• mammalovis

Bra alternativ för umgängestider med 2,5-åring med strulig pappa

Ännu en gång har det blivit tjafs om umgänget då pappan hellre vill kunna jobba extra ALLA lördagar utöver sin 40-timmarsvecka måndag till fredag på samma arbetsplats. Han har ca 1 timmas restid till jobbet så vardagar fungerar inte med kortare umgänge eller övernattning med lämning på förskola ...

Tidigare har vi haft varje lördag 10-18, som flyttades till söndagar för hans extrajobbandes skull, då han hela tiden ringde och ändrade dag. 

Nu har vi haft varannan söndag 10-18 och den andra veckan 10 på lördagen till 12 på söndagen. Anledningen till att han inte haft henne längre är att han vill träffa sin 12-årige son ensam halva söndagen för sonens skull. Det känns som att det funkat bra då dottern efterfrågar sin pappa framåt onsdag-torsdag varje vecka.

Sonens umgänge är tydligen flyttat till vardagar då han kommer hem till ett tomt hus efter skolan och sedan träffar pappan några timmar. Nu föreslog han varje helg från 14 på lördagen till söndag kl 18, med motiveringen att vi skulle få mer tid att komma i ordning efter min nya sambos inflytt och att vi väntar barn i juni. Egentligen bara bullshit när det egentliga skälet var att han vill kunna jobba extra VARJE lördag för att "etablera en säker position" på jobbet.

Jag motsade mig detta då jag vill ha tid att umgås med min dotter helhjärtat också. Att få tid att komma iordning sätter jag inte före hennes tid! Dessutom skulle vår halva lördag bara bli stressig då jag måste laga mat senast 11.15 för att hon ska hinna äta ca 11.30, vara i säng senast 12 för att hinna sova middag. Troligen hade jag fått väcka henne för umgänget då hon ofta sover mer än 2 timmar. Sammantaget hade vi träffats mellan 7 och knappt 12 och inte haft någon frihet att göra något utanför hemmet ... eller kunna ta henne med någonstans.

Motbudet från pappan var att hämta henne 12 så hon sov hos honom eller efter vilan ... När jag inte heller tyckte det var till tösens bästa krävde han att han skulle ha henne varje söndag. Då jag påtalade att den minskade tiden inte var för hennes bästa fräste han att jag inte skulle ha henne som argument. Då återupprepade jag att "det är (barnets namn) som förlorar tid med dig, hur dum är du?" Då bara slängde han igen dörren och rusade härifrån och struntade i det planerade umgänget med tösen. Så småningom kom ett sms att han skulle hämta henne dagen efter istället för vanligt söndagsumgänge, vilket jag nekade. Han kan inte ändra förutsättningarna dagen innan för tredje helgen i rad ... dessutom skulle han hämtat henne dagen innan ... Nu är måttet rågat.

Sedan har jag återigen blivit anklagad för att dottern kommit till genom våldtäkt och att han hyser känslomässig aversion mot dottern p g a mig. Hur man våldtar en man när båda är överens om att ha sex utan kondom med syftet att få barn i fyra månader förstår inte jag ... Detta våldtäktsfenomen dök upp första gången 2 år efter befruktningen när vi redan hade separerat ...

Socialen som vi tidigare utreddes av fick jag bara tag på när jag inte kunde prata med då jag var ensam i barngrupp och troligtvis har de inget vettigt att komma med ändå.  Min nya sambo tycker vi ska kräva varannan helg fredag kl 18 till söndag kl 18 alternativt nuvarande system. Jag tror inte exet fixar varannan helg plus att det blir lång tid emellan för tösens del ... Han har i perioder problem med panikångestattacker och har uteblivit ca en månad i taget under ett flertal tillfällen förra året. Därav utredningen hos soc.

Någon som löst det på något bra vis eller har tips?  

Vi ska ta diskussionen kl 18 imorgon söndag ... Inget jag ser fram emot. Troligen slutar det med att han tycker att han kan ta henne varannan söndag då, om inget annat passar ... Stundtals känns det som att det vore skönt att slippa honom helt och hållet, men samtidigt vill jag ju att dottern ska ha en pappa, under förutsättningar att han VILL vara närvarande och kan ge henne något positivt.

• Svar på tråden Bra alternativ för umgängestider med 2,5-åring med strulig pappa
  • Anonym

Han vill ha umgänge men du tycker inte att hans önskemål om dagar passar dej... att du helst blir kvitt honom är tydligt. Nu har du inte det valet utan måste antingen acceptera varannan helg eller varje lördag-söndag, mer begränsat umgänge än så kan du inte erbjuda utan att riskera att bli stämd.

• mammalovis

Frågan är om du anonym ens har barn eller om du också har tjafsigt med umgänget.

Jag har läst många trådar här på FL, men jag tror aldrig jag mött någon där en umgängesförälder haft rätt till barnet ALLA LEDIGA HELGER ...

Jag tror du missförstod mig en hel del. Det är HAN PAPPAN som är inne på att begränsa umgänget för att jag inte köpte hans nya förslag!!!

Min nya sambo förespråkar varannan helg, då han hade det med sin dotter. Skillnaden är att han var en mer närvarande pappa som även träffade henne någon stund i veckan vid samma ålder.

Ärligt talat tror jag inte pappan egentligen förespråkar mer umgänge, utan det handlar om att han vill anpassa det helt efter vad som passar honom med  EXTRA JOBB.

Det jag anser blir fel är att tösen inte ska få ha någon hel helgdag någonsin före semestern hos mig ... Jag vill att hon t ex ska ha rätt att få träffa sin mormor och morfar (de bor 20 mil bort), att vi kan åka och köpa kläder och skor i lugn och ro eller bara ha en mysdag tillsammans. Det blir ju inte mycket tid över på vardagskvällarna då jag också har ett arbete.

Han skulle gärna få hämta henne en fredagkväll och ha henne till lördag kväll eller till och med del av söndag ena veckan och på söndagen den andra för att det inte ska gå för långt emellan gångerna. Däremot motsäger jag mig en hämtning mitt på dagen bara för att han vill arbeta. Varannan lördag har vi ändå kompromissat att han kan jobba hur mycket han vill. Att han måste jobba VARJE lördag förmiddag plus 40-timmars arbetsvecka på samma ställe, DET köper jag inte. Han har snart passerat gränsen för övertid ändå ...

Jag vill inte bli kvitt honom, MEN jag vill slippa allt tjafs och KOMPROMISSANDE VARJE vecka.  Det tar en massa kraft och ger en massa negativ energi som till slut gör stubinen kortare hos mig. Det bästa vore om han faktiskt FÖLJDE vår ÖVERENSKOMMELSEN utan en massa förändringar jämt.

Problemet är snarare att jag varit FÖR SNÄLL  och gått med på hans önskemål för att slippa bråk, men när jag sätter ned foten att nu får det vara nog, då reagerar han. 

• mammalovis

Tacksam för konstruktiva förslag med hänsyn till dotterns bästa som skapar bra helger för oss alla tre.

• Anonym
    mammalovis skrev 2013-04-21 14:19:59 följande:
    Frågan är om du anonym ens har barn eller om du också har tjafsigt med umgänget.

Jag har läst många trådar här på FL, men jag tror aldrig jag mött någon där en umgängesförälder haft rätt till barnet ALLA LEDIGA HELGER ...

Jag tror du missförstod mig en hel del. Det är HAN PAPPAN som är inne på att begränsa umgänget för att jag inte köpte hans nya förslag!!!

Min nya sambo förespråkar varannan helg, då han hade det med sin dotter. Skillnaden är att han var en mer närvarande pappa som även träffade henne någon stund i veckan vid samma ålder.

Ärligt talat tror jag inte pappan egentligen förespråkar mer umgänge, utan det handlar om att han vill anpassa det helt efter vad som passar honom med  EXTRA JOBB.

Det jag anser blir fel är att tösen inte ska få ha någon hel helgdag någonsin före semestern hos mig ... Jag vill att hon t ex ska ha rätt att få träffa sin mormor och morfar (de bor 20 mil bort), att vi kan åka och köpa kläder och skor i lugn och ro eller bara ha en mysdag tillsammans. Det blir ju inte mycket tid över på vardagskvällarna då jag också har ett arbete.

Han skulle gärna få hämta henne en fredagkväll och ha henne till lördag kväll eller till och med del av söndag ena veckan och på söndagen den andra för att det inte ska gå för långt emellan gångerna. Däremot motsäger jag mig en hämtning mitt på dagen bara för att han vill arbeta. Varannan lördag har vi ändå kompromissat att han kan jobba hur mycket han vill. Att han måste jobba VARJE lördag förmiddag plus 40-timmars arbetsvecka på samma ställe, DET köper jag inte. Han har snart passerat gränsen för övertid ändå ...

Jag vill inte bli kvitt honom, MEN jag vill slippa allt tjafs och KOMPROMISSANDE VARJE vecka.  Det tar en massa kraft och ger en massa negativ energi som till slut gör stubinen kortare hos mig. Det bästa vore om han faktiskt FÖLJDE vår ÖVERENSKOMMELSEN utan en massa förändringar jämt.

Problemet är snarare att jag varit FÖR SNÄLL  och gått med på hans önskemål för att slippa bråk, men när jag sätter ned foten att nu får det vara nog, då reagerar han. 

3 stycken.

Du kan väl ge honom föräldradagar som han kan ta ut?
  • mammalovis

Jag förutsätter att ingen i dessa tre föräldrapar jobbar några helger ... eller är föräldralediga, utan bara väljer att vara helt LEDIGA utan sina barn ...

Jag vill fortfarande att min dotter ska kunna få umgås med oss båda, åtminstone någon liten del av helgen. Om inte annat för att hon ska hinna landa hemma innan det är dags att sova och upp tidigt till förskolan. Om pappan hade haft andra tider kunde han gärna lämnat henne på förskolan på måndag morgon ...

Han HAR föräldradagar att plocka ut. Han skulle inte komma på tanken att ta ut dessa, då han beklagade sig när han fick vabba och förlorade sin närvarobonus ..., vilket han sannolikt hade gjort vid en föräldraledig dag också! Att gå ner i arbetstid och vara föräldraledig skulle väl om något sabba hans möjligheter att "etablera en säker position" på arbetet, även om en arbetsgivare inte kan säga upp någon av det skälet. I normalfallet är det ju sist in, först ut som gäller ...

• FrökenKanSjälv

Kör på varannan helg istället, det blir lugnare för alla parter inkl barnet. Ha fre-sön som grund och sen får pappan skylla sig själv att han missar tid de gånger han väljer att jobba över istället.

Dottern kommer snart vänja sig vid att det dröjer två veckor till nästa gång hon träffar pappa. Fördelen för henne är att både du och pappan blir lugnare och bråkar mindre om ni inte ses eller ändrar tider så ofta. Det kommer alltså bli bättre för dottern.

Och du, släpp allt ältande om pappans arbete, hans val och hans beteende. Varför slösa tid och energi på sånt man inte kan påverka? Fokusera istället på barn och sambo, och på att må så bra som möjligt.

• Anonym (stör)

Fatta inte vad du skrev på för dialekt men du snackade hela tiden om jag, jag, jag, exet, sambon, jag, jag, jag, jag.
    Ingen bryr sig om dig, exet eller sambon. Det är ditt barn som har rätt till sin pappa och mamma, och det lika mycket. Om han eller du jobbar så får ni skita i det, barnet är det enda i livet som betyder något.

Var det en dotter? Vad händer din dotter om hon inte får sitt behov av pappas personlighet och närhet? Hon får problem med relationer. Hon kanske kommer att bli tillsammans med en kille som slår henne och hon kommer inte att kunna lämna i första taget. Kom ihåg detta, och kom ihåg att detta är erat fel.

mammalovis skrev 2013-04-21 14:19:59 följande:

Beroende på ålder så är det en högst rimlig planering. Om ni bytte plats idag, hon flyttade till sin far och du får umgänget, skulle du vara nöjd?

Nej? - Typiskt för en förälder som saknar förmåga att tänka sig in i sitt barns behov.
    Ja? - Byt platser, se om han vill ha det så.

• Lilla Gs mamma
    Anonym (stör) skrev 2016-04-22 23:15:09 följande:

Fatta inte vad du skrev på för dialekt men du snackade hela tiden om jag, jag, jag, exet, sambon, jag, jag, jag, jag.

Ingen bryr sig om dig, exet eller sambon. Det är ditt barn som har rätt till sin pappa och mamma, och det lika mycket. Om han eller du jobbar så får ni skita i det, barnet är det enda i livet som betyder något.

Var det en dotter? Vad händer din dotter om hon inte får sitt behov av pappas personlighet och närhet? Hon får problem med relationer. Hon kanske kommer att bli tillsammans med en kille som slår henne och hon kommer inte att kunna lämna i första taget. Kom ihåg detta, och kom ihåg att detta är erat fel.

Beroende på ålder så är det en högst rimlig planering. Om ni bytte plats idag, hon flyttade till sin far och du får umgänget, skulle du vara nöjd?

Nej? - Typiskt för en förälder som saknar förmåga att tänka sig in i sitt barns behov.

Ja? - Byt platser, se om han vill ha det så.

Ursäkta, men jag förstår överhuvudtaget inte vad du skriver? Det är ju pappan som inte vill träffa dottern?
  • Anonym (pp)

Om det bara är tillfälligt kan ni väl gå med på vilken knäpp överenskommelse som helst. Blir pappan nöjd så har ni sedan bättre läge för att samarbeta och kompromissa om det permanenta umgänget.

Och då tycker jag faktiskt att varannan helg med hämtning och lämning på förskolan på fredag och måndag av pappan är den bästa lösningen. Dottern kommer vara tillräckligt stor för det i sommar. Dottern får tillräckligt mycket umgänge hos sin pappa på det sättet så hon hinner landa där och kan börja bygga upp en vardagsrelation med pappan. Samtidigt får hon också hela helger hos er i lugn och ro. Om pappan sedan väljer att strunta i delar av umgänget är hans problem.

• Anonym (stör)
    Anonym (pp) skrev 2016-04-23 00:08:08 följande:

Om det bara är tillfälligt kan ni väl gå med på vilken knäpp överenskommelse som helst. Blir pappan nöjd så har ni sedan bättre läge för att samarbeta och kompromissa om det permanenta umgänget.

Och då tycker jag faktiskt att varannan helg med hämtning och lämning på förskolan på fredag och måndag av pappan är den bästa lösningen. Dottern kommer vara tillräckligt stor för det i sommar. Dottern får tillräckligt mycket umgänge hos sin pappa på det sättet så hon hinner landa där och kan börja bygga upp en vardagsrelation med pappan. Samtidigt får hon också hela helger hos er i lugn och ro. Om pappan sedan väljer att strunta i delar av umgänget är hans problem.

Såklart att umgänget är tillfälligt?! Umgänget ska anpassas till flickans ålder.
    Har flickan tappat sin vardagsrelation, hur vet du det? Ja, då är det nog tyvärr kört om hon inte har återanknytningsfaser kvar...

Lilla Gs mamma skrev 2016-04-22 23:25:19 följande:
    Ursäkta, men jag förstår överhuvudtaget inte vad du skriver? Det är ju pappan som inte vill träffa dottern?

Meh, vilket cep. Varför vill han inte det?

• Brumma

Varje helg förstår jag absolut att du inte vill. Tror inte det är bra att aldrig ha några dagar ledigt med sitt barn även om man lever vardagar ihop jämnt...

Tånkte fråga lite samtidigt som jag kommer med lite tankar :)

Varannan helg hade ju varit super om ni kunde få det att fungera. Den helgen han jobbar kortare lördag tex. Kan han få hjälp av sin mamma/pappa/syster osv några timmar? Allra helst borde han ju skippa jobb helt den helgen men vet att det ibland är omöjligt att få föräldrar att inse att prioriteringarna är helt åt pipan :/

Bor ni nära varandra? Finns det möjlighet att träffas en eftermiddag mitt i veckan istället för några timmar på lördagen den veckan som det inte är övernattning?

Tex måndag eller tisdag eftermiddag?

Tror inte det finns någon instans som skulle yrka på umgänge med övernattning varje helg och därigenom ta bort alla helger hos boendeföräldern.

Vill man ändå göra ngn kompromiss så kan ju vh samt varannan "mammahelg" lördag e.m till söndag? Men det mpste passa er också.

Ju äldre ert barn blir desto längre kan hon vara hos pappa. Men det kräver att han börjar prioritera tiden med henne också och inser att det inte går att arbeta varje helg om han samtidigt vill ha dottern hos sig.

• Anonym (J)

Asså tråden är ju flera år gammal så förhoppningsvis är det löst nu.

• Brumma
    Anonym (J) skrev 2016-04-26 16:01:27 följande:

Asså tråden är ju flera år gammal så förhoppningsvis är det löst nu.

Haha :)

Såg bara när de sista inläggen var skrivna :)
Svar på tråden Bra alternativ för umgängestider med 2,5-åring med strulig pappa