• Anonym (uppriven tanke)

Vet inte om jag får hem barnet från umgänge- får man hjälp?

Låt oss säga att min dotter är på umgänge, som vi skrivit en överenskommelse om, jag är alltid den som hämtar men nu råkar jag bli sjuk och kan inte hämta för att jag är på sjukhuset på röntgen, skickar en nära anhörig att hämta dottern, pappan öppnar inte dörren eller svarar i telefon.
    Vad gör jag?
    Jag har ringt runt och fått olika svar OM det skulle hända:
    Polisen- vi gör rapport och anmälan men tar inte barnet därifrån för att det råkar inte illa ut.
    Socialen- vi gör ingenting utan dombeslut på umgänge.
    Advokat- anmälan om egenmäktighet om barnet, tingsrätten.

Så det hela betyder att jag är utan mitt barn tills tingsrätten gör ett beslut???
    Är det verkligen så illa?!
    Är det någon skillnad om man har enskild vårdnad eller gemensam vårdnad i en sån här händelse?

• Svar på tråden Vet inte om jag får hem barnet från umgänge- får man hjälp?
  • Anonym

svarar den andra föräldern om du ringer?
    för om det så kan du ju förklara läget och att xx hämtar då du är på sjukhus. 

hoppas allt löser sig! 

Anonym skrev 2013-04-22 13:37:12 följande:
    svarar den andra föräldern om du ringer?
    för om det så kan du ju förklara läget och att xx hämtar då du är på sjukhus. 

hoppas allt löser sig! 
    Det här har inte hänt och hoppas det inte händer, försöker bara få mer kött på benen, det har alltid skötts mellan oss för att han vill inte blanda in utomstående.
  • Kjell2
    Anonym (uppriven tanke) skrev 2013-04-22 13:35:24 följande:
    Låt oss säga att min dotter är på umgänge, som vi skrivit en överenskommelse om, jag är alltid den som hämtar men nu råkar jag bli sjuk och kan inte hämta för att jag är på sjukhuset på röntgen, skickar en nära anhörig att hämta dottern, pappan öppnar inte dörren eller svarar i telefon.
    Vad gör jag?
    Jag har ringt runt och fått olika svar OM det skulle hända:
    Polisen- vi gör rapport och anmälan men tar inte barnet därifrån för att det råkar inte illa ut.
    Socialen- vi gör ingenting utan dombeslut på umgänge.
    Advokat- anmälan om egenmäktighet om barnet, tingsrätten.

Så det hela betyder att jag är utan mitt barn tills tingsrätten gör ett beslut???
    Är det verkligen så illa?!
    Är det någon skillnad om man har enskild vårdnad eller gemensam vårdnad i en sån här händelse?
    Om umgänget är fastställt påverkar inte vårdnaden i högre grad.

I grunden har de instanser du frågar rätt. Vid fasställt umgänge krävs det tingsrättsbeslut innan något sker mot den andr förälderna vilja. I första steg blir det oftast ett vitesbeslut, i extremfall polishämtning.

Vad du kan göra är att lurpassa vid t ex skola/dagis och hämta själv under din umgängestid. Alterntiv snabbt skriva ihop en stämning om vite, minskat umgänge odyl och skicka till pappan och säga att om inte barnet är hos dig inom 4 timmar skickar du till domstol.
    Kjell2 skrev 2013-04-22 13:42:23 följande:
    Om umgänget är fastställt påverkar inte vårdnaden i högre grad.

I grunden har de instanser du frågar rätt. Vid fasställt umgänge krävs det tingsrättsbeslut innan något sker mot den andr förälderna vilja. I första steg blir det oftast ett vitesbeslut, i extremfall polishämtning.

Vad du kan göra är att lurpassa vid t ex skola/dagis och hämta själv under din umgängestid. Alterntiv snabbt skriva ihop en stämning om vite, minskat umgänge odyl och skicka till pappan och säga att om inte barnet är hos dig inom 4 timmar skickar du till domstol.
    Hur är det möjligt att man får så lite hjälp? Är väl barnens rättighet att få vara hos båda föräldrarna?
    Dvs om den ena vägrar lämna över så borde en myndighet rycka in direkt och föra barnet till den andra, speciellt den med vårdnaden och boendet, tycker jag! Jag ser det som kidnappning.
  • Kjell2
    Anonym (uppriven tanke) skrev 2013-04-22 13:45:43 följande:
    Hur är det möjligt att man får så lite hjälp? Är väl barnens rättighet att få vara hos båda föräldrarna?
    Dvs om den ena vägrar lämna över så borde en myndighet rycka in direkt och föra barnet till den andra, speciellt den med vårdnaden och boendet, tycker jag! Jag ser det som kidnappning.

Myndigheterna rycker ut. Du kan rätt fort få ett domstolsbeslut men det kräver att du begär ett. Sen kan om domstolen säger ok kan polisen åka och hämta. Din advokat kan fixa en begäran på verkställighet samt vite på några timmar och sen faxa till domstol

Om det du beskriver händer brukar det slå tillbaka rätt hårt i en eventuell framtida tvist..
  • Kjell2

Det hela bygger dock på att umgängesschemat är fastställt, av familjerätten eller domstol. Är det inte det är det vilda västerna som gäller. Ni kan båda göra lite hur som helst.

Det är ett par från socialen som skrivit under vårt papper, men de sa att det gäller inte som en dom för att vi har inte skrivit på den, utan bara dem.

Jag har ingen advokat, aldrig tänkt tanken men funderar om det vore bra om det skulle hända så här eller något annat, kan man ha en advokat utan att betala massa pengar innan det händer något? Att man har någon att ringa om det händer så här, kan tänka mig det är långa köer till advokater.
    Eller kan man bara ringa någonstans om det händer så fixar det sig på stört? Eller tycker du att jag ska ringa en tid till en advokat och ha rådfrågning och som standby, vad brukar det kosta?

• Kjell2
    Anonym (uppriven tanke) skrev 2013-04-22 13:59:35 följande:
    Det är ett par från socialen som skrivit under vårt papper, men de sa att det gäller inte som en dom för att vi har inte skrivit på den, utan bara dem.

Jag har ingen advokat, aldrig tänkt tanken men funderar om det vore bra om det skulle hända så här eller något annat, kan man ha en advokat utan att betala massa pengar innan det händer något? Att man har någon att ringa om det händer så här, kan tänka mig det är långa köer till advokater.
    Eller kan man bara ringa någonstans om det händer så fixar det sig på stört? Eller tycker du att jag ska ringa en tid till en advokat och ha rådfrågning och som standby, vad brukar det kosta?

Dubbelkolla om ert umgängeavtal är fastställt eller ej. Om inte ordna ett fastställt schema!

Om allt funkar idag behöver du ingen advokat nu utan kan vänta till behov uppstår. Oftast kan du få hjälp med kostanden via din hemförsäkring,

Om han skulle behålla barnet en dag extra eller två hur farligt är det igentligen. Kan förstå att det känns jobbigt men är det verkligen panik? Han klara ju att ta hand om barnet i vanliga fall så några dagar till blir väl ingen katastrof. Om det skulle inträffa har du alltså lite tid att dra igång en process och fixa papper mm.

Sen straffar det sig oftast i längden med dumehetr som du beskriver, framförallt om man är motvalls länge. Det är lite som att be om mindre umgänge och förlorad vårdnad.

• Tow2Mater

Om du är så orolig, varfor fastställer du/ni inte ett umgängesschema nu då forst?

Kjell2 skrev 2013-04-22 14:08:34 följande:

Dubbelkolla om ert umgängeavtal är fastställt eller ej. Om inte ordna ett fastställt schema!

Om allt funkar idag behöver du ingen advokat nu utan kan vänta till behov uppstår. Oftast kan du få hjälp med kostanden via din hemförsäkring,

Om han skulle behålla barnet en dag extra eller två hur farligt är det igentligen. Kan förstå att det känns jobbigt men är det verkligen panik? Han klara ju att ta hand om barnet i vanliga fall så några dagar till blir väl ingen katastrof. Om det skulle inträffa har du alltså lite tid att dra igång en process och fixa papper mm.

Sen straffar det sig oftast i längden med dumehetr som du beskriver, framförallt om man är motvalls länge. Det är lite som att be om mindre umgänge och förlorad vårdnad.

Så tänker jag med, att det ser dåligt ut att starta en process innan något har hänt.
    Jag har inte tänkt minska umgänget, det fungerar rätt så bra i dagsläget men det är just tankarna om inte jag kan hämta, vad som händer då och vad jag kan göra då.
    Katastrof och katastrof, barnet mår dåligt psykiskt av att vara borta för länge från mig, blir apatisk, slutar utvecklas, blir ledsen och arg i längden tyvärr, därför vi kom överens att jag är boendeförälder men det kan hända att han vill ändra det en vacker dag och då är det bra att ha kött på benen.
  • Kjell2

Finns det inget fastställt umgängesschema kan myndighetena inte gör något och det enda du kan göra är att stämma om umgämge, vilket kan ta tid. Alltså - fixa ett fastställt schema nu när ni är hyfsat överrens.

Kjell2 skrev 2013-04-22 14:35:35 följande:
    Finns det inget fastställt umgängesschema kan myndighetena inte gör något och det enda du kan göra är att stämma om umgämge, vilket kan ta tid. Alltså - fixa ett fastställt schema nu när ni är hyfsat överrens.
    Så det räcker inte med pappret socialen skrev åt oss? Där står det vilka dagar och vem som hämtar eller lämnar. Vad är skillnaden mellan den och ett sånt papper du pratar om? Tycker papper som papper när myndigheter har skrivit.
    Tow2Mater skrev 2013-04-22 14:11:07 följande:
    Om du är så orolig, varfor fastställer du/ni inte ett umgängesschema nu då forst?
    För jag vet inte hur man gör! Jag har trott det pappret vi har är som en dom och så får man dubbla budskap att det är något annat.
  • Kjell2
    Anonym (uppriven tanke) skrev 2013-04-22 14:39:14 följande:
    Så det räcker inte med pappret socialen skrev åt oss? Där står det vilka dagar och vem som hämtar eller lämnar. Vad är skillnaden mellan den och ett sånt papper du pratar om? Tycker papper som papper när myndigheter har skrivit.

Möjligt att det är ett fastställt avtal. Dubbelkolla med familjerätten om ert avtal är fastställt och kan användas vid verkställighet.
    Kjell2 skrev 2013-04-22 14:43:47 följande:

Möjligt att det är ett fastställt avtal. Dubbelkolla med familjerätten om ert avtal är fastställt och kan användas vid verkställighet.
    Ringde och de sa att då måste vi komma in och skriva under ett annat papper, så nu får jag hålla tummarna att pappan är lika nöjd med umgänget som han påstår och vill skriva under då, annars var mitt andra alternativ att gå via en advokat och det avrådde de mig från för att det kan se dumt ut men samtidigt tyckte de att det hade varit bra för att slippa att myndigheter inte skulle hjälpa mig vid en situation och att det straffar barnet.
    Så sjukt system! Jag tycker det är bättre för barnet att förebygga men tydligen fungerar det inte så.
    Kjell2 skrev 2013-04-22 14:43:47 följande:

Det lustiga är att de först sa åt oss att det är juridiskt bindande, att bara tinget eller vi båda kan ändra avtalet, nu är det som att det spelar ingen roll, förvirrande måste jag då säga!
  • Kjell2
    Anonym (uppriven tanke) skrev 2013-04-22 14:51:48 följande:
    Ringde och de sa att då måste vi komma in och skriva under ett annat papper, så nu får jag hålla tummarna att pappan är lika nöjd med umgänget som han påstår och vill skriva under då, annars var mitt andra alternativ att gå via en advokat och det avrådde de mig från för att det kan se dumt ut men samtidigt tyckte de att det hade varit bra för att slippa att myndigheter inte skulle hjälpa mig vid en situation och att det straffar barnet.
    Så sjukt system! Jag tycker det är bättre för barnet att förebygga men tydligen fungerar det inte så.

Om det inte är fastställt så försök första komma överrens och få schemat fastställt utan advokat vid familjerätten. Kommer ni inte överrens så får ni gå vidare till domstol, då kan det vara idé att anlita en advokat för att få hjälp.

Systemet är inte överdrivet sjukt, bara svårt att begripa ibland.

För att myndigehterna med tvång skall kunna verkställa umgänge mm krävs ett fastställt schema.
    Är ni överrens kan familjerätten fastställa schemat åt er. Är ni inte överrens krävs ett domstolsbeslut för att få ett fastställt schema.

Även om ni har ett fastställt schema kan ni göra avsteg så länge ni är överrens.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (uppriven tanke) skrev 2013-04-22 14:39:14 följande:
    Soc underskrift gäller inte om inte ni föräldrar står för det skrivna avtalet. Soc är inte part i målet utan det är ni föräldrar, det är alltså era namnteckningar som är viktiga i ett umgängesavtal. Närkligt att soc skrev på om inte ni föräldrar gjorde det ....
  • Anonym (E)

Min erfarenhet är att ingen lyfter ett finger, iaf inte vid gemensam vårdnad, även om vi har haft en dom på umgänget. sedan kan man som tidigare sagt ansöka om verkställighet, osv det tar tid.

När jag hade ensam vårdnad och pappan tog barnet utanför sveriges gränser och bröt domen både vad gällde vistelseort och tid då blev det lite fart på myndigheterna. Redan dag 2 hade en åklagare gjort en internationell efterlysning, polis följde med mig, allt gick lugnt till.
    När barnet väl var hemma la åklagaren ner åtal om egenmäktighet med barn även om jag tyckte att det var ett solklart fall, men men, summa summarum: Det är riktigt svårt att få hjälp i det akuta ögonblicket!
    Jag kan ändå förstå varför det ska vara svårt, oftast har min advokat kunnat lösa de situationer genom att tala med hans advokat, att åka med polis och hämta sitt barn är inget man vill.

• Anonym (S)

Jag undrar vilken ålder det är på barnet för det brukar spela in.

Svar på tråden Vet inte om jag får hem barnet från umgänge- får man hjälp?