• emma06

Skriver bokstäver och siffror spegelvänt.

Mitt dotter har precis fyllt 7 år och går i förskolleklass. Hon har i lite mer än ett år skrivit vissa bokstäver och siffror spegelvänt och ser inte detta själv.
    Vet att vissa barn kan göra så men när slutar dom?
    Vad kan man göra för att det inte ska bli så? 

• Svar på tråden Skriver bokstäver och siffror spegelvänt.
  • elinaehn

Undrar också. Dottern går i tvåan. Hon har utan kommentar rättat till bokstäverna, bara kan plötsligt. En del siffror fortsätter hon dock kämpa med? Ska man göra nåt eller vänta? Skolan säger olika.

• sötare

Jag såg om detta på opera för många år sedan har för mig att barn som gjorde så kunde ha en forn av dyselexsi (stavning?)  
    men behöver ju inte vara så , men kanske ska ta å kolla upp det  

• emma06
    sötare skrev 2013-04-16 19:17:52 följande:
    Jag såg om detta på opera för många år sedan har för mig att barn som gjorde så kunde ha en forn av dyselexsi (stavning?)  
    men behöver ju inte vara så , men kanske ska ta å kolla upp det  

Tror att hennes pappa har dyslexi.
  • sötare
    emma06 skrev 2013-04-16 19:48:37 följande:

Tror att hennes pappa har dyslexi.
    som sagt kanske ska ta å kolla upp det skulle hon ha det då är det ju bra att ni fångar upp det å kan underlätta för henne i skolan och har hon inte det då e ju det bara bra :) 
  • myrans

Är hon vänsterhänt? Iså fall: 
    Tydligen kan individer som är vänsterhänta (ibland när de tvingas skriva med höger hand) skriva spegelvänt eller upp och ner i barnålder.

Våra ögon ser ju tvärtom, och informationen vänds sedan och skickas till huvudet. Hon kanske har "fel" på vändningen?

Hjärnhalvorna är faktiskt lite mystiska när de ska hantera information. Har man problem på vänster sida av hjärnan så får höger sida av kroppen symtom osv.

Hursom, det flesta som haft detta säger att det går över.

Om hon är vänsterhänt och skriver spegelvänt kan det innebära tecken på ett högt IQ.
    Leonardo Da Vinci skrev spegelvänt som vuxen, för att skydda sin text för fel ögon. Han kunde skriva både spegelvänt och vanligt. Vänsterhänta människor har oftare väldigt lågt eller väldigt högt IQ och har en tendens att drabbas av: Allergier, neuropsykologiska handikapp samt migrän.           

• sötare
    myrans skrev 2013-04-17 09:08:31 följande:
    Tydligen kan individer som är vänsterhänta (ibland när de tvingas skriva med höger hand) skriva spegelvänt eller upp och ner i barnålder.

Våra ögon ser ju tvärtom, och informationen vänds sedan och skickas till huvudet. Hon kanske har "fel" på vändningen?

Hjärnhalvorna är faktiskt lite mystiska när de ska hantera information. Har man problem på vänster sida av hjärnan så får höger sida av kroppen symtom osv.

Om hon är vänsterhänt och skriver spegelvänt kan det innebära tecken på ett högt IQ.
    Leonardo Da Vinci skrev spegelvänt som vuxen, för att skydda sin text för fel ögon. Han kunde skriva både spegelvänt och vanligt. Vänsterhänta människor har oftare väldigt lågt eller väldigt högt IQ och har en tendens att drabbas av: Allergier, neuropsykologiska handikapp samt migrän.           
    hi hi han var en klurig man den gubben skrev in en massa felkonstruktioner i sina ritningar å så :) 
  • YokohamaNr2

Min son gjorde det också när han började skolan, vi bor i England så börjar ju lite tidigare men i och med att han skrev mer läsningne kom igång  så blev det nog lättare att se när det blev fel så nu har han helt slutat att vända. Han fyllde 6 i December. Jag var också orolig att det kunde vara dyslexi men som sagt nu verkar det ha släppt. Tror inte du behöver vara orolig men bra att du håller koll på det. Med min son var det också nästan alltid samma bokstäver och siffror. De jag kan komma på nu var S, 3, D och B

• FemmeM
    myrans skrev 2013-04-17 09:08:31 följande:

Hehe, min dotter, 6år, skriver spegelvänt och är vänsterhänt. Alltså är hon smart eller dum alltså?Tungan ute
    Men det där sista har hon inget av dock...
  • myrans
    FemmeM skrev 2013-04-24 17:47:40 följande:
    Hehe, min dotter, 6år, skriver spegelvänt och är vänsterhänt. Alltså är hon smart eller dum alltså?Tungan ute
    Men det där sista har hon inget av dock...
    Nej, men chansen finns att hon är extra smart och risken finns att hon har mindre begåvning. Jag läste detta i en amerikansk studie. Det stod att det fanns fler vänsterhänta med högt eller lågt IQ än vad det fanns vänsterhänta med normal begåvning.

Jag känner fem vänsterhänta. Fyra har högt IQ och en har ett begåvningshandikapp. Jag har själv ett högt IQ men är högerhänt så det varierar givetvis.

Mensa brukar få frågor kring det här med spegelvänd skrift dels ifrån medlemmar som själva skev så som små. dels ifrån de som har barn som gör. Jag skulle se det som ett tecken på högre intelligens om jag var du:) hehe
  • FemmeM
    myrans skrev 2013-04-24 18:44:26 följande:
    Nej, men chansen finns att hon är extra smart och risken finns att hon har mindre begåvning. Jag läste detta i en amerikansk studie. Det stod att det fanns fler vänsterhänta med högt eller lågt IQ än vad det fanns vänsterhänta med normal begåvning.

Jag känner fem vänsterhänta. Fyra har högt IQ och en har ett begåvningshandikapp. Jag har själv ett högt IQ men är högerhänt så det varierar givetvis.

Mensa brukar få frågor kring det här med spegelvänd skrift dels ifrån medlemmar som själva skev så som små. dels ifrån de som har barn som gör. Jag skulle se det som ett tecken på högre intelligens om jag var du:) hehe
    Ja, jag kan inte se att hon är mindre begåvad iaf. Iofs var hon ganska sen med talet men la den energin på det motoriska just då. Däremot lärde hon sig läsa, vid 4,5 års ålder, nästan på egen hand enbart på vilja när storebror lärt sig och hon blev avis. I vissa avseenden kan jag tycka och bli impad av hur smart hon är men  i vissa situationer märks det verkligen att hon bara är 6 år :D Som det ska vara antar jag.

Jag har gjort Mensas test på internet (vet inte hur pålitligt det är?) och enligt det var jag en av de 2% som platsar där. Och jag är högerhänt. Min mamma är vänsterhänt, vet dock inte vad hon har för IQ :P
  • RakPedagog

Just b och d är vanligt att barn vänder lite galet. Jag brukar tillämpa en regel: b är bagare med magen fram, d är dykare med tub därbak. Larvigt..ja...men det fungerar på en del.

• Madaren

Jag skrev spegelvänt som barn! Minns inte när det rättade till sig men det gjorde det av sig självt utan någon extra träning eller insats från skolan. Jag hade däremot problem under hela skolgången, inte pga att jag inte förstod för det gjorde jag! Jag hade lätt för allt utom matte, men tröttnade fort, ville gärna hitta på egna grejer och gjorde inte uppgifterna som man "skulle" utan på mitt sätt. Blev ganska snart deprimerad av skolan, slutade engagera mig och bara dagdrömde, satt och stirrade ut genom fönstret. När jag var 10 år fick jag träffa psykolog som var himla bra, hon pratade om att jag var ett så kallat "särbegåvat" barn. Jag fick även göra test för att kolla hur jag låg till typ i typ iq, visade sig då att jag låg en bit över medel trots mina stora svårigheter med matte!
    Hur som helst, jag har fortfarande lite problem att få ihop vissa saker, typ pussel, kartor och att bygga ihop saker just pga att jag spegelvänder saker. Sätter tex väldigt ofta på fel platta på spisen ;)
    Men att spegelvända i sig tror inte jag är något större problem alls, det rättar till sig med tiden!

Svar på tråden Skriver bokstäver och siffror spegelvänt.