• jag01

Utredning påbörjad, men vad händer nu? Är det försent?

Jag vill bara ha lite positiva svar, vet inte alls vad som kommer hända nu. 

Mitt fall ser ut som följer:
    Jag är 39 sambon är 42, vi har försökt i över 1,5 år och påbörjade utredning i februari. Fick veta att det är inte något fel på mig förutom att jag är "gammal". Däremot hade sambon enstaka orörliga spermier och som gynekologen sa, det är inte så konstigt att vi inte har blivit gravida. Han blev ivägskickad på fler blodprov och dom visade inget konstigt, allt såg ut som det skulle. Den läkaren sa lite klämkäckt att det är inte 100% kört för oss att få barn men nästan. För att få veta ifall spermierna var döda eller om dom bara saknade svans så var det bara att lämna in ett nytt prov.
    Dit har vi kommit.

Och nu kommer mina frågor.
    * Eftersom vi inte är färdigutredda så har jag ingen plats i kön, eller?
    * Jag fyller 40 i början på nästa år, kommer vi överhuvudtaget att hinna? Eller måste vi gå privat på en gång?
    * Om vi kommer in i rullarna och påbörjar behandling, om inget händer, blir jag då "utslängd" den dagen jag fyller 40?
    * Om det finns några starka överlevare som går att plocka ut och jag blir gravid, det visar sig att barnet har down syndrom, vi väljer att avbryta graviditeten, har vi då fått vårt försök och det är privat för oss som gäller? 
    * Om jag blir gravid, får missfall, hur länge måste man vänta innan man gör nästa försök?
    * Om det finns överlevare, vi plockar ut allt som finns, allt fryses ner, jag blir 40, kan vi ta med oss det frysta och gå till en privatklinik, eller måste man börja om?
    * Kan vi göra något för att hjälpa rackarna att få svans, om det nu är det som saknas?
    * Hur lång tid tar det, ungefär, från det att vi är färdigutredda till vi får komma på ett första besök? 
    * Är det någon som lyckats bli gravid på allra första försöket och allt har gått som det ska?  

• Svar på tråden Utredning påbörjad, men vad händer nu? Är det försent?
  • Pimpinellan

Eftersom vi inte är färdigutredda så har jag ingen plats i kön, eller?
    Inte än och kanske inte alls p.g.a din ålder. 

* Jag fyller 40 i början på nästa år, kommer vi överhuvudtaget att hinna? Eller måste vi gå privat på en gång?
    Har ni ö.h.t rätt till gratisförsök? De flesta landsting har gränsen max 39 fyllda nämligen

* Om vi kommer in i rullarna och påbörjar behandling, om inget händer, blir jag då "utslängd" den dagen jag fyller 40?
    I princip blir man väl det,tror inte de ens påbörjar nåt om du ligger så nära

* Om det finns några starka överlevare som går att plocka ut och jag blir gravid, det visar sig att barnet har down syndrom, vi väljer att avbryta graviditeten, har vi då fått vårt försök och det är privat för oss som gäller? 
    Skulle tro det

* Om jag blir gravid, får missfall, hur länge måste man vänta innan man gör nästa försök?
    En vanlig mens mellan

* Om det finns överlevare, vi plockar ut allt som finns, allt fryses ner, jag blir 40, kan vi ta med oss det frysta och gå till en privatklinik, eller måste man börja om?
    Tror man kan flytta

* Kan vi göra något för att hjälpa rackarna att få svans, om det nu är det som saknas?
    Man kan få fler och bätter spermier via ändringar i levernet och via folsyra och zink i stora doser. Det beror ju på vad grundorsaken till de dåliga spermierna är 

* Hur lång tid tar det, ungefär, från det att vi är färdigutredda till vi får komma på ett första besök? 
    Första besök var? Inför IVF menar du? Det beror ju på om ni har rätt till det och var ni bor,kan skilja hur mycket som helst

* Är det någon som lyckats bli gravid på allra första försöket och allt har gått som det ska?  
    22% får barn efter ett IVF-försök,lite färre i högre ålder.

Svar på tråden Utredning påbörjad, men vad händer nu? Är det försent?