Bra alternativ för umgängestider med 2,5-åring med strulig pappa
Ännu en gång har det blivit tjafs om umgänget då pappan hellre vill kunna jobba extra ALLA lördagar utöver sin 40-timmarsvecka måndag till fredag på samma arbetsplats. Han har ca 1 timmas restid till jobbet så vardagar fungerar inte med kortare umgänge eller övernattning med lämning på förskola ...
Tidigare har vi haft varje lördag 10-18, som flyttades till söndagar för hans extrajobbandes skull, då han hela tiden ringde och ändrade dag.
Nu har vi haft varannan söndag 10-18 och den andra veckan 10 på lördagen till 12 på söndagen. Anledningen till att han inte haft henne längre är att han vill träffa sin 12-årige son ensam halva söndagen för sonens skull. Det känns som att det funkat bra då dottern efterfrågar sin pappa framåt onsdag-torsdag varje vecka.
Sonens umgänge är tydligen flyttat till vardagar då han kommer hem till ett tomt hus efter skolan och sedan träffar pappan några timmar. Nu föreslog han varje helg från 14 på lördagen till söndag kl 18, med motiveringen att vi skulle få mer tid att komma i ordning efter min nya sambos inflytt och att vi väntar barn i juni. Egentligen bara bullshit när det egentliga skälet var att han vill kunna jobba extra VARJE lördag för att "etablera en säker position" på jobbet.
Jag motsade mig detta då jag vill ha tid att umgås med min dotter helhjärtat också. Att få tid att komma iordning sätter jag inte före hennes tid! Dessutom skulle vår halva lördag bara bli stressig då jag måste laga mat senast 11.15 för att hon ska hinna äta ca 11.30, vara i säng senast 12 för att hinna sova middag. Troligen hade jag fått väcka henne för umgänget då hon ofta sover mer än 2 timmar. Sammantaget hade vi träffats mellan 7 och knappt 12 och inte haft någon frihet att göra något utanför hemmet ... eller kunna ta henne med någonstans.
Motbudet från pappan var att hämta henne 12 så hon sov hos honom eller efter vilan ... När jag inte heller tyckte det var till tösens bästa krävde han att han skulle ha henne varje söndag. Då jag påtalade att den minskade tiden inte var för hennes bästa fräste han att jag inte skulle ha henne som argument. Då återupprepade jag att "det är (barnets namn) som förlorar tid med dig, hur dum är du?" Då bara slängde han igen dörren och rusade härifrån och struntade i det planerade umgänget med tösen. Så småningom kom ett sms att han skulle hämta henne dagen efter istället för vanligt söndagsumgänge, vilket jag nekade. Han kan inte ändra förutsättningarna dagen innan för tredje helgen i rad ... dessutom skulle han hämtat henne dagen innan ... Nu är måttet rågat.
Sedan har jag återigen blivit anklagad för att dottern kommit till genom våldtäkt och att han hyser känslomässig aversion mot dottern p g a mig. Hur man våldtar en man när båda är överens om att ha sex utan kondom med syftet att få barn i fyra månader förstår inte jag ... Detta våldtäktsfenomen dök upp första gången 2 år efter befruktningen när vi redan hade separerat ...
Socialen som vi tidigare utreddes av fick jag bara tag på när jag inte kunde prata med då jag var ensam i barngrupp och troligtvis har de inget vettigt att komma med ändå. Min nya sambo tycker vi ska kräva varannan helg fredag kl 18 till söndag kl 18 alternativt nuvarande system. Jag tror inte exet fixar varannan helg plus att det blir lång tid emellan för tösens del ... Han har i perioder problem med panikångestattacker och har uteblivit ca en månad i taget under ett flertal tillfällen förra året. Därav utredningen hos soc.
Någon som löst det på något bra vis eller har tips?
Vi ska ta diskussionen kl 18 imorgon söndag ... Inget jag ser fram emot. Troligen slutar det med att han tycker att han kan ta henne varannan söndag då, om inget annat passar ... Stundtals känns det som att det vore skönt att slippa honom helt och hållet, men samtidigt vill jag ju att dottern ska ha en pappa, under förutsättningar att han VILL vara närvarande och kan ge henne något positivt.