• Tittij

Faror med ekologisk mat?

Vi har börjat att gå över till ekologiskt mat. Försöker köpa så mycket vi kan.
    - Alla basvaror (mjöl, socker, honung osv) samt mejeriprodukter köper vi alltid ekologiskt
    - Frukt och grönt till viss del då det är svårt och väldiga prisskillnader.
    - Köttfärs köps ekologiskt, men sällan resten av köttet. (Dåligt utbud och vansinnigt dyrt)

Men nu funderar jag på riskerna med ekologiskt. Hörde för ett tag sen att det är ohållbart för jorden om alla skulle handla ekologiskt, det ska tydligen slita massor på jorden.

Nån som kan hjälpa mig reda ut detta? Är det så? Är det dumt att handla allt ekologiskt? 

Läst tex att till ett kilo bomull används 10 kg kemikalier, men till ett kilo ekologisk bomull "endast" ett kilo kemikalier. Låter ju sundare för miljön med ekologiskt.

Men hur är det med mat? Är det toppen med ekologist? 

• Svar på tråden Faror med ekologisk mat?
  • Lena

Kombinera med mindre kött, säsongsbetonat och närproducerat så är det bra.

När det gäller kläder så är det bäst att återanvända och laga och inte använda bomull utan hellre ylle eller linne.

• Tittij
    Mirali skrev 2013-04-08 22:18:12 följande:
    Självklart är det bättre för miljön och jorden med ekologiskt, det är ju det som är hela poängen med det! 

Vart har du hört det där?

Jag läste för ett tag sen (och nu kommer jag typiskt nog inte ihåg källan) att det ekologiska jordbruket ur-armar jorden på ett hårdare sätt då man inte kan "hjälpa till" på kemiskt sätt. Så nu blev jag lite fundersam på om det verkligen är så.
    Lena skrev 2013-04-08 22:15:10 följande:
    Kombinera med mindre kött, säsongsbetonat och närproducerat så är det bra.

När det gäller kläder så är det bäst att återanvända och laga och inte använda bomull utan hellre ylle eller linne.
    Jo vi försöker äta vegetariskt minst en dag i veckan och väljer närproducerat i viss mån. Den skyltningen är dock svårare att hitta än ekologiskt. Vi äter dock inga animaliska smörgås-pålägg, så jag tror vi äter mindre kött än genomsnittet. (många äter ju kött på smörgåsen på morgonen, till lunch, till mellis/kvällsmacka och även till middag. Vi äter "bara" två gånger per dag som max)

Och apropå kläder så köper jag 90% av alla kläder till barnen på Tradera. Vi köper även mycket till hemmet på Blocket då jag gillar att spara pengar och det känns bra för själen att återanvända.

Jag såg även att HM nu hade en stor skylt att de gärna tar emot gamla kläder, så att de kan använda fibrerna för att göra nya. Detta är ju toppen! med tanke på de 10kg kemikalier som bomullen kräver så kommer det ju kunna spara en hel del på miljön, om folk blir lika duktiga på att "panta" kläder som burkar

Jag har även börjat använda ekologisk skönhetsvård men inte till 100% ännu. Försöker använda mindre sköljmedel (behövs inte till varje maskin) och använder inte lika mycket tvål längre (skrubb-handske is the shit..)

Det finns så många områden man skulle behöva bli bättre på! Läste att en kvinna i genomsnitt utsätts för 510 kemikalier VARJE dag, endast genom skönhetsprodukterna..
  • Zizzy Zimsson

Jag föredrar mat i min kropp som inte innehåller farliga kemikalier, än att proppa jorden full med farliga kemikalier för att det är mer "ekonomiskt riktigt" för att få stora skördar.

• Cherry Cupcake

läs på kravs hemsida. finns bra fakta där, krav.se

sen är ju inte allt toppen bara för att det är krav/ekologiskt.
    beroende på hur man ser det kan det ju vara bättre att köpa en konventionellt odlad
    gurka från sverige än en ekologisk från spanien. (ekologiskt vs närodlat)

• Studentpappa

Vill du ha oberoende källor ska du inte läsa på till exempel kravs hemsida. Det är ju som att kolla på Volvo.se för att se om Volvo är en bra bil.

Nackdelen jag kan tänka mig är att om all produktion var ekologisk skulle inte maten räcka till alla då skördarna blir mindre. Det är då dåligt för befolkningen men inte så mycket för själva jorden.

• Cherry Cupcake
    Studentpappa skrev 2013-04-09 15:00:37 följande:
    Vill du ha oberoende källor ska du inte läsa på till exempel kravs hemsida. Det är ju som att kolla på Volvo.se för att se om Volvo är en bra bil.

Nackdelen jag kan tänka mig är att om all produktion var ekologisk skulle inte maten räcka till alla då skördarna blir mindre. Det är då dåligt för befolkningen men inte så mycket för själva jorden.
    hm mja.
    menade kanske inte att hon skulle köpa allt med hull år hår som står där.
    mest att det finns fakta om eko-odling. sen får man ju skaffa sig en egen uppfattning och alltid vara källkritisk ;)

• Lena
    Tittij skrev 2013-04-09 13:53:10 följande:
    Jag läste för ett tag sen (och nu kommer jag typiskt nog inte ihåg källan) att det ekologiska jordbruket ur-armar jorden på ett hårdare sätt då man inte kan "hjälpa till" på kemiskt sätt. Så nu blev jag lite fundersam på om det verkligen är så.

Jo vi försöker äta vegetariskt minst en dag i veckan och väljer närproducerat i viss mån. Den skyltningen är dock svårare att hitta än ekologiskt. Vi äter dock inga animaliska smörgås-pålägg, så jag tror vi äter mindre kött än genomsnittet. (många äter ju kött på smörgåsen på morgonen, till lunch, till mellis/kvällsmacka och även till middag. Vi äter "bara" två gånger per dag som max)

Och apropå kläder så köper jag 90% av alla kläder till barnen på Tradera. Vi köper även mycket till hemmet på Blocket då jag gillar att spara pengar och det känns bra för själen att återanvända.

Jag såg även att HM nu hade en stor skylt att de gärna tar emot gamla kläder, så att de kan använda fibrerna för att göra nya. Detta är ju toppen! med tanke på de 10kg kemikalier som bomullen kräver så kommer det ju kunna spara en hel del på miljön, om folk blir lika duktiga på att "panta" kläder som burkar

Jag har även börjat använda ekologisk skönhetsvård men inte till 100% ännu. Försöker använda mindre sköljmedel (behövs inte till varje maskin) och använder inte lika mycket tvål längre (skrubb-handske is the shit..)

Det finns så många områden man skulle behöva bli bättre på! Läste att en kvinna i genomsnitt utsätts för 510 kemikalier VARJE dag, endast genom skönhetsprodukterna..
    Klart att det ekologiska jordbruket använder näringsämnena i jorden när man inte tillsätter nya. Men man tillsätter inga gifter och övergöder inte lika mycket heller. Man får gödsla med gödsel istället och använda växelbruk.

Jag använder aldrig sköljmedel och har inte saknat det på 15år.
    Välj parfymfritt och miljömärkt av allt.
    Använd inte andra rengöringsmedel än diskmedel, grönsåpa, ättika och citronsyra.

• Aniiee

TS, tänk JÄTTENOGA på vad Lena sa i post #1 och Cherry Cupcake sa i post #5 när du handlar. Jag tänkte säga samma, men de han före.....

Sen så har jag ett litet tips; kryddor och potatis kan du odla själv =) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • lennartsdotter
    Lena skrev 2013-04-09 18:59:52 följande:
    Klart att det ekologiska jordbruket använder näringsämnena i jorden när man inte tillsätter nya. Men man tillsätter inga gifter och övergöder inte lika mycket heller. Man får gödsla med gödsel istället och använda växelbruk.

Använd inte andra rengöringsmedel än diskmedel, grönsåpa, ättika och citronsyra.

Det är klart man tillsätter näringsämnen till jorden även i det ekologiska jordbruket. Man använder dock inte konstgödsel utan what nature intended nämligen djurs avföring och urin samt benmjöl.
  • Lena
    lennartsdotter skrev 2013-04-09 23:02:58 följande:
    Det är klart man tillsätter näringsämnen till jorden även i det ekologiska jordbruket. Man använder dock inte konstgödsel utan what nature intended nämligen djurs avföring och urin samt benmjöl.
    man tillsätter inte alls lika mycket då utan mer vad som behövs.
  • Mandel
    Lena skrev 2013-04-09 18:59:52 följande:

Och jag som via LRF har fått lära mig att urlakningen är högre på eko-åkrar och att de bidrar till övergödda sjöar m.m mer än vanlig odling...
    Konventionell odling kan gödsla på ett mer precist sätt och när det behövs och i små doser. Inte så fräsch att lägga på stallgödsel mitt i odlingssäsongen och kleta ned grönsakerna med

Själv står jag med en fot i varje läger kring detta.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lena

Jo vill man inte mylla ner precis innan man sår kommer det lakas ur mer. Sen krävs ju växelbruk och träda på ett annat sätt vid ekologisk odling. Det är klart det lakas ur mer och ger mer övergödning om man odlar konvensionellt med ekologisk gödsel istället. Näringsvattna under säsong kan man även göra i ekologiskt bruk tex med nässelvatten.

• Mandel
    Lena skrev 2013-04-10 07:08:18 följande:
    Jo vill man inte mylla ner precis innan man sår kommer det lakas ur mer. Sen krävs ju växelbruk och träda på ett annat sätt vid ekologisk odling. Det är klart det lakas ur mer och ger mer övergödning om man odlar konvensionellt med ekologisk gödsel istället. Näringsvattna under säsong kan man även göra i ekologiskt bruk tex med nässelvatten.
    Hur många inom yrkeskåren har tid att nässelvattna?
    Att hemmaodlare gör det är en sak, men jag tror inte att de som producerar för ICA kör med nässelvatten.
    Jag kan dock ha fel!
  • Tittij
    Mandel skrev 2013-04-10 06:51:13 följande:
    Och jag som via LRF har fått lära mig att urlakningen är högre på eko-åkrar och att de bidrar till övergödda sjöar m.m mer än vanlig odling...
    Konventionell odling kan gödsla på ett mer precist sätt och när det behövs och i små doser. Inte så fräsch att lägga på stallgödsel mitt i odlingssäsongen och kleta ned grönsakerna med

Själv står jag med en fot i varje läger kring detta.
    Det är det här jag hade hört förut, och som gör mig lite osäker på det ekologiska.

Vet du av vilken anledning sjöarna blir övergödda?
  • Lena

Övergödningen har minskat de senaste 20åren och den ekologiska odlingen har inte minskar.

• Mandel
    Lena skrev 2013-04-10 13:30:04 följande:
    Övergödningen har minskat de senaste 20åren och den ekologiska odlingen har inte minskar.
    Fast det kan ju även bero på effektivare konstgödning och säkrare spridningsmetoder. 
    Med tanke på priset nu för tiden så är man väldigt noga med att varje droppe eller korn hamnar på exakt rätt ställe. 
  • Tittij
    Skruven skrev 2013-04-15 19:17:16 följande:
    Det är väl så att vi inte kan föda alla med det traditionella jordbruket, vi behöver odla mer ekologiskt, om än GMO-förespråkarna försöker säga något annat...FN har ju tagit fram en rapport om hur vi ska klara att försörja alla med mat:)  www.huffingtonpost.com/paula-crossfield/un-ec... 
    Tack! Intressant artikel!!
Svar på tråden Faror med ekologisk mat?