• kretina

Nybörjare på löpning, vad ska man äta?

Hej, ja som sagt total nybörjare när det gäller löpning...är det nån som kan tipsa om vad man ska till tex mellanmål eller övriga mål för att kroppen ska ta till sig det på rätt sätt?
    Undrar också om någon har tips på hur man springer bra för att inte få ont i benhinnorna, och om det finns nån stretchövning som är bra för benhinnorna?

• Svar på tråden Nybörjare på löpning, vad ska man äta?
  • Tesselajnen

Ang benhinnorna, jätteviktigt att ha rätt skor, inte första bästa par skor utan gå och prova ut ett par med rätt dämpning så foten får rätt stöd. Spring på mjukt underlag, dvs undvik asfalt så långt det bara går om du redan har känningar och kanske ta en vila från löpningen för att låta benhinnorna vila. Sen är det viktigt att sätta i fötterna rätt, inte sträcka ut för långt i steget utan landa där man har kroppens tyngdpunkt och inte långt framför.

Det är också viktigt att starta upp lugnt och vänja kroppen vid löpning, inte kasta sig ut på en lång runda och tro allt är frid och fröjd. Skynda långsamt helt enkelt :)

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Twin Dad

Hur näringsintaget ska se ut beror på distansen/tiden du springer.

• kretina

ok, jag kör ju intervalllöpning, så det är inte så intensivt än så länge, ingen som har några förslag på vad man ska äta?

• trollunge13

Apoteket har stödstrumpor för löpning som hindrar smärta i benhinnorna! Köpte jag förra året när jag skulle springa tjejmilen eftersom jag får ont i benhinnorna oavsett underlag å skor!

Svar på tråden Nybörjare på löpning, vad ska man äta?