• InCasu

Korttidsfasta som metod för viktminskning?

Som ni säkert känner till finns det en del som talar för att det finns positiva hälsoeffekter med korttidsfasta (16-24 timmar) - vilket inte är samma sak som att utsätta kroppen för svält (svältande människor brukar inte både inleda och avsluta ett kalorifritt dygn med en näringsrik brakmåltid) - även om det behövs mer forskning för att vara säker på effekterna.

Men jag tänkte inte diskutera korttidsfasta ur hälsosynpunkt utan som viktminsningsmetod/metod för att behålla idealvikten.

Viktminskning/att behålla vikten är ju på samma gång väldigt banalt och väldigt komplicerat. Alla vet ju att vikten handlar om kalorier in och kalorier ut, men hur man får den delen av befolkningen som är benägna att överäta att inte göra det är ju desto svårare.

Man har sett att personer som korttidsfastar ett par dagar i veckan går ner precis lika mycket som de som äter samma antal kalorier fast jämt utspritt över veckan.

Själv har jag nyligen (några veckor sen) börjat korttidsfasta två dagar i veckan. Övriga fem dagar äter jag som vanligt, vilket innebär att jag oftast äter rätt vettigt men emellanåt freakar ut lite och dricker en läsk eller nåt annat crazy (ja, jag tycker att det är crazy att dricka flytande socker).

Jag har hittills gått ner sakta men säkert och börjar så sakteliga tro att jag faktiskt hittat nåt som fungerar i det långa loppet. Planen är att fasta två dagar i veckan tills jag når mitt viktmål (som inte är min "idealvikt", men en "good enough-vikt"), och därefter endast fasta en enda dag i veckan, i syfte att ligga stilla på good enough-vikten.

Varför tror jag att detta kanske faktiskt kan fungera i längden? Jo helt enkelt av det skälet att det inte kräver en ständigt påslagen självdisciplin. Som så många andra har jag genom åren haft månader med grym självdisciplin, som därefter följts av månader när jag inte orkat stå emot frestelserna. Men med korttidsfastemetoden behöver jag bara vara disciplinerad under några timmar, och sen vidtar 2-3 dagar när jag på det stora hela tillåter mig att både äta mig mätt och t o m freaka ut litegrann och inte lägger kraft på att vara disciplinerad.

Vad tror ni, är detta årets viktminskningstrend, och framför allt, tror ni att det kan funka i längden (främst ur efterlevnadssynpunkt)?

• Svar på tråden Korttidsfasta som metod för viktminskning?
  • kanske en till

Hoppar gärna med här om jag får? Fastar 16 timmar per dygn, äter alltså mellan 15-21.00. I nuläget har jag inte gått ner något i vikt då jag tyvärr har en tendens att överäta på helgerna, men samtidigt så har jag ju inte gått upp heller.
    Ska testa att dygnsfasta i morgon!

• InCasu
    kanske en till skrev 2013-04-22 22:59:13 följande:
    Hoppar gärna med här om jag får? Fastar 16 timmar per dygn, äter alltså mellan 15-21.00. I nuläget har jag inte gått ner något i vikt då jag tyvärr har en tendens att överäta på helgerna, men samtidigt så har jag ju inte gått upp heller.
    Vad kul! Hoppas vi följs åt en tid!
  • sina

Jag älskar det. Just nu äter jag mellan 13 och 20 måndag-fredag. Det blir alltid middag eller kvällsmat vid 17.30, och ibland en lätt lunch/mellanmål vid 13. På fredagarna blir det ofta lite glass efter middagen. På helgerna är det lite olika.

Jag mår så otroligt bra. Magen mår bättre, sockersuget är borta, och jag går ner i vikt.

• Flisis

När ni äter era timmar på dygnet som är tillåtna. Vad brukar ni då äta? Kan inget om detta men blev lite nyfiken

• kanske en till
    kanske en till skrev 2013-04-22 22:59:13 följande:
    Räknar som en kratta.. Fastar i 18 timmar =). Får skylla på att jag var för trött.
    Det blev ingen dygnsfasta utan jag åt vid 18.00 ikväll. Rent hungermässigt tycker jag inte att det är några problem men jag blir ofta kallsvettig och illamående om det går allt för lång tid och blodsockret ligger för lågt.
    Flisis skrev 2013-04-23 22:27:30 följande:
    När ni äter era timmar på dygnet som är tillåtna. Vad brukar ni då äta? Kan inget om detta men blev lite nyfiken
    Jag äter som vanligt.. När jag avslutar fastan vid 15.00 så äter jag något enklare, typ smörgås, sedan äter jag middag vid fem-sex och senare på kvällen brukar jag äta en "mousse" som jag gör på kokosgrädde, kakao och stevia/sukrin samt en apelsin till det.
    Jag försöker att hålla ner på kolhydraterna, undviker de snabba och äter mycket grönsaker. Då vi enbart äter fullfeta "riktiga" produkter här hemma (riktig grädde, smör etc) så blir det fort många kcal så jag hamnar nog runt ca 1200 om dagen. 

• InCasu

Dags för lite uppföljning.

Konstaterar att upplevelsen varierar väldigt mycket mellan gångerna. Min senaste fastedag var ganska tuff. Var rejält hungrig och lite yr (om man överdriver känslan). Ett litet bakslag. Gången före det var däremot rekordlätt.

Hmm. Vrierar era fasteupplevelser också, eller är varje fastedag en likartad upplevelse? 

Gått ner rätt mycket fett f ö.

• sina

Jag äter vad som helst. Alltså, jag tänker på att inte vräka i mig mat och att vara försiktig med godis och chips och sånt, men jag äter "normalt" och räknar inte kalorier. Men jag äter liksom inte mer för att jag har fastat hela dagen. Jag är hungrig när jag börjar äta, men blir  mätt snabbt.

• Tonårsmamman1

Jag har testat och gillar det. Jag äter kolhydratreducerat, så mitt sockersug är nästan borta. Jag tycker det är intressant att känna skillnad på sug och hunger. Att hunger är så mycket enklare att klara av när suget (som sitter i huvudet) inte är med i bilden.

• vårankärlek

Jag har fastat 16/8 i tre veckor nu och älskar det!

Hungern är kontrollerbar, som många sagt är hungern värre när man äter hela dagen.
    Räknar även kalorier för att inte överäta!

• Sammamamma

Vet inte om den här tråden fortfarande är aktiv, men jag gör ett försök... Jag fastar också och känner att jag äntligen har hittat en livsstil som passar mig. Jag är en överätare av stora mått, men med den här metoden kan jag hålla vikten. Nästa mål är att även tappa några kilo. Jag fastar mellan 16-24 timmar i taget, har till och med testat 45 timmar men det är inget jag rekommenderar.  

Svar på tråden Korttidsfasta som metod för viktminskning?