• Östlund

Laktosintolerans/Mjölkproteinallergi

Har nyligen försökt påbörja en ny kost. Helt fri från mjölk och soja (sägs att soja inte är bra för mjölkproteinallergiker). Jag tål ingenting mera. Men skillnaden jag märker mellan vanlig mjölk och laktosfri är att jag mår bättre av laktosfritt. MYCKET.. men oftast så räcker inte det. Har märkt att jag ändå får byta till att bli helt fri från även mjölkprotein.
    Vanlig mjölk = Extrem smärta, gasig, "bubblig" i magen. Hela magen får som en explosion
    Laktosfritt = Endast "bubblig" och lite gasig
    Mjölkfritt = Normal stämning i magen

Detta tester har jag genomfört själv då jag är fruktansvärt spruträdd. Tog en vecka med vanlig mjölk till frukost,lunch,middag som i vanlig ordning = extremt smärtsamt för magen och mitt psyk.
    Provade nästa vecka laktosfritt = Mådde prima!
    Märkte en stor skillnad.

Men nu för tiden så har jag inte lyssnat någe mer på min kropp. Har blivit så trött på att inte kunna äta en enda rätt utan att ta tablett eller får ont. Jag känner mig begränsad och isolerad i min "sjukdom". Jag har inte ens vant mig och det har tagit ca 2-3 år nu.

Första gången jag märkte av min laktosintolerans satt jag på en middag med en vännina. Hon har diagnos på laktosintolerans och jag sa hur det kändes i magen efter att jag åt Carbonara. Hon sa direkt att det var laktosen som spökade. Kändes exakt som för henne.

Så jag är inte i psyktillstånd som får mig att tro att jag är sjuk. Jag behöver inte ens veta om det är vanlig mjölk i, det märker jag på min mage.
    Men nu som sagt med tiden så har jag märkt att jag inte tål något alls med mjölk i. Räcker med laktosfritt så tumlar magen om. Jag är trött på att min mage aldrig får lugn och ro numera.. 

Okej, förlåt för denna text, ville bara att ni skulle få veta exakt vad som pågår så ni inte behöver påminna mig om att gå ner till sjukan, för dom här testerna har jag haft ett X antal gånger. :)

Nu undrar jag bara hur man kan leva ett liv som detta? Havredrycken är väl helt okej, men hur ska jag leva utan oboy? Jag älskar oboy. Och det går väl inte göra oboy på havredryck?

Någon mer som har samma extrema problem som jag? Kanske någon som är ännu värre = gluten?  

• Svar på tråden Laktosintolerans/Mjölkproteinallergi
  • mrsStatham
    Östlund skrev 2013-04-05 10:27:52 följande:

Hm.. nu vart det krångligt! Hehe.. Men jag ska följa ditt råd så gott jag bara kan och hoppas det faktiskt blir en förändring då! Hör av mig om hur det går.. men någon gång måste jag ju uppsöka läkare för gluten i så fall.. men hela problemet ligger hos mig.. :/ min kompis är gluten och hon uppfattade glutenintolerans som värre.. hon fick aldrig behålla sin mat.. men så kanske de berodde på att hon var så långt inne i de.. hade hon ätit vanlig kost en längre tid hade hon inte funnits längre..

Sålänge jag inte överväger att gå på glutenfritt HELT så är det ju helt okej.. det handlar ju bara om en tid och för att testa om det är det som är problemet..

Men Stat, efter dom 3 veckorna, då skulle jag börja med laktosfritt.. med eller utan gluten? Och addera mjölkprotein efter? Är det plus eller minus? För mjölkproteinet finns ju i alla mjölkprodukter..
    Bara så jag får en lättare hint tänkte jag..    
    Jag uttryckte mig lite klumpigt..
    Börja med både glutenfritt och mjölkfritt. För att se om magen blir bättre och vänja magen vid att vara utan båda delarna. Det här är lite som en healingsfas.
    Addera mjölkprotein, men laktosfritt. Fortfarande glutenfritt och laktosfritt.
    Addera efter det båda delarna av mjölken, alltså äter du enbart glutenfritt.
    Bara två saker är oändliga
  • Fia 28

Mamma är mjölkproteinallergiker och körde strikt diet i kanske 4-5 år. Numera kan hon "fuska" och äta lite mat som innehåller mjölk utan att bli sjuk.

Har testat mej både för laktos och gluten, men det visade inget. Kom fram till att jag är känslig mot vete, men går bra i mindre mängder.

• Östlund
    mrsStatham skrev 2013-04-05 10:54:37 följande:
    Jag uttryckte mig lite klumpigt..
    Börja med både glutenfritt och mjölkfritt. För att se om magen blir bättre och vänja magen vid att vara utan båda delarna. Det här är lite som en healingsfas.
    Addera mjölkprotein, men laktosfritt. Fortfarande glutenfritt och laktosfritt.
    Addera efter det båda delarna av mjölken, alltså äter du enbart glutenfritt.

Får nog skriva ner.. mycket att ta in.. men du verkar veta vad du gör så jag tror dig :)

Ja, överkänslighet kan man ju också ha.. min mamma tål i princip ingenting.. 
  • Östlund

Ps. Nyligen åt jag Kycklinglår med jasminris och currysås gjord på buljong och spadet från kycklingen. Och nu gör min mage uppror?! Eller beror allt kanske bara på min glupskhet.. nää, en del gånger äter jag sakta och det spelar ingen roll..

• mrsStatham
    Östlund skrev 2013-04-05 11:32:02 följande:
    Ps. Nyligen åt jag Kycklinglår med jasminris och currysås gjord på buljong och spadet från kycklingen. Och nu gör min mage uppror?! Eller beror allt kanske bara på min glupskhet.. nää, en del gånger äter jag sakta och det spelar ingen roll..
    Det beror på hur den gör uppror.
    Magen måste ju alltid jobba efter att man ätit. Speciellt om man äter fort och när man äter svårsmält mat. 
  • Östlund
    mrsStatham skrev 2013-04-05 11:37:53 följande:
    Det beror på hur den gör uppror.
    Magen måste ju alltid jobba efter att man ätit. Speciellt om man äter fort och när man äter svårsmält mat. 

Jadu,, den bubblar runt så de gör lite ont.. men inte ont som när jag dricker vanligt mjölk.. asså den tumlar runt så de känns obehagligt.. onormalt mycket.. jag borde inte veta hur magen är när den är normal för den har nästan aldrig mått bra.. men jag vet att en mage inte ska hålla på såhär mycket
  • skogsvitter

Är det så att du är intolerant/allergisk och under mycket lång tid ändå utsatt magen för dessa ämnen så är det ju inte alls ovanligt eller konstigt att mage och tarmsystem blivit skadad och därav också får svårt att hantera i princip allt du äter. Vid glutenintolerans skadas tex tarmluddet i tarmarna om man intar gluten. Det gör att tarmsystemet inte kan fungera normalt, och maten blir svår att hantera.

Det kan också vara IBS, som ju kan bero på en mängd olika orsaker bla allergi, men inte att förringa - även stress.
    www.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/irritabel-tarmsyndrom-irriterad-tjocktarm-irritable-bowel-syndrome-ibs/

Vid IBS så reagerar magen ofta mer på svårhanterliga ämnen, spannmål, gluten och mjölkprodukter är några exempel. Reaktion mot e-ämnen är också betydligt vanligare än man tror.

• Östlund
    skogsvitter skrev 2013-04-05 11:54:22 följande:
    Är det så att du är intolerant/allergisk och under mycket lång tid ändå utsatt magen för dessa ämnen så är det ju inte alls ovanligt eller konstigt att mage och tarmsystem blivit skadad och därav också får svårt att hantera i princip allt du äter. Vid glutenintolerans skadas tex tarmluddet i tarmarna om man intar gluten. Det gör att tarmsystemet inte kan fungera normalt, och maten blir svår att hantera.

Det kan också vara IBS, som ju kan bero på en mängd olika orsaker bla allergi, men inte att förringa - även stress.
    www.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/irritabel.../

Vid IBS så reagerar magen ofta mer på svårhanterliga ämnen, spannmål, gluten och mjölkprodukter är några exempel. Reaktion mot e-ämnen är också betydligt vanligare än man tror.

Hm.. IBS lät vääääldigt bekant.. vad gör man vid sådant tillstånd? Hålla sig ifrån allt vi tagit upp här? Jag får diarré, och fruktansvärt ont i mage o gasig ganska direkt efter maten så..
  • mrsStatham
    Östlund skrev 2013-04-05 12:50:46 följande:

Hm.. IBS lät vääääldigt bekant.. vad gör man vid sådant tillstånd? Hålla sig ifrån allt vi tagit upp här? Jag får diarré, och fruktansvärt ont i mage o gasig ganska direkt efter maten så..
    Mot IBS är det Regelbundna toalettbesök och motion som gäller. 
    Och en väldigt experimenterade med vad det är för mat man mår bra av...  
  • siolina
    Kommandomamman skrev 2013-04-05 10:38:16 följande:
    TS får ju göra som hon vill såklart men det kan ju vara bra att i alla fall vara medveten om vad det är man håller på med.
    Vad menar du kan hända om man utesluter gluten från kosten utan att ha fått intoleransen bekräftad av en läkare? Eller missförstår jag dig?
  • Östlund
    mrsStatham skrev 2013-04-05 12:55:52 följande:
    Mot IBS är det Regelbundna toalettbesök och motion som gäller. 
    Och en väldigt experimenterade med vad det är för mat man mår bra av...  

Jo.. men nu ska jag börja med att testa fritt helt från mjölk o gluten så gott de går! OM de går vill säga.. köpte nyligen havredryck, rätt så god faktiskt!
  • skogsvitter
    siolina skrev 2013-04-05 12:56:02 följande:
    Vad menar du kan hända om man utesluter gluten från kosten utan att ha fått intoleransen bekräftad av en läkare? Eller missförstår jag dig?
    Ingenting. Det enda är att det inte syns på testerna om du börjat utesluta gluten innan du gjort ett test. Värre eg att utesluta mjölk eftersom man kan behöva extra tillskott av kalcium. Nu är ju många ersättningsprodukter kalciumberikade, men kan vara värt att tänka på. Ibland kan man behöva extra och då finns det ju i tablettform.
  • siolina
    skogsvitter skrev 2013-04-05 13:37:52 följande:
    Ingenting. Det enda är att det inte syns på testerna om du börjat utesluta gluten innan du gjort ett test. Värre eg att utesluta mjölk eftersom man kan behöva extra tillskott av kalcium. Nu är ju många ersättningsprodukter kalciumberikade, men kan vara värt att tänka på. Ibland kan man behöva extra och då finns det ju i tablettform.
    Jag undrade vad kommandomamman som jag citerade menade, eftersom hon verkade anse att det var dåligt. 
  • Östlund

Men jag har ju sagt att jag är spruträdd. Och känner jag för att testa senare i framtiden, så återgår jag till vanlig kost i någon vecka. Inget mer med det.

• Mossagti

Ska man testas för glutensintolerans och innan det tar bort gluten från kosten så kommer tarmen att läka och resultatet vid provtagningen kan då bli felvisande.

• Östlund
    Kommandomamman skrev 2013-04-07 12:39:10 följande:
    Ska man testas för glutensintolerans och innan det tar bort gluten från kosten så kommer tarmen att läka och resultatet vid provtagningen kan då bli felvisande.

Som jag sa. Jag ser vad min mage tycker, och vill jag sedan se via blodet BÖRJAR JAG ÄTA VANLIG KOST MED GLUTEN I, så ser vi svaret sen. Visar det de minsta så återgår jag till glutenfritt. Alltså jag äter med gluten i en vecka innan blodtestet.

Någon som fattar nu? 
  • Östlund

Och det kan ta flera år innan det läker då det läker långsamt, men kan smärtas snabbt.

• Mossagti

Jag har aldrig haft problem med förståelsen. Det var dessutom ett förtydligande till den som undrade varför man inte rekommenderas att utesluta gluten på egen hand.

För mig kvittar det vad du äter eller inte äter.

• siolina
    Kommandomamman skrev 2013-04-07 13:51:25 följande:
    Jag har aldrig haft problem med förståelsen. Det var dessutom ett förtydligande till den som undrade varför man inte rekommenderas att utesluta gluten på egen hand.

Det är ju bara att utesluta gluten om man vill och om man mår bättre av det. Det är ju inte skadligt att avstå från gluten utan att låta en läkare bekräfta att man är intolerant.
  • Östlund
    Kommandomamman skrev 2013-04-07 13:51:25 följande:

Ja, men eftersom det redan tagits upp så bör dom redan veta det. Sen är inte denna tråd en informationssida.. 
Svar på tråden Laktosintolerans/Mjölkproteinallergi