• Whitetrash86

4,5åring vägrar kött

Jag vet att alla barn kan komma in i faser där dom inte vill äta vissa saker dottern har varit där många gånger, men nu känns det som att detta ä något som kommer att stanna.
    Det mesta hon vägrar är röttkött och fisk men ibland även vitt/fågel.

Och eftersom vi (jag) är en köttätande familj så kan jag INGET om detta med veg. mat. Så vad ska jag tänka på att ge min dotter för att komplettera avsaknaden av kött? 

• Svar på tråden 4,5åring vägrar kött
  • Selma1966

Fast det är väl inte så konstigt i den åldern? Min son vägrar det för att det är jobbigt att tugga. Minns att mina vänner som barn ofta tjatade till sig korv eller kyckling för att det var lättare. Var det fest kunde de få något annat annars fick de allt klara sig på det som erbjuds. Själv var ansågs jag konstig redan i unga år eftersom jag önskade mig köttfärsbiffar med grönpepparsås till födelsedagsmiddagen (enda dagen få jag verkligen fick bestämma maten). Älskade även kött när vännerna fick korv...

Sonen har svaga käkar så vi har nog varit extra noga med att skära upp maten till honom eftersom han sväljer den hel annars. Men innan han överhuvudtaget började tugga så mixade vi kött i såsen som serverades så det blev lättare för honom. Fortsätt testa. Eller så gör du bönsalsa eller gör någon röra på keso eller kvarg och kompletterar den befintliga maten. Men det är klart att vegetarisk mat är både gott och nyttigt så vill du kan du ju investera i sådana kokböcker. De har ju koll på det där med proteininnehåll etc. Hela familjen kan ju äta det också... eller lägga till en köttbit när ni känner för det.

• Whitetrash86

Som sagt så vet jag att detta inte är konstigt, det handlar inte om att hon tycker att det är jobbigt att tugga.. hon tycker helt enkelt inte att det är gott.
    Och eftersom det redan pågått i 2 månader och som sagt lär fortsätta så vill jag ju inte att hon missar att få i sig exp. järn.

• Zizzy Zimsson

Äter hon ägg? Isåfall behöver ni inte oroa er för några brister

• Den vita staden

Finns mycket att hitta på nätet, men en sida där jag hittat mycket användbart är - http://kottfrimandag.se/?page_id=176  är i samma situation som du fast mitt barn är 9år gammal och definitivt medveten om att kött är döda djur.. djur som hon ä l s k a r.

Adoption är en permanent lösning på ett temporärt problem/CM
  • seandra82

har du frågat henne varför hon inte vill äta kött ????finns det ngn anledning till det hela 

• guinevere

Järn är det som är svårast men om du vill göra det lätt för dig kan du ju använda "fusk-kött-produkter" (soja och quorn) de är ofta berikade. Så länge hon äter ägg och mejeriprodukter får hon i sig mycket där dock. Jag är veg sen 16 år och äter bönor/linser eller quorn/soja 2-3 gånger i veckan (liksom make och 2,3-åring).

Gröna grönsaker innehåller bra med järn också. Broccoli tex är en favorit här hemma. 

• Whitetrash86
    Zizzy Zimsson skrev 2013-04-15 18:20:19 följande:
    Äter hon ägg? Isåfall behöver ni inte oroa er för några brister
    Nej, tyvärr äter hon inte ägg.
    seandra82 skrev 2013-04-15 18:26:45 följande:
    har du frågat henne varför hon inte vill äta kött ????finns det ngn anledning till det hela 

Det smakar inget gott.. hon kan i dagsläget inte uttrycka sig bättre.
  • guinevere
    guinevere skrev 2013-04-15 18:35:35 följande:
    Järn är det som är svårast men om du vill göra det lätt för dig kan du ju använda "fusk-kött-produkter" (soja och quorn) de är ofta berikade. Så länge hon äter ägg och mejeriprodukter får hon i sig mycket där dock. Jag är veg sen 16 år och äter bönor/linser eller quorn/soja 2-3 gånger i veckan (liksom make och 2,3-åring).

Gröna grönsaker innehåller bra med järn också. Broccoli tex är en favorit här hemma. 
    2,5-åring ska det stå, är inte så petig att jag anger varje steg, haha!
  • guinevere

Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist sägs vara väldigt bra om du vill ha lite recept.

• Whitetrash86
    guinevere skrev 2013-04-15 18:43:05 följande:
    Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist sägs vara väldigt bra om du vill ha lite recept.
    ok. Tack
  • Ulle75

Vad gillar hon? Något med kött I? Tex korv, skinka, köttfärs?

• Whitetrash86
    Ulle75 skrev 2013-04-15 18:46:47 följande:
    Vad gillar hon? Något med kött I? Tex korv, skinka, köttfärs?
    Korv kan gå ibland. Köttfärs fick hon precis i sig med det tog 40min. Men det är inget som hon äter regelbundet. Annars nekar hon allt som är med rött kött.
  • MrsKnapa

Så var min lillasyster, hon äter de fortfarande inte idag, hon är en tanig tjej på 13 år men fullt frisk och välmående :)

• youngsummer

Försök göra mat som ser ut som 'vanlig' mat, fast veggoprotein. Jag var likadan när jag var liten, och jag är även nu vegetarian. Tänk bönburgare, veggo-köttfärssås, quorn-korv stogranoff osv :)

• Whitetrash86
    Mirali skrev 2013-05-16 13:14:10 följande:
    Så länge hon äter baljväxter och gröna grönsaker får hon inte brist på järn eller protein. Broccoli är super, det är bra att äta ofta om man är vegetarian.

Det enda som kan vara lite svårt att få i sig om man äter vegansk kost är B12. Annars inga problem. Det finns många produkter för vegan/vegetarian som är berikade med B12, typ sojamjölk, havremjölk och sådant. 
    Det är ett problem också, baljväxter äter vi inte alls i dagsläget. Och just broccoli vägrar hon smaka på. Men får försöka hitta saker som kan passa damen ifråga. Samt tala med BVC om hjälp.
Svar på tråden 4,5åring vägrar kött