• Mrs Green

Bryr du dig om storleken på dina kläder?

Jag köpte en ny vårjacka igår och upptäckte att den hade en storlek större än min gamla jacka, trots att den är säkert 10 cm mindre i omkrets. Det störde mig lite, jag vill ju inte ha en större storlek även om den egentligen är mindre Undrar om det är fler som är lika fåniga som jag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bryr du dig om storleken på dina kläder?
  • ZaftMonkey

Nej himmel nej! Alla kläder är ju så olika i storlekarna så det skulle vara en fullkomlig omöjlighet! Drömmer Bäst är att prova på.

• Dixie

Min morfar jobbade som skräddare och en dam han sydde kläder till fick han alltid sy in stl 38 i, trots att hon blev större och större ju äldre hon blev

• Cecese

Nej det är bara en siffra/bokstav och kan skilja en hel del mellan märken. Jag har kläder i S-L i garderoben (tom något enstaka i XL).

• Sticka

Jag har en tröja som är i storlek 32/34, och vissa plagg som är i medium.

Vad som står i plagget kvittar, men det är svårt att köpa på t.ex. postorder eller marknad när man inte kan prova innan när storlekarna skiljer sig så pass mycket.
    Något som jag dock önskar skulle finnas är kortare jeans är 30". 27"-28" vore fint. Finns det?

• Lena

Jag är irriterad över att storlekar inte följer någon standard.

• LinaSofia

Jag har ett par byxor i storlek 38 som är tokförstora. Då har jag storlek 40 i alla andra byxor.

• Drakgrodan

Ja, jag räcker upp handen:) är inte riktigt lika smal som i ungdomen då jag alltid hade stl S, 34-36, nu får jag köpa M, 38-40 för det mesta och det svider lite.... Ingen katastrof men jag erkänner att jag är missnöjd med vad det står på storlekslappen..,,. Löjligt, jag vet:)

• Bollhav
    Dixie skrev 2013-04-14 21:10:06 följande:
    Min morfar jobbade som skräddare och en dam han sydde kläder till fick han alltid sy in stl 38 i, trots att hon blev större och större ju äldre hon blev
    Varför i hela friden sydde han i en storlekslapp?
  • La Lola

Huvudsaken är att kläderna passar.

Men jag kan inte låta bli att tänka om det är vanligare att normalviktiga uppfattar detta som mer jobbigt än vad vi överviktiga gör?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Aniiee

Hade storlekar någon som hellst standard så hade jag brytt mig. Men som det är spelar det ingen som hellst roll, eftersom jag vet att jag har storlek 36-44... Det gäller att veta vilket märke som är vilken storlek. Jag måste dock kolla på lapparna, eftersom jag avskyr att pröva kläder.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Themis

Nej, jag gamar glatt hem en felmärkt kjol i storlek 42 även om jag har stl 38.

Bästa reaklippen ju eftersom de flesta kvinnor är så chicken med att köpa en annan storlek än den de "tycker" att de har. Flört

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Vinterankan

Nej jag tänker mest att det är märkligt när jag får köpa xs istället för s eftersom att jag är rätt "normal" och indrar då hur smalare människor ska kunna hitta något.

• Rafael90

Ja, jag bryr mig. Då jag haft enorma komplex för min kropp så har en del av det stannat kvar och jag KAN inte köpa kläder i t.ex. storlek 36 då det "ska" vara för stort för mig - även om kläderna passar perfekt. Lite trist då inte alla affärer har storlek 32 eller 34 är slut och jag då inte "får" köpa 36 Obestämd

• Björnmossa

Vägrade köpa ett par skor i stl 41 en gång i tonåren. Hoppas att jag inte skulle bry mig om det idag, men man vet ju aldrig.

• Fidelis ad urnam

Jag är som besatt vid storleken på mina kläder. Då jag har gått ner från storlek 56 till storlek 48 (ska ner mer) så kan jag nästan bli gråtfärdig om jag måste ha storlek 50 på ett plagg. 
    Kanske anses som lite stört, men sådan är jag Skrattande 

• Bittersweet me
    La Lola skrev 2013-04-14 21:31:30 följande:
    Huvudsaken är att kläderna passar.

Men jag kan inte låta bli att tänka om det är vanligare att normalviktiga uppfattar detta som mer jobbigt än vad vi överviktiga gör?
    Nja, jag tycker att om man köper tjockiskläder på second hand (jag gör det mest på tradera och en del grupper på facebook, så jag menar inte bara Myrorna o.dyl) är lapparna väldigt ofta bortklippta. Visst, många skyller det där klippandet på att lapparna kliar, men jag tror faktiskt att det är siffrorna på lappen som kliar i ögonen...

Särskilt hoppet från 48 till 50 tyckte iaf jag var jobbigt. En storlek som börjar på 5 liksom... Hu!  
  • Anton Chigurh

Ja, i allra högsta grad när det kommer till kalsonger, jag drar oftast "L" men det känns liksom bättre om jag tvingas gå på "XL"....för att attiraljerna skall få plats. Om man säger så !!!

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden Bryr du dig om storleken på dina kläder?