• Emmis

Sluta nattamma senast om en månad - tips

Jag har en nu 11-månaders som fortfarande ammas en eller två gånger per dag och en eller två gånger per natt. Han äter bra med mat så dagamningen är lätta att hoppa över och ersätta med annat vilket vi gör vissa dagar också. Men på nätterna vaknar han fortfarande och vill inte somna om utan bröstet. Jag upplever inte att han äter särskilt mycket på natten, utan det handlar nog mest om närheten.

Om en månad, precis veckan efter att han fyllt ett år, måste jag åka bort tre dagar. Det finns ingen möjlighet att ta med honom. Tanken är att han då ska sluta med amningen helt.
    Eftersom dagamningen är lätt att ersätta med mat funderar jag på om det är lämpligt att sluta nattamma så snabbt som möjligt nu, och bara amma en eller två gånger dagtid fram till resan, för att pappan ska slippa ha honom skrikandes hela nätterna då jag är borta. Det vore även skönt för mig om han vande sig vid att inte amma nattetid, börjar längta väldigt efter att få sova en hel natt...
    Men hur gör man smidigast? Han tar inte flaska och vill heller inte ha napp. Ska man sluta rakt av eller ta bort en nattamning i taget? Erbjuda vatten i mugg? (Han inte så förtjust välling.) Vad fungerade för er?

• Svar på tråden Sluta nattamma senast om en månad - tips
  • Krokodillan

Jag har tre barn. Det ena slutade nattamma själv vid cirka sex månaders ålder och började sova hela nätter. Andra barnet tappade intresset för dagamning vid sju-åtta månaders ålder och då bestämde jag att det fick vara sluta på nattsnuttandet också (hade ammat 2-3 ggr/natt fram tulls dess). Maken fick ta ett par nätter och gav vatten eller nån gång välling när hon vaknade och var ledsen. Men det var som att det inte var värt att vakna för det så då började även hon sova bättre. Tredje barnet ammade också två-tre gånger per natt. När hon var sju månader började hon vakna mellan 5 och 10 ggr varje natt och det blev ohållbart att amma henne varje gång. Jag märkte (förvånat) att hon somnade om lika lätt om jag bara tröstade utan att amma. (Tyvärr fortsatte hon sova dåligt, och jag provade förstås att börja med nattamningen igen men då ville hon inte, trots att hon fortsatte amma på dagen.) Vad händer om pappan tröstar henne på natten? Kan han få henne att somna om nu? I såna fall är det nig det bästa för att sluta, antingen redan nu eller i samband med att du ändå är borta några nätter.

• Mellanmjölkens land

Har du testat vatten i sportflaska? Dottern vägrade nappflaska men så fick hon tag på en av våra sportflaskor när hon var runt året och drack typ 2-3dl.

• Emmis
    Krokodillan skrev 2013-04-20 19:13:39 följande:
    Jag har tre barn. Det ena slutade nattamma själv vid cirka sex månaders ålder och började sova hela nätter. Andra barnet tappade intresset för dagamning vid sju-åtta månaders ålder och då bestämde jag att det fick vara sluta på nattsnuttandet också (hade ammat 2-3 ggr/natt fram tulls dess). Maken fick ta ett par nätter och gav vatten eller nån gång välling när hon vaknade och var ledsen. Men det var som att det inte var värt att vakna för det så då började även hon sova bättre. Tredje barnet ammade också två-tre gånger per natt. När hon var sju månader började hon vakna mellan 5 och 10 ggr varje natt och det blev ohållbart att amma henne varje gång. Jag märkte (förvånat) att hon somnade om lika lätt om jag bara tröstade utan att amma. (Tyvärr fortsatte hon sova dåligt, och jag provade förstås att börja med nattamningen igen men då ville hon inte, trots att hon fortsatte amma på dagen.) Vad händer om pappan tröstar henne på natten? Kan han få henne att somna om nu? I såna fall är det nig det bästa för att sluta, antingen redan nu eller i samband med att du ändå är borta några nätter.
    Pappa brukar lyckas bättre med sövningen då han är lite ledsen dagtid. Blir han grinig och jag ska söva honom på dagen vill han helst inte utan amningen då heller, men med pappan verkar han "gilla läget" ganska snabbt och somna. Så det kanske kan vara en god idé att låta honom prova en natt om han kan söva om då också.
    Mellanmjölkens land skrev 2013-04-20 19:23:13 följande:
    Har du testat vatten i sportflaska? Dottern vägrade nappflaska men så fick hon tag på en av våra sportflaskor när hon var runt året och drack typ 2-3dl.
    Har jag inte ens haft en tanke på att det skulle kunna fungera. Måste provas.

• vännen

Låt pappan ta fighten. Det går säkert bättre när du inte är i närheten.

Svar på tråden Sluta nattamma senast om en månad - tips