• pralinen86

Läckande blöja

Vi har en dotter på tre månader och använder pampers blöjor. Vi har varit nöjda med deras Newbaby, men nu har hon storlek tre och vi har därför börjat använda Baby dry. De funkar jättebra som "kissblöjor" men de läcker ofta upp i ryggen när hon bajsat.
    Någon som har en idé om vad det kan bero på och hur vi kan åtgärda problemet? Ett sätt kan ju vara att använda newbaby igen, men när hon börjar använda storlek fyra antar jag att problemet är där igen och då finns inte newbaby i den storleken.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Läckande blöja
  • Natulcien

En ammad bebis bajsar ju ganska löst, och vår son raketbajsade verkligen under sitt första, helammade, halvår. Och då fanns det ingen blöja i världen som kunde hålla inne bajset...
    I alla fall inte om han bajsade när han satt i bilstol eller babysitter. Då trycktes det alltid upp i ryggen. Vi fick vara så snabba att det inte hann läcka igenom kläderna...helt enkelt... Skrattande

• pralinen86

Vi har provat active fit med, men jag tycker de också läcker.

• 130214

Byter ni tillräckligt ofta? För min storbajsare fungerar det fint 9 ggr av 10!

• pralinen86
    Natulcien skrev 2013-04-14 17:14:50 följande:
    En ammad bebis bajsar ju ganska löst, och vår son raketbajsade verkligen under sitt första, helammade, halvår. Och då fanns det ingen blöja i världen som kunde hålla inne bajset...
    I alla fall inte om han bajsade när han satt i bilstol eller babysitter. Då trycktes det alltid upp i ryggen. Vi fick vara så snabba att det inte hann läcka igenom kläderna...helt enkelt... Skrattande
    Det är väl ungefär så här med. Provade ni många olika sorter?
  • pralinen86
    130214 skrev 2013-04-14 17:16:45 följande:
    Byter ni tillräckligt ofta? För min storbajsare fungerar det fint 9 ggr av 10!
    Det läcker på en gång när hon bajsar, så att vi inte byter tillräckligt ofta beror det inte på.
    Förövrigt, skulle det funka nio gånger av tio så skulle det ändå betyda ungefär ett läckage om dagen...
  • pralinen86
    Fraggelsmurfen skrev 2013-04-14 17:18:20 följande:
    Lästa nånstans att de la en "rand" med bomull/fetvadd längst upp i blöjan som stopp
    Det kan ju vara en idé om det inte går att lösa på något annat vis. Får kanske ta ett snack med pampers för vi verkar ju inte vara ensamma om problemet.
  • Natulcien
    pralinen86 skrev 2013-04-14 17:16:53 följande:
    Det är väl ungefär så här med. Provade ni många olika sorter?
    Nä, inte så jättemånga: Libero, Pampers, Huggies och ICA's. Men Pampers Baby Dry var ändå bäst.
  • pralinen86
    Natulcien skrev 2013-04-14 17:23:54 följande:
    Nä, inte så jättemånga: Libero, Pampers, Huggies och ICA's. Men Pampers Baby Dry var ändå bäst.
    Då är vi inne på rätt spår iaf eftersom vi använder baby dry. Känns "onödigt" att använda active fit eftersom hon fortfarande är så liten, det går så många blöjor på en dag och active fit är dyrare.
  • 130214
    pralinen86 skrev 2013-04-14 17:18:44 följande:
    Det läcker på en gång när hon bajsar, så att vi inte byter tillräckligt ofta beror det inte på. Förövrigt, skulle det funka nio gånger av tio så skulle det ändå betyda ungefär ett läckage om dagen...

pralinen86 skrev 2013-04-14 17:18:44 följande:
    Det läcker på en gång när hon bajsar, så att vi inte byter tillräckligt ofta beror det inte på. Förövrigt, skulle det funka nio gånger av tio så skulle det ändå betyda ungefär ett läckage om dagen...

Vi har läckage kanske 1 gång varannan vecka. Och active fit är klart billigast här! 100 pack kostar 79:- Inga pengar att höja ögonbrynen åt direkt..
  • pralinen86
    130214 skrev 2013-04-16 20:17:00 följande:

Vi har läckage kanske 1 gång varannan vecka. Och active fit är klart billigast här! 100 pack kostar 79:- Inga pengar att höja ögonbrynen åt direkt..
    Det beror ju lite på hur ofta barnet bajsar också. 79 kr för ett 100-pack är ett riktigt bra pris, var är det någonstans? Där vi handlar är active fit dyrare om man kollar priset per blöja.

Jag kontaktade pampers och undrade vad de rekommenderade. Svaret jag fick var bland annat att det kan hända att barnet vuxit ur uppsugningsförmågan innan det växer ur själva storleken, så de rekommenderade oss att prova en större storlek. Vi har nu provat storlek 4 i ungefär en vecka och har inte haft ett enda läckage. Hon väger bara strax över fem kilo och vi bytte nyligen upp till storlek tre, så vi tänkte inte ens tanken att en större storlek skulle kunna lösa problemet.
Svar på tråden Läckande blöja