• Craftsman

Erat kaffe, hur starkt ska det vara?

Frågan uppstod på jobbet efter att vi hemma införskaffade en ny kaffebryggare, jag fick öka kaffemåtten radikalt för att få ett lagom starkt kaffe. diskuterade detta med kollegorna och började fundera på dosering av sitt kaffe. När jag  nuförtiden sätter på en panna så är det 9 stora koppar vatten och 12/13 rågade skopor kaffe medan kollegorna hade samma mängd kaffe som vatten.

Vad har ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-21 12:55
    En annan intressant fråga är, när började du dricka kaffe och varför?

• Svar på tråden Erat kaffe, hur starkt ska det vara?
  • Momalicious

Brukar köra två skopor kaffe mer än vad jag har vatten, alltså är det 5 stora koppar i vattenmängd kör jag 7 skopor kaffe.

• Fjällan

4 vatten 5 skopor kaffe, lägger på en extra. Köper gevalia.
    Började dricka kaffe som 15 åring då med massa socker. Nu 17 år år senare dricker jag enbart med mjölk! Är en riktig kaffekärring :)

• Fiona M

kaffet ska vara starkt i sig, inte överdoserat!

började dricka kaffe när jag var 13. hade praktik på ridhuset och började kl.6.

• En himmelsk drog

5 vatten - 8 skopor kaffe. Alltid 3 skopor mer av kaffe än vad jag har vatten. Började dricka kaffe som 15-åring när skolan serverade gratis frukost och jag alltid var så morgontrött.

• kaffeamanda

Vi har mörkrostat kaffe och har lika många koppar som skopor. Har köpt fel nån gång och fått mellanrost och då får man nästan dubblera mängden kaffe.

Jag började dricka kaffe hon min mormor när jag var 3, men då blev det kanske 2 koppar i veckan fram till högstadiet då jag började dricka varje dag. Nu blir det minst 6 koppar per dag (riktig slav under koffein) 

• Pimpinellan

Kaffe blir ytterst sällan för starkt för mig! Hellre "för" starkt än "spekaffe" som vi säger hemma! Vi kör oftast med Bodumkannan och den tar drygt 2 koppar och den laddar jag med 3,5 kaffemått. När jag kokar tar jag typ minst 8 kaffemått till 6 koppar,blir nog mer ändå. Alla gillar mitt kaffe,få kokar och det är ju såååå gott. Glad 

Svar på tråden Erat kaffe, hur starkt ska det vara?