten av December? Har funderat på om jag kommer orka, men vill ju kunna jobba så länge som jag kan.

Har värdenst underbaraste son
  • Mirella85

Du kan som sagt gå ner i tid istället för jobba heltid om du känner att du vill jobba.

madelenbjorklund skrev 2013-08-24 22:25:34 följande:
    Är gravid och min lille är beräknad 18 december och jag förstår exakt vad du menar med att växla från sittande till stående då jag med jobbar på förskola!

Är i V.24 nu och jag har tänkt jobba 3 månader till så får hålla tummarna!

Men en fråga! Tycker ni det är för länge att jobba till sista November när jag ska ha i mitten av December? Har funderat på om jag kommer orka, men vill ju kunna jobba så länge som jag kan.

Har värdenst underbaraste son
  • Sacki

Hej hej är i v27 med bf 9:e december. har en stor tjej på 9 år och en liten till som kommer att vara 14 månader när jag föder. :)

• Sacki

Glömde tillägga att jag går på graviditetspenning 9:e okt. Är FL nu o börjar jobba 1:e okt haha så ja kommer att jobba en vecka bara

• barbarmama

Vecka 26 (25+2) 
    Det är helt otroligt hur fort sista veckorna har gått. Känns som det var nyss som vi fick vårt efterlängtade plus. Och nu har vi plötsligt gått mer än halvvägs. 14 veckor kvar ungefär, mer exakt 103 dagar kvar till beräknat. Är faktiskt lite glad över att ha fått bebismage under denna graviditeten, när jag väntade sonen så syntes det inte att jag var gravid förrän i v.36 och då var magen såhär stor som den är just nu. Så det är kul att man kan se gravid ut under en längre tid denna gången. SF-mått 27cm och har gått upp 4kg. Med sonen stannade vågen på +26kg. Hoppas kunna hålla mig under +15kg denna graviditet, för att underlätta viktnedgången efteråt.

Alla graviditetsbesvär har försvunnit också, så nu kan jag äntligen njuta av varje dag som går. Foglossningen avtar mer och mer, för varje dag som går. Sammandragningarna har avtagit och jag behöver inte längre vara inlagd på sjukhus för dem och alla andra symtom har också försvunnit. Det enda som kan besvära ibland är väl halsbränna, men det kan jag leva med, de uppstår bara när jag druckit eller ätit något onödigt ändå.

Ny lägenhet är fixad och inflytt i december, lagom tills lillan är beräknad. Längtar efter att få julpynta en ny lägenhet. En 4 r.o.k. på 97 kvm med inglasad balkong och vacker utsikt. Med förskolan i huset mittemot och lekplats precis utanför huset. Hur underbart är inte det? Jag verkligen längtar till både flytt och bebis. Flyttpackningen är redan i gång för fullt och all porslin är nerpackat. Alla köksskåp är tömda, kvar är bara de nödvändigaste och det jag använder dagligen, annars är allt annat nerpackat. Alla mina kläder är nerpackade, förutom mammakläderna, men de andra har jag ändå ingen nytta av förrän i nya lägenheten, efter lillan är född. Och lillemans leksaker är nerpackade, förutom hans favoriter. Alla tyger, gardiner, dukar m.m. är också nerpackat. Det enda som återstår är egentligen bara det som vi använder oss av dagligen eller varje vecka, men som lätt och smidigt packas ner när flyttlasset går. Det känns så skönt att ha allt det jobbigaste klart, så slipper jag ta det som höggravid sen.

Hoppas ni har det bra tjejer. Kramar till er ! <3
  • anastasia123
    Hej alla barnaföderskor Dec-13!

Ingen av er som lider av hormonsvängningar? Känner inte riktigt igen mig själv längre...Orolig och gråter ofta, trots att jag har barn sedan innan på 3 år och förlossningen gick ok. Tänker på allt....Beräknad till 16 dec, och är orolig för min lilla tjej, kommer det på julafton? Ena sidan av släkten, inte min, kommer inte fatta att vi kanske inte kan fara omkring till jul som vi brukar....Min sambo kläcker att : - Nej men då kan ju jag och stora tjejen åka iväg själva på julafton eller kvällen innan och fira som vi brukar med hans släkt. Ska jag sitta själv på julafton med vårat nyfödda? Tycker inte om det resonemanget.....
  • Vi blir en familj
    anastasia123 skrev 2013-09-18 09:15:08 följande:
    Hej alla barnaföderskor Dec-13!
    Hjärta
    Ingen av er som lider av hormonsvängningar? Känner inte riktigt igen mig själv längre...Orolig och gråter ofta, trots att jag har barn sedan innan på 3 år och förlossningen gick ok. Tänker på allt....Beräknad till 16 dec, och är orolig för min lilla tjej, kommer det på julafton? Ena sidan av släkten, inte min, kommer inte fatta att vi kanske inte kan fara omkring till jul som vi brukar....Min sambo kläcker att : - Nej men då kan ju jag och stora tjejen åka iväg själva på julafton eller kvällen innan och fira som vi brukar med hans släkt. Ska jag sitta själv på julafton med vårat nyfödda? Tycker inte om det resonemanget.....
    Hej vännen!
    Klart att man känner att man inte riktigt är sig själv ibland.
    Men jag försöker tänka att man nog alltid mår mer eller mindre bra men just nu är allt så konkret.

MEN detta med hur din sambo säger gör mig irriterad!
    Det är bara för han att anpassa sig till erat nya liv och se till er trygghet när ni har en liten att ta hänsyn till.
    Du ska självklart INTE sitta själv på julafton ursäkta men hur fasan tänker han!
    Första julen!

Vi har sagt att vår släkt får anpassa sig lite hur vi mår och vi vill INTE fara runt utan att vi vill ha ett lugn och känna från dag till dag hur vi alla mår Vi är en familj  Hjärta

Kramar vännen!
  • anastasia123

Ja, jag känner mig lite utanför/ensam på något sätt. Ja, jag förstår ju att det kommer blir jag som får säga ifrån till hans föräldrar ang. julfirande med mera.

Är vi inte med på pepparkakshusbakning, luciafirande, kvällen innan julafton och på julafton vartenda år så lipar hans mamma och säger att vi inte vill umgås med dem längre, om vi så bara missar en utav dessa 4 dagar.

Känns som vi aldrig kommer få egna traditioner alls. Tycker det är det sista jag ska behöva känna, har hela helgen försökt diskutera detta med min sambo, men det enda jag får till svar är att han kanske också vill träffa sina släktingar någon gång. Själv får jag bara träffa mina egna på julafton!

Jag vet ju vart jag har min släkt, och de skulle självklart om jag vart lämnad själv, komma och hjälpa mig och umgås med mig. Men detta svar han gav gjorde mig väldigt överraskad.  

Även förlossningen tänker jag på. Våran dotter har tykännts väldigt mycket, och har varit känslig i perioder. Lillan säger själv att hon vill vara hos sin kusin på min sida och leka medans bebisen kommer. MEN Farmor har bestämt att hon ska vara hos dem, fast där vill hon inte vara, och kommer gråta, det vet jag. Pga att Farmor är så på sig. MEN min sambo säger, jo hon ska vara hos Farmor, det är enklast för oss. Inte för mig iaf som jag sa. Men Farmor har redan sagt att hon redan tagit för givet att det är dem vi kontaktar när det är dags. Själv vill jag bara sätta ner foten och säga stopp............Gör jag fel ifall jag kommer göra det?  

• Vi blir en familj
    anastasia123 skrev 2013-09-18 11:52:50 följande:
    Ja, jag känner mig lite utanför/ensam på något sätt. Ja, jag förstår ju att det kommer blir jag som får säga ifrån till hans föräldrar ang. julfirande med mera.

Är vi inte med på pepparkakshusbakning, luciafirande, kvällen innan julafton och på julafton vartenda år så lipar hans mamma och säger att vi inte vill umgås med dem längre, om vi så bara missar en utav dessa 4 dagar.

Känns som vi aldrig kommer få egna traditioner alls. Tycker det är det sista jag ska behöva känna, har hela helgen försökt diskutera detta med min sambo, men det enda jag får till svar är att han kanske också vill träffa sina släktingar någon gång. Själv får jag bara träffa mina egna på julafton!

Jag vet ju vart jag har min släkt, och de skulle självklart om jag vart lämnad själv, komma och hjälpa mig och umgås med mig. Men detta svar han gav gjorde mig väldigt överraskad.  

Även förlossningen tänker jag på. Våran dotter har tykännts väldigt mycket, och har varit känslig i perioder. Lillan säger själv att hon vill vara hos sin kusin på min sida och leka medans bebisen kommer. MEN Farmor har bestämt att hon ska vara hos dem, fast där vill hon inte vara, och kommer gråta, det vet jag. Pga att Farmor är så på sig. MEN min sambo säger, jo hon ska vara hos Farmor, det är enklast för oss. Inte för mig iaf som jag sa. Men Farmor har redan sagt att hon redan tagit för givet att det är dem vi kontaktar när det är dags. Själv vill jag bara sätta ner foten och säga stopp............Gör jag fel ifall jag kommer göra det?  
    DU SKA sätta ner foten och det är bra att du gör det nu för NI du din sambo och era barn kommer att vara en familj med egna dagar rutiner och framförallt egna viljor och det är bara för SVÄRMOR att acceptera och framförallt respektera.

Tycker att du ska ta dig tid att prata igenom detta med din sambo i lugn och ro och få han att förstå hur mycket detta betyder för dig att du ska kunna känna en bra stämmning och att det är du och han som fattar beslut INTE svärmor som jag fattat har stora kontroll behov...

Hon får helt enkelt fatta att det blir förändringar i livet och att hon inte alltid sak vara den som ska få sin vilja igenom.

Tycker er dotter ska få välja vart hon vill vara för att det ska vara bäst för dig och din sambo då lillen kommer!
    Vill hon inte vara hos farmor NEJ då ska hon inte behöva vara där heller det får din sambo förstå!

(Min svärmor sade jag har min RÄTTIGHET att träffa mitt barnbarn redan på BB och där fick jag nog!

Har en förstående fästman som jag pratar mycket med om allt och inget, men hans mamma kan göra mig spyfärdig för hon har ett narcissistiskt personlighet jag inte klarar av.

Hon har synpunkter att jag har gått upp för lite i vikt etc....)

Stå på dig vännen jag vet hur det är Demon
  • anastasia123

Om du visste vad skönt och höra att du vet hur jag har det! Ikväll fick de åka och hälsa på själva. Hon står mig upp i halsen. verkligen. Klagar på min städning, trots jag försöker heeela tiden ha ett fint hem. Allt, vilka gardiner, min flickas kläder..Kollar i ugnen om jag lagar mat, öppnar garderober med mera och snokar och glor. Nu är de inte här lika ofta som när vi flyttade hit och den gränsen är jag stenhård på och visa. Och när nästa barn kommer ska jag vara ännu hårdare!

Hon har väldigt svårt och respektera vårat privatliv och är väldigt rastlös och kan inte vara still. Likadant varenda semester med, att VI MÅSTE resa och åka för hemma kan man inte vara. Helst med dem med. Reste denna sommaren ihop med dem en vecka, 10 personer  i en och samma stuga med en toalett. ALDRIG MERA! Grät mig igenom hela semestern. Aldrig mera. Det är fan inte meningen man ska gå hemma och må dåligt över att en människa försöker styra ens liv. Bara hennes kommentarer ibland till mig, min dotter sitter med klistermärken i en bok och klistrar, och hon säger nej men titta mamma! Och pekar på en gris, helt allvarlig utan ett leende.....mycket sådana elaka saker hon sagt och nu har jag fått nog. Vill inte umgås med dem... 

• boboolicious

Hej!

Är också gärna med i den här tråden.
    Min bf är den 28/12 men eftersom jag ansökt om planerat kejsarsnitt så sa min bm att det blir 10 dagar innan 
    så då blir det väl 18/12.
    Jag bor i Stockholm, är det många som bor här och ska ha i dec?
    Jag har redan en dotter som blir 13år i februari.
    Kul om de finns mer som bor i samma stad!

• Jenita
    boboolicious skrev 2013-09-22 00:59:36 följande:
    Hej!

Min bf är den 28/12 men eftersom jag ansökt om planerat kejsarsnitt så sa min bm att det blir 10 dagar innan 

Boboolicious, jag bor söder om Sthlm och väntar mitt tredje barn med Bf 14/12, Hoppas att det blir tidigare dock, har fött mina andra två innan beräknat datum.
  • Jis
    boboolicious skrev 2013-09-22 00:59:36 följande:
    Hej!

Jag bor i Sthlm, beräknad till 15/12 men blir igångsatt i början av december.
  • boboolicious
    Jenita skrev 2013-10-14 17:01:44 följande:
    Boboolicious, jag bor söder om Sthlm och väntar mitt tredje barn med Bf 14/12, Hoppas att det blir tidigare dock, har fött mina andra två innan beräknat datum.

Hej!

Är inte så aktiv på den här sidan, är med i en grupp på fb istället Skrattande
    Iaf hur mår du nu? Inte mycket kvar!Glad  Var ska du föda?
    Jis skrev 2013-10-17 10:32:35 följande:

Jag bor i Sthlm, beräknad till 15/12 men blir igångsatt i början av december.

Hej!

Är inte så aktiv här. är med i en annan sida på fb istället (lättare) Skrattande   
    Oj igångsatt, varför blir man det (nyfiken har inte hört att man kan bli det i förväg)Glad
    Inte länge kvar för dig då heller, vilket sjukhus ska du föda?  
Svar på tråden För alla oss med BF i December 2013