• Anonym

Kan soc besluta om ensam vårdnad?

Eller måste man gå genom tingsrätten?

Det kommer bli utredning pga orosanmälning och anledningen är pappan. Kommer att komma fram att han missbrukar alkohol(och troligtvis även piller/narkotika). Finns historia ang det hos soc också. Dessutom har han misshandlat barnen psykiskt och även hotat med fysiskt våld(vilket jag tycker att han också har använt). Så vilken makt har soc i detta ang vårdnaden? 

• Svar på tråden Kan soc besluta om ensam vårdnad?
  • Anonym

Hoppas allt löser sig, tänk bara på barnen! 

Men alla pappor är inte dåliga, tyvärr faller nog barnen mest till mamman. 

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-11 17:16:44 följande:
    Hoppas allt löser sig, tänk bara på barnen! 

Men alla pappor är inte dåliga, tyvärr faller nog barnen mest till mamman. 
    Ja, så är det - särskilt om föräldrarna bestämmer själva!
  • Lilith Dark
    Anonym (insatt) skrev 2013-04-11 16:42:45 följande:
    Fast de beslutade inte om hur vårdnaden skulle se ut utan om de skulle godkänna er överenskommelse eller ej - en viss skillnad. För så är det, de kan vägra godkänna ett avtal om det inte bedöms vara till barnets bästa ... men de kan inte bestämma hur ett avtal skall se ut!
    De beslutade om de skulle godkänna förändring av vårdnaden, som jag och barnens pappa var överens om, eller om de skulle lägga in veto och då skulle jag inte fått ensam vårdnad utan den hade fortsatt att vara gemensam. Så de fattade inte beslutet att vi skulle ändra ifrån gemensam till ensam, men de hade det slutgiltiga beslutet om det skulle vinna laga kraft eller inte. Så på ett sätt kan de ju bestämma, för utan deras godkännande är hans och min överenskommelse inte vatten värd. Däremot kan de inte ändra emot någons vilja.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2013-04-11 16:27:12 följande:

Har din socialförvaltning sagt  att du ska gå till tingsrätten och begära ensam vårdnad?

Skulle domen bli orolig??

Vi har inte kommit så långt än. Utredning kommer att påbörjas till veckan.
    Vad menar du om domen skulle bli orolig? 
  • Anonym
    MHBW81 skrev 2013-04-11 16:52:14 följande:
    Jo soc kan hjälpa till med tillfällig enskilld vårdnad. Jag fick det om mina barn då deras pappa är alkoholmissbrukare med tendens att bli våldsam plus att han manipulerade och förstörde alla försök till skilsmässa och umgänge. Tingsrätten godtar inte vårdnad 90/10. Men då ska det nog vara illa. Sen senare beviljades permanent enskild vårdnad av tingsrätten.
    Den tillfälliga har jag redan. Alltså rätt att behålla barnen eftersom han är olämplig. Det är ganska illa ställt... Men blev det beviljat för att du stämde honom på vårdnaden eller hur gick det till?
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2013-04-13 07:39:53 följande:
    Den tillfälliga har jag redan. Alltså rätt att behålla barnen eftersom han är olämplig. Det är ganska illa ställt... Men blev det beviljat för att du stämde honom på vårdnaden eller hur gick det till?
    Nej, man kan inte få tillfällig ensam vårdnad ifrån socialtjänsten, däremot kan de rekommendera att du har kvar barnen hos dig. Men ni har ändå i såna fall gemensam vårdnad. "Tillfällig" ensam vårdnad kan endast tingsrätten bevilja om man ansöker om det i samband med stämning.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-04-13 07:35:42 följande:

Vi har inte kommit så långt än. Utredning kommer att påbörjas till veckan.
    Vad menar du om domen skulle bli orolig? 
    Du skrev något om "dom"   och orolig/  oroliga  -  det var flera dagar sedan,  minns inte exakt.
  • sirisdotter
    Lilith Dark skrev 2013-04-14 17:11:21 följande:
    Nej, man kan inte få tillfällig ensam vårdnad ifrån socialtjänsten, däremot kan de rekommendera att du har kvar barnen hos dig. Men ni har ändå i såna fall gemensam vårdnad. "Tillfällig" ensam vårdnad kan endast tingsrätten bevilja om man ansöker om det i samband med stämning.
    Interremistiskt    (=tillfälligt)  beslut betr.  enskild/ensam ?  vårdnad heter det officiellt  -  det är tingsrätten som har befogenhet att besluta om det.
  • Lilith Dark
    sirisdotter skrev 2013-04-14 17:20:26 följande:
    Interremistiskt    (=tillfälligt)  beslut betr.  enskild/ensam ?  vårdnad heter det officiellt  -  det är tingsrätten som har befogenhet att besluta om det.
    Ja, precis vad jag skrev, att det kan enbart tingsrätten besluta om och inte socialtjänsten. 
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2013-04-14 17:16:57 följande:
    Du skrev något om "dom"   och orolig/  oroliga  -  det var flera dagar sedan,  minns inte exakt.

sirisdotter skrev 2013-04-14 17:16:57 följande:

Ja alltså soc menar att dom skulle bli orolig ifall jag inte hade tagit barnen och nekat honom att ha dom hos sig
  • Anonym

Ja såklart. Men i det här fallet behövs ingen dom för den tillfälliga. Pappan förstår nog inte skillnaden. Tänkte så att eftersom jag är skyldig att skydda dom så har jag rätt att behålla dom så länge jag anser att han är olämplig.
  • Anonym
    Hoppas allt löser sig, tänk bara på barnen!  Men alla pappor är inte dåliga, tyvärr faller nog barnen mest till mamman. 

Hoppas allt löser sig, tänk bara på barnen!  Men alla pappor är inte dåliga, tyvärr faller nog barnen mest till mamman. 

Tack. Det är det jag gör! Nej såklart inte..Hade det varit ombytta roller i det här fallet så hade vårdnaden nog gått till honom.
  • MejriA
    Hej!
    finns det någon här som kan hjälpa mig?
    Soc har fått in anmälningar om att mamman går ut och röker och pratar i telefon i en halv timme
    Grannarna hörde att hennes dotter ropar hjälp,hjälp hjälp,men mamman bryr sig inte,hon går inte in och hjälper sin handikappade dotter(8år )
    Några år tillbaka så ringde mamman själv till soc och sagt att hon var en dålig mamma och att hon inte kunde ta hand om sin dotter osv.............................
    Min dotter har bott hos mig på heltid sedan 5 år tillbaka,Jag har alltid tagit bra hand om henne
    det blev en jätte stor förändring på allt.
    Min dotter kan inte gå och därför ansökte jag om assistent timmar,
    Jag fick beviljad en del timmar och helt plötslig så blev mamman jätte intresserad av at ha sin dotter,först sa hon att hon ville ha henne en helg/mån
    sen varannan helg och nu vill hon ha henne på heltid,självklart hon vill ha alla assistent timmar som hon kan skriva på sin morsa och L och Y fast soc ringde mig för några månader sedan och varnade mig och till o med sagt att jag skulle söka ensam vårdnad efersom mamman var olämplig.
    Snälla min fråga nu är ,kan jag ansöka om ensam vårdnad ,hur går jag tillväga,kan soc hjälpa mig och vara på min sida eftersom dom också känner oro för min dotter?

Snälla hjälp mig
  • Anonym (insatt)
    MejriA skrev 2013-10-30 03:16:51 följande:
    Hej!
    finns det någon här som kan hjälpa mig?
    Soc har fått in anmälningar om att mamman går ut och röker och pratar i telefon i en halv timme
    Grannarna hörde att hennes dotter ropar hjälp,hjälp hjälp,men mamman bryr sig inte,hon går inte in och hjälper sin handikappade dotter(8år )
    Några år tillbaka så ringde mamman själv till soc och sagt att hon var en dålig mamma och att hon inte kunde ta hand om sin dotter osv.............................
    Min dotter har bott hos mig på heltid sedan 5 år tillbaka,Jag har alltid tagit bra hand om henne
    det blev en jätte stor förändring på allt.
    Min dotter kan inte gå och därför ansökte jag om assistent timmar,
    Jag fick beviljad en del timmar och helt plötslig så blev mamman jätte intresserad av at ha sin dotter,först sa hon att hon ville ha henne en helg/mån
    sen varannan helg och nu vill hon ha henne på heltid,självklart hon vill ha alla assistent timmar som hon kan skriva på sin morsa och L och Y fast soc ringde mig för några månader sedan och varnade mig och till o med sagt att jag skulle söka ensam vårdnad efersom mamman var olämplig.
    Snälla min fråga nu är ,kan jag ansöka om ensam vårdnad ,hur går jag tillväga,kan soc hjälpa mig och vara på min sida eftersom dom också känner oro för min dotter?

Nej, soc kan inte agera partiskt och ställa sig på någon flörälders sida. Du måste kontakta en advokat och söka om ensam vårdnad i domstolen. Då kommer domstoeln att kontakta soc o be om en utredning om barnets bästa.
Svar på tråden Kan soc besluta om ensam vårdnad?