Mirali skrev 2013-04-08 22:18:12 följande:
Självklart är det bättre för miljön och jorden med ekologiskt, det är ju det som är hela poängen med det!
Vart har du hört det där?
Jag läste för ett tag sen (och nu kommer jag typiskt nog inte ihåg källan) att det ekologiska jordbruket ur-armar jorden på ett hårdare sätt då man inte kan "hjälpa till" på kemiskt sätt. Så nu blev jag lite fundersam på om det verkligen är så.
Lena skrev 2013-04-08 22:15:10 följande:
Kombinera med mindre kött, säsongsbetonat och närproducerat så är det bra.
När det gäller kläder så är det bäst att återanvända och laga och inte använda bomull utan hellre ylle eller linne.
Jo vi försöker äta vegetariskt minst en dag i veckan och väljer närproducerat i viss mån. Den skyltningen är dock svårare att hitta än ekologiskt. Vi äter dock inga animaliska smörgås-pålägg, så jag tror vi äter mindre kött än genomsnittet. (många äter ju kött på smörgåsen på morgonen, till lunch, till mellis/kvällsmacka och även till middag. Vi äter "bara" två gånger per dag som max)
Och apropå kläder så köper jag 90% av alla kläder till barnen på Tradera. Vi köper även mycket till hemmet på Blocket då jag gillar att spara pengar och det känns bra för själen att återanvända.
Jag såg även att HM nu hade en stor skylt att de gärna tar emot gamla kläder, så att de kan använda fibrerna för att göra nya. Detta är ju toppen! med tanke på de 10kg kemikalier som bomullen kräver så kommer det ju kunna spara en hel del på miljön, om folk blir lika duktiga på att "panta" kläder som burkar
Jag har även börjat använda ekologisk skönhetsvård men inte till 100% ännu. Försöker använda mindre sköljmedel (behövs inte till varje maskin) och använder inte lika mycket tvål längre (skrubb-handske is the shit..)
Det finns så många områden man skulle behöva bli bättre på! Läste att en kvinna i genomsnitt utsätts för 510 kemikalier VARJE dag, endast genom skönhetsprodukterna..