• Emeraldy

Hur pottränar man en vilding?

Vår 14-månaders kille fick en potta när han fyllde 1 år. Jag har provat sätta honom på den ibland, men han är ju inte still en sekund och tycker inte det är ett dugg intressant att sitta vare sig på en potta eller nån annanstans. Han är i farten hela tiden!

Läser man här på FL är man ju latare än synden om barnet inte är blöjfritt vid 1 års ålder, så jag tar hemskt gärna emot tips på hur man pottränar en vilding??  

• Svar på tråden Hur pottränar man en vilding?
  • Knappamamma

Vi har en vilding och han var lite intresserad ett tag och då körde vi lite hårdare. Sen har han inte haft intresse så nu har vi den framme och så får han gå när han vill och är redo. Han fyller 3 i sommar. Alla barn är olika och därmed mognar i olika åldrar för att vilja bli torra. Dottern var torr vid ca 2 års ålder.

• Törnrosa

Nej släpp prestige känslan och bänta in hans intresse istället. Det kommer gå myckrt lättare och bli mycket roligate för honom om du väntar in hans intresse. Låt honom leka med pottan, prata och lek med den. Låt nalle kissa på pottan och låt honom gå utan blöja emellanåt så han lär sig hur det känns strax innan han ska kissa/bajsa.

• Emeraldy

Nä, jag känner egentligen ingen stress. Men jag minns när dottern skulle bli blöjfri, så gick det så lätt, för hon var en så otroligt lugn och stillsam unge, så satte man henne på pottan kunde hon sitta där jättelänge och vi läste sagor och sjöng osv, och efter en stund kom det kiss. Den metoden funkar inte på sonen

• Törnrosa

Det kommer så småningom, han har ju nyligen blivit ett år bara. Han ser er gå på toa och kommer vilja göra likadant en dag. Men det är olika när de är mogna för det, både mentalt och kroppsligt. Alla är vi olika, han kanske inte kommer sitta så länge på toan ;) Huvudsaken är ju att man får sina behov gjorda :)

• MariaOchNiklas

Min dotter har kissa o bajsa på pottan sedan hon va runt 10 månader. Hon är absolut inte blöjfri på långa vägar. Vi brukar sätta henne på pottan när vi gör våra behov på toa. Då brukar hon va ganska still o lugn. Brukar visa att man ska trycka o då gör hon det. Men det trodde vi aldrig när vi satte henne där första gången. Tror inye det får bli ett tvång för då blir det nog ett bakslag i stället.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
Svar på tråden Hur pottränar man en vilding?