anastasia123 skrev 2013-09-18 11:52:50 följande:
Ja, jag känner mig lite utanför/ensam på något sätt. Ja, jag förstår ju att det kommer blir jag som får säga ifrån till hans föräldrar ang. julfirande med mera.
Är vi inte med på pepparkakshusbakning, luciafirande, kvällen innan julafton och på julafton vartenda år så lipar hans mamma och säger att vi inte vill umgås med dem längre, om vi så bara missar en utav dessa 4 dagar.
Känns som vi aldrig kommer få egna traditioner alls. Tycker det är det sista jag ska behöva känna, har hela helgen försökt diskutera detta med min sambo, men det enda jag får till svar är att han kanske också vill träffa sina släktingar någon gång. Själv får jag bara träffa mina egna på julafton!
Jag vet ju vart jag har min släkt, och de skulle självklart om jag vart lämnad själv, komma och hjälpa mig och umgås med mig. Men detta svar han gav gjorde mig väldigt överraskad.
Även förlossningen tänker jag på. Våran dotter har tykännts väldigt mycket, och har varit känslig i perioder. Lillan säger själv att hon vill vara hos sin kusin på min sida och leka medans bebisen kommer. MEN Farmor har bestämt att hon ska vara hos dem, fast där vill hon inte vara, och kommer gråta, det vet jag. Pga att Farmor är så på sig. MEN min sambo säger, jo hon ska vara hos Farmor, det är enklast för oss. Inte för mig iaf som jag sa. Men Farmor har redan sagt att hon redan tagit för givet att det är dem vi kontaktar när det är dags. Själv vill jag bara sätta ner foten och säga stopp............Gör jag fel ifall jag kommer göra det?
DU SKA sätta ner foten och det är bra att du gör det nu för NI du din sambo och era barn kommer att vara en familj med egna dagar rutiner och framförallt egna viljor och det är bara för SVÄRMOR att acceptera och framförallt respektera.
Tycker att du ska ta dig tid att prata igenom detta med din sambo i lugn och ro och få han att förstå hur mycket detta betyder för dig att du ska kunna känna en bra stämmning och att det är du och han som fattar beslut INTE svärmor som jag fattat har stora kontroll behov...
Hon får helt enkelt fatta att det blir förändringar i livet och att hon inte alltid sak vara den som ska få sin vilja igenom.
Tycker er dotter ska få välja vart hon vill vara för att det ska vara bäst för dig och din sambo då lillen kommer!
Vill hon inte vara hos farmor NEJ då ska hon inte behöva vara där heller det får din sambo förstå!
(Min svärmor sade jag har min RÄTTIGHET att träffa mitt barnbarn redan på BB och där fick jag nog!
Har en förstående fästman som jag pratar mycket med om allt och inget, men hans mamma kan göra mig spyfärdig för hon har ett narcissistiskt personlighet jag inte klarar av.
Hon har synpunkter att jag har gått upp för lite i vikt etc....)
Stå på dig vännen jag vet hur det är