• sina

Vilken cykel till 3,5-åring?

Min 3,5-åring fick en balanscykel när hon fyllde två, och den har gradvis blivit mer och mer intressant. Förra sommaren åkte hon runt som en vilde på den. Nu börjar den dock bli för liten (det är minsta storleken).

Vad borde vi satsa på till sommaren? En ny, större springcykel eller en riktig cykel? Finns det någon chans att hon kan lära sig hantera en vanlig cykel? Hon har trehjuling också, och den gillar hon, men även den börjar bli för liten, och går ju inte så fort...

• Svar på tråden Vilken cykel till 3,5-åring?
  • Yinsan

Mina barn har lart sig cykla fore fyra. Den store som ar lang pa en 16 tum och den lille skrutten pa 12tum.

• Vinterankan

Vi köpte en 12" där vi struntade i att sätta på stödhjulen (alla i den storleken verkar ha stödhjulen som standard). Funkade jättebra. Förra året (när hon var 3) cyklade hon mest runt på gatan utanför och hem till de kompisar som bodde närmast och nu i år har hon börjat cykla lite längre som till affären och dagis och de kompisar som bor lite längre bort.

• sina

Tack för svaren. Det verkar som om det kanske inte vore fel att testa en vanlig cykel.

Tyvärr känner vi ingen som har en - hennes kompisar har balanscykel eller cykel med stödhjul, och vi vägrar stödhjul.

• Flickan och kråkan

En riktig cykel skulle jag satsa på. Mina fick springcyklar när de var 2 respektive 3 år. Båda lärde sig cykla på vanlig cykel utan stödhjul förra senvåren. De var då 3 respektive 4 år. Jag skulle ju aldrig sätta ett barn som hanterar springcykel galant på en cykel med stödhjul! Det tog ungefär 15-20 minuter för dem att lär sig cykla på vanlig cykel. Det enda de behövde fatta var ju att de skulle trampa istället för att putta på med fötterna. Allt annat kunde de ju redan. Bromsa tog längre tid dock och de körde rätt länge springcykel-bromsning .

• sina
    Mymemlan skrev 2013-04-23 10:18:13 följande:
    Varför vägra stödhjul??
    För att de ger falsk trygghet, vilket gör att barnet inte lär sig hantera cykeln först och få upp farten sen, och för att de gör att många barn får in fel teknik, särskilt i kurvorna.

Min 3,5-åring har bra balans (uppövad på springcykel och genom att gå på mattor och sånt i badbassängen), men hon är ganska försiktig, och lite rädd för att prova nya saker. När hon har lärt sig något nytt är hon jätteglad och jättestolt, men det första motståndet är stort. På trehjulingen känner hon sig trygg, men samtidigt är hon irriterad över att den är trögtrampad, skramlig, svårstyrd och inte går så fort...
  • cosinus

Min 5-åring lärde sig cykla på en vanlig 12-tums cykel när han var 3 år precis. Dock kunde han inte  stanna och starta själv för han nådde helt enkelt inte ner :)

Storebror cyklade vid 3.5 års ålder medan storasyster var mer försiktig och var 5 år när det släppte. Ingen har haft stödhjul utan vi har haft en pinne och sprungit med.

Mymemlan skrev 2013-04-23 10:18:13 följande:
    Varför vägra stödhjul??
    Varför ha stödhjul blir min fråga. Det går alldeles utmärkt att få upp alldeles för hög fart och ramla med stödhjul också och ska jag ändå springa med och ha hand om förståndet kan vi lika gärna träna "på riktigt" Att ungarna lär sig fel teknik i kurvorna går väl iofs rätt fort att lära om men de gånger mina ungar varit riktigt nära att köra in i riktigt hårda saker är när de lånat en cykel med stödhjul av någon kompis, satt fart utför backen och försökt svänga och så svänger inte fanskapet till cykel för att den inte går luta och de åker rakt fram.

Just backen vi bor i är också en ytterst god anledning till att inte ha stödhjul för innan de har lärt sig starta själv utan stödhjul har de ramlat och slagit sig så många ggr att de inte bara satt fart utför backen utan att ha koll. Det har jag däremot sett ett antal ungar göra med stödhjulen på för många tror de är odödliga.
  • sina

Ifall ni undrar så blev det en vanlig cykel, en 12-tummare, och nu cyklar hon. Den är inte helt bra, eftersom det är så nära mellan pedalerna och marken går det inte att luta den så mycket, så nu när hon kan ska vi testa 14-tummaren.

Svar på tråden Vilken cykel till 3,5-åring?