• Knasse

Rekommenderad klinik från gyn - kan man lita på det?

Hej!
    Har just pratat med den gynekolog som jag tror kommer att bli min samarbetsgynekolog vid ÄD. Jag frågade lite om kliniker och sköterskan sade utan att blinka att AVA St Petersburg var den bästa kliniken. De samarbetar med dem och sade att de var oerhört proffsiga på allt från matchning till själva de medicinska bitarna.

Har kollat runt en hel del på svenska och utländska forum, och kan inte se att AVA Peter rekommenderas särskilt flitigt av dem som gör ÄD. De kliniker som verkar mest rekommenterade är AVA Riga, Reprofit i Tjeckien och IVI-klinikerna i Spanien.

Börjar bli lite rädd att gynekologens rekommendation bygger på något bonussystem eller liknande avtal mellan den svenska gynekologen och AVA Peter. Är jag paranoid nu?

Har någon erfarenheter och tankar?

Tacksam för all input.

• Svar på tråden Rekommenderad klinik från gyn - kan man lita på det?
  • annaba

AVA är ju en kedja där klinikerna i Åbo, Riga och St Petersburg har samma ägare som jag förstått det, så om det handlat om någon form av bonus eller annan kick-back (vilket jag personligen inte tror är fallet) skulle nog rekommendationen varit till vilken som av dem.

Tror att anledningen till att många verkar välja Riga istället för St Petersburg är på grund av visum-kravet till Ryssland vilket gör det lite knepigare att resa till/från kliniken för behandlingar. Åbo har också vad jag förstått lite längre väntetider, och jobbar dessutom med öppna donatorer på samma sätt som i Sverige (vilket kan vara fördel eller nackdel beroende på dina egna preferenser och om du tänker söka ersättning från FK eller ej).

Har bara hört positivt om AVA i St Petersburg, men vi valde själv att gå via Riga just på grund av att vi slipper visumtvånget.

• Knasse

Jag frågade dem om de andra AVA-klinikerna. De menade att AVA Peter var i en klass för sig.

Får man fråga hur det gått i Riga? Bra hoppas jag. Har ni varit där i närtid? Det verkar så turbulent där med avhoppad personal som bildat ny klinik och försöker locka med sig patienter dit.

• annaba

Vi har bara positiva erfarenheter från Riga - besökte dock aldrig kliniken innan avhoppet, dock strax efteråt eftersom vårt första besök var i mitten av februari. Skulle jag inte vetat om avhoppet från forumen på FL hade jag aldrig någonsin reagerat på att det skulle varit något som skett alldeles nyligen. Allt flöt på i god ordning och man verkade ha full koll på allt som hände. 

Svar på tråden Rekommenderad klinik från gyn - kan man lita på det?