• Anonym

Dags att kontakta läkare, vad bör man tänkta på? (PCO)

Hej!

Jag fick i juli-12 veta att jag har PCO. Vi hade då haft oskyddat sex sen jag slutade med mina ppiller feb-12.
    Jag fick tillbaka min mens som jag skulle, men drogs med spottings ca 1 vecka innan mens och det var därför jag valde att kolla att allt stod rätt till. Varginalt ultraljud gjordes och hormonprover togs som visade att jag hade PCO, men då min mens kom som en klocka (och fortfarande gör det) bestämde vi oss för att försöka själv ett tag till då vi bara är i 20-års åldern. Nu har det snart gått ett år och inget har hänt. Har testat med LCHF-kost (trots att jag är på gränsen till underviktig) och även med ÄL-tester som bara ger utslag en gång i månaden vid samma tidpunkt, men fortfarande inget plus. Nu funderar vi på att ta kontakt med läkare, men undrar lite om det finns något speciellt man bör fråga/säga? 

Vad kommer hända?  Vilken typ av hjälp får man (Pergotime?).  Skrivs Pergotime ut vid första besöket eller måste man genomgå någon form av utredning?  Behöver man någon annan behandling innan man sätter igång med Pergotime?
    ... är tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter! Tack på förhand :) 
  • Svar på tråden Dags att kontakta läkare, vad bör man tänkta på? (PCO)
  • Nordanvinden08

De kommer säkert göra ett vaginalt UL igen och din sambo kommer få lämna spermaprov. När de vet att alltbär bra med honom så bestämmer de hur ni går vidare. Säkert får ni testa Pergotime som du själv skrev:)
    Lycka till!

• slamkrypare

Det är troligtvis en fördel om du nämner redan när ni bokar tiden att du har en PCO-diagnos, men annars behöver ni inte tänka på något speciellt. Förutom att svara ärligt på läkarens frågor förstås.

Det vanligaste är att man får komma dit på ett samtal först och svara på frågor om tex din menscykel, om ni har problem att genomföra samlag av någon anledning, eventuella tidigare könssjukdomar och graviditeter/missfall/aborter, ärftliga sjukdomar osv. Ibland får man frågorna hemskickade på papper innan besöket så att man kan förbereda sig. Ofta får kvinnan också göra ett vaginalt ultraljud vid första besöket och både kvinnan och mannen får lämna blodprover. (För mannens del handlar det om att utesluta sjukdomssmittor så som HIV och hepatit innan de tar in sperman på labbet.)
    Ni kommer få all info ni behöver vid första besöket om alla eventuella undersökningar och behandlingar och hur vägen brukar se ut beroende på vad som hittas, eller inte hittas. Om du får Pergotime e dy beror på hur rutinerna är där. Mannens spermakvalitet bör vara kollad innan du börjar ta hormoner, men på vissa ställen är de inte lika noga med det. Dumt tycker jag, om det sen skulle visa sig att det är fel hos mannen så har du tagit hormoner som har ingett dig falskt hopp och utsatt dig för risker helt i onödan.

Sen tycker jag också att det låter som att du ändå har en regelbunden ägglossning, och då är väl inte Pergotime rätt lösning för dig. Studier har visat att ägglossningsstimulering inte ökar chanserna att lyckas mer än ytterst marginellt om man redan har en fungerande ägglossning. Så jag skulle nog tycka att ni bör göra fler undersökningar innan du testar det i så fall.

Lycka till!

• Stormborn

Här får man först metformin (blodsockersänkande) innan man får testa pergo. För vissa hjälper det, fast man har ett lågt blodsockervärde från början. ÄL tester är missvisande på personer med PCO/PCOS iom hormonrubbningarna som hör ihop med sjukdomen. Kroppen producerar ju äggen, men de bara släpper inte ifrån äggstocken.
    Mina äggstockar var klockrena PCO, skolboksexempel som läkaren sa. Just då kraschade livet, och när jag var på återbesök hade jag och dåvarande gått iär, så det hände i get mer. När jag och min nuvarande började så fick jag metformin och han skulle lämna spermaprov, ock blev i gravida efter bara 2,5 månader met met så han hann inte lämna prov (måste resa några timmar till större stad för det)

• sommarochsol1

Hej. Jag har precis avslutat min första kur pergotime. Precis som du är jag på gränsen till underviktig och har regelbunden mens, kommer på dagen. Jag har inga av de typiska karistiska dragen vid PCO. Som Stormborn sa är det missvisande med ÄLstickor. Det fungerar inte så att de reagerar på om äggen släpps. Säger som min läkare sa "efetersom det inte släpps några ägg (på mig) är det = ingen ägglossning.
    Första besöket satt vi och pratade om allt som kommer hända och sen fick jag göra ett VUL. Min sambo fick en burk som han skulle lämna till labbet sedan. (Man ska inte ha utlösning 3-7 dagar innan) Andra besöket fick jag spola äggledarna, vlket jag tyckte gjorde skit ont och då kan det bero på att man haft stopp någonstans. Det är långt ifrån alla som tycker att det gör ont. Sedan fick v invänta mens och på 23 dagen lämna blodprov för att se om jag hade ägglossning. Det hade jag inte så då fick jag pergotime utskrivet som hjälper till att stimulera ägglossning.

Nu är det 4 dagar sen jag tog sista tabletten och nu är det inplanerat sex som gäller. Hoppas detta kan hjälpaSkrattande

Svar på tråden Dags att kontakta läkare, vad bör man tänkta på? (PCO)