Sluta nattamma senast om en månad - tips
Jag har en nu 11-månaders som fortfarande ammas en eller två gånger per dag och en eller två gånger per natt. Han äter bra med mat så dagamningen är lätta att hoppa över och ersätta med annat vilket vi gör vissa dagar också. Men på nätterna vaknar han fortfarande och vill inte somna om utan bröstet. Jag upplever inte att han äter särskilt mycket på natten, utan det handlar nog mest om närheten.
Om en månad, precis veckan efter att han fyllt ett år, måste jag åka bort tre dagar. Det finns ingen möjlighet att ta med honom. Tanken är att han då ska sluta med amningen helt.
Eftersom dagamningen är lätt att ersätta med mat funderar jag på om det är lämpligt att sluta nattamma så snabbt som möjligt nu, och bara amma en eller två gånger dagtid fram till resan, för att pappan ska slippa ha honom skrikandes hela nätterna då jag är borta. Det vore även skönt för mig om han vande sig vid att inte amma nattetid, börjar längta väldigt efter att få sova en hel natt...
Men hur gör man smidigast? Han tar inte flaska och vill heller inte ha napp. Ska man sluta rakt av eller ta bort en nattamning i taget? Erbjuda vatten i mugg? (Han inte så förtjust välling.) Vad fungerade för er?