• Anonym (Orolig mamma)

Sjukpenning - sjukersättning

Hej FK

Jag har idag sjukpenning på  483kr/dag. Det finns diskussioner om att eventuellt söka sjukersättning för mig. Hur skulle min ekonomi se ut ifall ni beviljade det? (Ensamstående med 3 barn)

Mina inkomster idag:
    Sjukpenning (se ovan)
    Barnbidrag (3 barn)
    Bostadsbidrag 3900kr (min hyra är 9000kr)

Idag har jag minus nån eller ett par tusenlappar varje månad mellan inkomster/utgifter.
    Kommer det bli ännu mer katastrof med sjukersättning eller är det likvärdigt med sjukpenningen? 

Vad händer annars när sjukpenningsdagarna är slut och jag inte är frisk? 
    Är det då man får aktivitetsbidrag? Och är det lika summa som sjukpenningen?

Hjääääääääääääääääääääääääääälp!

• Svar på tråden Sjukpenning - sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej!

Som du förstår så kan jag inte diskutera ditt enskilda ärende här på forumet men det kanske hjälper dig lite grand om jag svarar generellt och kortfattat på hur man räknar fram eventuell sjukersättning.

Hel inkomstrelaterad sjukersättning ger dig 64 procent av din antagandeinkomst. Antang­andeinkomsten beräknas på ett genomsnitt av dina inkomster under de senaste åren. Har du haft låga inkomster eller inga inkomster alls kan du få garantiersättning. År 2013 kan du maximalt få 106 800 kronor.

Du kan läsa mer i vårt faktablad om Sjukersättning som du hittar här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/broschyrer_och_faktablad/faktablad

Om  du haft max antalet dagar med sjukpenning kanske det blir aktuellt med aktivitetsstöd men det här är något du får diskutera med din personliga handläggare här på Försäkringskassan.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för svar!  

Sjukpenningen är ju på 80% av min tidigare inkomst...
    ...och om sjukersättning är 64%...
    ...så borde det bli en sänkning på cirkus 3500kr/månad = KATASTROF!!!!!!!!!!!!!!!!                    :,-(

Antar att det är bättre gå till socialbyrån då...     :-/ 

• Försäkringskassan

Hej!

Jag lägger in en bättre länk till information om sjukersättning. Klicka på länken för att komma till vår hemsida.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/om_sjukersattning 
    Längst ned på länksidan finns ett bra faktablad.

Du som har aktivitetsersättning eller sjukersättning kan få bostadstillägg. Hur mycket du kan få beror på hur mycket du betalar för din bostad och hur stora inkomster du har. Klicka på länken för läsa mer om bostadstillägg.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2eab84ff-1e0f-4352-8eed-0229c05b711a/4126-bostadstillagg-till-aktivitetsersattning-sjukersattning_2012-01-18-.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=2eab84ff-1e0f-4352-8eed-0229c05b711a&useDefaultText=0&useDefaultDesc=

Hälsningar
    Agaton, handläggare

• Anonym (Orolig mamma)

Räknas sjukersättning ut på;

1. Senaste årens inkomster (hur många år?) - i mitt fall studiemedel, sjukpenning och minimalt uttag av föräldrapenning (pga planerade studier) ?   

eller

2. SGI som ligger skyddad på över 240,000kr

Om det är nr1 så borde jag hålla fast vid fortsatt sjukpenning som räknas ut på min SGI och eftersom inget ändrats i sjukdomsbilden kan ju inte FK plötsligt bestämma att jag inte är sjuk/har rätt till sjukpenning. (180,000kr/¨år)

OM nr2 så borde sjukersättningen bli en sänkning jämfört med sjukpenning på ca 25,000kr/år. Dvs 64% av SGI som är 240,000kr/år 

• Försäkringskassan

Hej!
    Antagande inkomsten räknas på pensionsgrundad inkomst från ett antal deklarerade år tillbaka i tiden. Vi kan inte räkna ut här vilket sjukersättningsbelopp du skulle kunna få. Det bästa är att du vänder dig till din personliga handläggare och begär att få den uträknad.

Hur många inkomstår som vi tittar på kan du se i bifogat faktablad:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e863bcd8-8acd-49cc-9edd-7b3c6bb58990/4083_sjukersattning_120413.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=e863bcd8-8acd-49cc-9edd-7b3c6bb58990&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Anonym (Orolig mamma)

Hur många år bakåt i tiden räknar ni?

• Anonym (Orolig mamma)

Såg rimligen - 8år.

Hur räknar jag nu ut ersättningen?

Är den 64 % av deklarationsinkomsten de 3 bästa åren?

• Försäkringskassan

Hej!

Du räknar ett genomsnitt på de tre bästa åren (antagandeinkomst) från de senaste åtta årens pensionsgrundande inkomst. Det vill säga inga inkomster från försäkringsbolag och dylikt.  Därefter tar du 64 procent av den genomsnittliga summan.

Det kan preliminärt bli din sjukersättning om du har bott i Sverige sedan du fyllde 16 år. Läs gärna mer om försäkringstid i tidigare länk.

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Anonym (Orolig mamma)

Var hittar man uppgifter om sin pensionsgrundande inkomst?

Är det samma som den årsinkomst man har som står på deklarationen?

• Försäkringskassan

Hej!

Din pensionsgrundande inkomst kan bestå av:

inkomst av anställning

inkomst av näringsverksamhet, egenföretagare

skattepliktiga inkomster från socialförsäkringen, som till exempel sjuk- eller aktivitetsersättning, föräldrapenning och arbetslöshetsersättning

Mer information om pensionsgrundande inkomst (PGI) kan du få från antingen pensionsmyndigheten eller skatteverket.

Hälsningar
    Lotta,handläggare

Svar på tråden Sjukpenning - sjukersättning