• Karoloina

PCO, övervikt & insemination

Har precis fått veta att jag har PCO. Jag har ett bmi på 33 och lever dessutom i ett lesbiskt förhållande. Som väntat ville inte läkaren hjälpa mig utan sa bara att jag skulle gå ner i vikt. Jag vägde betydligt mindre innan men mensen har alltid vart lika oregelbunden. Vill så gärna ha barn och tappade allt hopp efter detta lälarbesök... vi har ju inte möjligheten att inseminera heöa tiden tills det plötsligt händer... lite tips eller ideer som kan ge lite hopp?

• Svar på tråden PCO, övervikt & insemination
  • Pandamamma79

Det går i de flesta fall mycket lättare att bli gravid om man går ner i vikt. Även för er om ni ska inseminera. Du kommer få mer hjälp sen av en läkare när du gått ner.
    Så koncentrera dig på att gå ner i vikt först.

• Marlene01

Det finns hopp.
    Jag är kvinna och gift och bor tillsammans med min fru och dotter som vi fick i början på juli.
    När vi bestämde oss för att försöka skaffa barn så hade jag ett BMI på 45.
    Det som talade för att jag hade PCO var mitt höga BMI och höga testosteron halter.
    Min gynekolog har sagt till mig att jag förmodligen har PCO.
    Jag var inskriven på obeistas (pga min övervikt) och fick veta av läkaren där också att jag förmodligen hade PCO eftersom jag valde att vara med i deras PCO studie.
    Så att göra försök i Sverige var väldigt uteslutet för min del.
    Så vi valde att jag skulle göra en insemination i Danmark och då valde vi att jag skulle bära barnet.

Mitt tips till dig är att vända dig till Danmark.
    Det finns många olika kliniker att välja mellan.
    I Danmark blir du behandlad som en kund och inte som en patient vilket är bra.
    Dock måste du höra av dig till kliniken/klinikerna innan eftersom vissa kliniker har BMI krav men inte alla.

Jag var tvungen att ta hormoner (Pergotime och Gonal-F) för att bli gravid.
    Jag hade aldrig blivit gravid om jag inte tagit hormoner för mina ägg släppte när de var alldeles för små.
    Jag fick prova två cyklar innan honomerna var rätt inställda för mig.
    När hormonerna var rätt inställda så fungerade inseminationen på första försöket.

För att få utskrivet hormoner i Sverige så får du vända dig till en gynekolog som skriver ut det till dig.
    Annars så får du vända dig till en läkarklinik i Danmark som skriver ut hormoner.
    Jag fick utskrivet Pergotime i Sverige av min gynekolog men blev tvungen att vända mig till en läkarklinik i Danmark för att få ut Gonal-F (hormon spruta).

Så jag lyckades att bli gravid med ett BMI på 45 och med PCO med hjälp av homoner.
    Jag gick ner i vikt under min graviditet och även efter att barnet kommit.
    Har man bra ägg så ökar chansen att lyckas även om man har POC. 

Lycka till!

Svar på tråden PCO, övervikt & insemination