• Nicolew

amningen räcker inte till, men vägrar ersättning

Jag fick min son för två veckor sedan (ensamstående). Han vägde 3020 g vid födseln och jag hade svårt att få igång amningen. Det kom ingen ordentlig mjölk förrän efter ca 4-5 dagar, så det blev komplettering av ersättning. Han tappade lite i vikt men vände innan vi skrevs ut från BB. Den här andra veckan ligger han nu på enbart 2995 g vilket bara är 100 g mer än hans lägsta vikt på BB. Jag är orolig såklart eftersom han är så liten, sköterskan sa åt mig att fortsätta med ersättning utöver det han äter. Men han totalvägrar nu ersättningen eftersom han har fått smak för min bröstmjölk som fortfarande inte räcker till för att han ska gå upp i vikt. Jag börjar få panik och just nu har jag god lust att skippa amningen helt och vänja honom vid ersättning och nappflaska bara för att försäkra mig om att han får i sig det han ska. 

Snälla jag behöver tips!  (förlåt om inlägget är förvirrande)

• Svar på tråden amningen räcker inte till, men vägrar ersättning
  • purple box

Först och främst, vill du amma (alt delamma) eller spelar det mindre roll så länge barnet blir mätt?
    Vill du amma föreslår jag att du vänder till till amningshjälpen. De är duktiga och kan hjälpa de flesta. Vill du delamma får du kolla på en annan ersättning.
    Om du känner dig bekväm med flaska kan du ändå se om han kanske gillar en annan ersättning bättre, kanske kika på en annan flaska.

Och till sist, ta det lugnt. Vill du amma kan paniken/stressen göra en ond cirkel av det. Och vill du ge flaska så känner han ändå av din stress.

• EmmaRoSa

Har ni kollat så han inte har kort tungband? För det kan påverka taget när han suger och han inte får i sig som han ska han kanske inte har rätt tag.

Undrar varför du tror att du inte har tillräckligt med bröstmjölk? Om du lägger han ofta till bröstet och byter bröst varje gång och Du äter bra och drick mycket vatten så ska du se att hans vikt vänder.

Har ammar fyra barn och det finns inget lättare och smidigare när amningen väl fungerar och det tror jag den gör om du helt tar bort ersättningen och bara låter lillkillen äta på bröstet ofta och länge så han får i sig den feta mjölken med.
    Ge amningen en chans utan ersättning så ska du se att det vänder och han börjar gå upp i vikt.
    Lycka till!

• Alexi

Enligt vad jag fick höra så har de tre veckor på sig innan de måste passera födelsevikten utan att det är jättekonstigt. Det viktigaste nu är ju för er att tokamma, amma minst varje timme, så mycket du kan. Tror du att det kan vara något problem med taget eller något sådant, kontakta amningsmottagningen på ditt sjukhus eller amningshjälpen.

• Kodia

Hur ofta och länge ammar du? Hur har du /ni det för övrigt?

• Nicolew

Jag ammar i stort sätt hela tiden, så fort han inte sover ammar jag. Han tar väldigt lång tid på sig att suga, det blir oftast en timme som han ligger vid bröstet och oftast somnar han också där. Jag får ständigt påminna honom om att han ju ska suga. Det är också svårt för jag har fått tusen olika besked om hur jag ska göra, först från BB sedan från amningsmottagningen och slutligen på BVC: Jag vet inte vilket som är rätt, jag känner också att det är lika bra att skippa ersättningen och amma amma amma och förhoppningsvis balanseras det, men just nu känns det bara så jäkla hopplöst och jag är så orolig för att han inte ska ha gått upp något i vikt nästa gång jag ska till BVC! 

• purple box

Ta och fundera ett tag. Känns det som att du orkar och vill amma så ofta så testa det ett tag.

• Brumma

Som de flesta skriver ovan - VILL du amma så fortsätt att amma, amma, amma.
    Har han svårt att suga så prova att pumpa o mata med amningskopp/sked om han inte tar flaska.
    Vill du sedan ge ersättning så börja med att ge större delen bröstmjölk och en liten del ersättning, för att behålla smaken av bröstmjölken, öka sedan ersättningen succesivt för att vänja vid smaken.
    Detta kan du även göra under tiden du fortsätter "amma, amma, amma" eftersom matning med amningskopp/sked inte påverkar amningen negativt (som flaskmatning kan, men inte nödvändigtvis, göra).
    Har han napp?
    Det är ovanligt men även det kan påverka amningen då sugtekniken på nappen och bröstet är olika.
    Som sagt - det går att kombinera amning med ersättning om du verkligen är orolig, men låter du honom äta så ofta han vill, och du märker att han får i sig, så bör det inte vara ngn fara. Flera av mina vänner har haft barn som ätit en timme, själv ammade jag ca 15 min så var sonen nöjd - det kan vara så himla olika...

• Chocoholica

Kan du inte smaksätta ersättningen med något? Tänker faktiskt erkänna att jag körde den fulingen en gång. Lillen hade ätit dåligt både när han ammade och flaskmatades. Så då tog jag 1 krm vaniljsocker i ersättningen och han drack som hejsan. Sen tror jag inte att de på BVC tycker att man ska sätta det i system, men samtidigt så kan man inte låta barnen äta dåligt heller.

• pigglet

Han saknar bara 25 gram till födelsevikten och är bara 2 veckor. Låter helt ok, tycker jag.

Som de andra skriver - vill du amma så amma på. Ju oftare han suger ju mer mjölk får du. Somnar han för tidigt vid bröstet kan du klä av honom när det är matdags. Stryk under hakan eller massera i handflatan om han slutar suga. Ett blöjbyte mitt i kan också få dem att vakna till. 

• Nicolew

Jag har börjat med flaska nu och då tar han ersättningen. Jag handpumpade och blandade i ersättningen och då fick han smak för det. Nu ammar jag en kvart på varje bröst och sen ger jag ersättningi flaska. Det känns jättebra för då försäkrar jag mig om att han får i sig det han behöver men ändå får vi vår lilla stund tillsammans genom amningen <3 Jag hoppas att mina bröst börjar producera tillräckligt för att kunna amma på heltid så småningom :) 

• Chocoholica
    Nicolew skrev 2013-05-08 10:24:28 följande:
    Jag har börjat med flaska nu och då tar han ersättningen. Jag handpumpade och blandade i ersättningen och då fick han smak för det. Nu ammar jag en kvart på varje bröst och sen ger jag ersättningi flaska. Det känns jättebra för då försäkrar jag mig om att han får i sig det han behöver men ändå får vi vår lilla stund tillsammans genom amningen <3 Jag hoppas att mina bröst börjar producera tillräckligt för att kunna amma på heltid så småningom :) 
    Härligt! Glad
  • Evel

Ni som skriver att man ska amma hela tiden för att öka produktionen.
    Vad gör man om barnet inte vill?
    Hon somnar efter amning men är skrikig före. Innan hon ens börjat är hon skrikig och då (som jag upplever det) för upprörd för att kunna amma.
    Sedan ammar hon så länge hon vill och så ofta hon visar tecken på att hon vill.
    Hon har ett bra grepp tycker jag då hon vid vissa få tillfällen ammar utan problem.
    Nu står hon still i vikt och jag måste komplettera. :( dock vägrar hon flaskan...

• pigglet
    Evel skrev 2013-05-21 01:14:07 följande:
    Ni som skriver att man ska amma hela tiden för att öka produktionen.
    Vad gör man om barnet inte vill?
    Hon somnar efter amning men är skrikig före. Innan hon ens börjat är hon skrikig och då (som jag upplever det) för upprörd för att kunna amma.
    Sedan ammar hon så länge hon vill och så ofta hon visar tecken på att hon vill.
    Hon har ett bra grepp tycker jag då hon vid vissa få tillfällen ammar utan problem.
    Nu står hon still i vikt och jag måste komplettera. :( dock vägrar hon flaskan...
    Förstår inte riktigt hur du menar att hon inte vill? Är det att hon hinner jaga upp sig och skrika innan du erbjuder bröstet? I så fall skulle jag föreslå att du börjar amningen tidigare, kanske direkt hon verkar vakna till efter att hon sovit, medan hon fortfarande är lite i sömnen.

Eller menar du att hon inte vill amma oftare än ni redan gör? Hon blir alltså så mätt och nöjd att det går väldigt lång tid innan hon vaknar och vill amma igen?
    Hur gammal är bebisen? 
  • skogsvitter
    Nicolew skrev 2013-04-20 00:18:06 följande:
    Jag ammar i stort sätt hela tiden, så fort han inte sover ammar jag. Han tar väldigt lång tid på sig att suga, det blir oftast en timme som han ligger vid bröstet och oftast somnar han också där. Jag får ständigt påminna honom om att han ju ska suga. Det är också svårt för jag har fått tusen olika besked om hur jag ska göra, först från BB sedan från amningsmottagningen och slutligen på BVC: Jag vet inte vilket som är rätt, jag känner också att det är lika bra att skippa ersättningen och amma amma amma och förhoppningsvis balanseras det, men just nu känns det bara så jäkla hopplöst och jag är så orolig för att han inte ska ha gått upp något i vikt nästa gång jag ska till BVC! 
    Du behöver inte oroa dig, oron är förmodligen det värsta för dig just nu. Han är inte särskilt liten och han har ju faktiskt gått upp bra, och även om många bebisar går upp snabbare så är ju den här viktuppgången helt ok och inte alls något problem än så länge! Min första var också seg i starten, men hon gick ner till 2,2 och fick rätt mycket gulsot. Hon var mycket slö och jag fick väcka hela tiden under matningarna. Men vi fick igång en helamning ändå! Jag var envis och fortsatte bråka med henne, väcka henne.

För vissa tar det mer tid helt enkelt, det betyder inte att amningen inte fungerar eller att man måste sluta! Det betyder bara att man måste hålla ut lite längre innan allt kommer igång Om du känner att du vill helamma så skippa ersättningen och gå på din magkänsla, han kommer växa på sig mer men din oro kan i värsta fall i sig sätta hinder för bröstmjölksproduktionen, så försök att ta det lugnt och lita på att det reder upp sig, han är ju på rätt väg
  • Evel

Hon börjar skrika när jag lägger henne vid bröstet. Annars verkar hon vara nöjd men går ändå inte upp i vikt som hon ska.
    Hon är 8veckor.

• Alexi

Har du provat liggamning, bara ligga så att bröstet är precis vid hennes mun, så hon liksom inte läggs till bröstet så uppenbart?

• Evel

Japp!
    Vi liggammar och det fungerar bra på natten och på morgonen men under dagen skriker hon trots att vi liggammar.

• straw2008
    EmmaRoSa skrev 2013-04-19 17:43:26 följande:
    Har ni kollat så han inte har kort tungband? För det kan påverka taget när han suger och han inte får i sig som han ska han kanske inte har rätt tag.Undrar varför du tror att du inte har tillräckligt med bröstmjölk? Om du lägger han ofta till bröstet och byter bröst varje gång och Du äter bra och drick mycket vatten så ska du se att hans vikt vänder.Har ammar fyra barn och det finns inget lättare och smidigare när amningen väl fungerar och det tror jag den gör om du helt tar bort ersättningen och bara låter lillkillen äta på bröstet ofta och länge så han får i sig den feta mjölken med.Ge amningen en chans utan ersättning så ska du se att det vänder och han börjar gå upp i vikt. Lycka till!

Jag fick oxå rådet att dricka vatten då jag inte hade någon mjölk, bara av "förstå sig påare" givetvis det var inte en läkare i hela sverige som rådde mig att dricka VATTEN för att producera mjölk. Vatten kan ALDRIG bli mjölk, verkligen aldrig. Jag skulle givetvis ge ersättning o truga tills barnet fått i sig det, eller amma med tillmatningsset.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden amningen räcker inte till, men vägrar ersättning