• Olles mamma

Misstänker att jag har för lite mjölk...?

Dottern är 3 veckor nu och i början funkade ammningen kanon och det forsade mjölk ur mej. Nu är brösten slappa och de "spänner" väldigt sällan. Dottern sover mycket på dagarna (3-4 timmar i stäck ibland) och inte ens då spänner brösten. Hon verkar visserligen nöjd allt som oftast utom på kvällen då hon ibland känns frustrerad när hon ligger vid bröstet. När jag pumpar får jag knappt ur mej nåt längre, för en vecka sen fick jag utan problem ut 80 ml/bröst.
    Vad tror ni? Är jag onödigt nojjig? Med sonen sinade jag när han var ca: 2,5 månad och hade hoppats på at få amma längre nu så det kanske mest är mina hjärnspöken?

• Svar på tråden Misstänker att jag har för lite mjölk...?
  • Myling

Jag tror att dina bröst nu har ställt in sig så att de perfekt motsvarar dotterns behov. Så länge dottern är nöjd och växer så skulle jag inte oroa mig. 

Det är troligt att hon kommer hamna i en tillväxtspurt snart, då kommer hon vara missnöjd och vilja äta oftare. Då får du mata oftare så kommer dina bröst att ställa in sig på en högre nivå. 

• Myling

Att det inte går att pumpa ur kan ha många anledningar, till exempel att du är spänd och orolig, eller att dottern tar allt och det finns inget kvar för pumpen (om det är så att du försöker pumpa ur oregelbundet).

• Flickan och kråkan

Ja, jag tror att du är onödigt nojig. Brösten ska inte kännas spända när man fått igång amningen. När amningen är etablerad så ska de kännas mjuka annars kan man börja oroa sig för stockning. Pumpa är inte alls samma sak som att amma. Jag har haft överproduktion med båda, men har alltid haft svårt för att pumpa.

Vid 2,5-3 månader har barn en mycket kraftig tillväxtperiod och då tror väldigt många att de sinar. Man sinar inte plötsligt om man ammar fritt och har fått igång en väl fungerande amning. Kroppen fungerar inte så, om man inte medicinerar eller liknande. Däremot så ammar de som tokar, vill amma hela tiden och är missnöjda för att det inte kommer tillräckligt.....vilket det heller inte gör, det är ju därför de jobbar frenetiskt för att få upp produktionen. Produktionen ökar, men det går inte över natt.

• Olles mamma

Tack för era svar... Känns skönt att höra :) Älskar att få bekräftat att jag oroar mej i onödan ;)

• hannis

Jag har aldrig kunnat pumpa ut speciellt mycket trots att jag helammat båda mina barn.

I övrigt låter det helt normalt. Brösten ska vara mjuka och inte ömma eller spänna. Nästan alla bebisar är lite missnöjda på kvällen. Ofta pga trötthet och lite magknip.

Oroa dig inte. Ammar du fullt så kommer mjölken att anpassa sig efter bebisen. Man sinar inte bara sådär utan orsak.

• KLAJSHUH

Håller med ovanstående helt. Tänkte bara tillägga att runt 4 månader brukar en till tillväxtfas infinna sig. Är jätte vanligt att man tror mjölken sinat och att man ger upp amningen eller ger ersättning fast det inte alls hade behövts. Har man tålamod brukar mjölkproduktionen ställa om sig efter några dagar.

• KLAJSHUH

Det var Flickan o Kråkan jag håller med.. Kan ju inte citera från appen..

• Litet My

Så länge hon går upp och verkar nöjd är det ingen fara, är du orolig kanske du kan väga henne lite extra på BVC så du har koll. För mig försvann mjölken vid 3 månader (pga stress) och där gick tösen ner så det blev ersättning till slut, dock tror jag inte det är så vanligt att det blir så.  

Svar på tråden Misstänker att jag har för lite mjölk...?