• Erica80

Kost vid nattarbete

Jag började jobba nätter för inte så länge sedan.
    Har lyckats gå upp 10 kg sen jag började.
    Visst åt jag onyttigt i början men nu har jag skärpt till mig men funderar en hel del på vad jag ska äta på natten.
    Har läst att man inte ska äta kolhydrater nattetid då kroppen inte arbetar bort det på samma sätt som på dagtid, stämmer det?

Behöver hjälp med massa tips på vad jag ska äta.
    Vill inte gå upp mer

• Svar på tråden Kost vid nattarbete
  • Sucker

Hej hallå i natten!

Du jag jobbade många år två och treskift. En hel del nätter med andra ord. Första året minns jag att vi brukade beställa snabbmat till alla nattpass, men det satte sig ganska snart runt midjan. Mitt tips är, ät så lätt som möjligt, något som verkligen kan få stryk av nattarbete är magen. Vet inte varför men kroppen verkar förbränna sämre på nätter...go figure Obestämd 

Shine on you crazy diamond
  • Nyckelben

Jag jobbar ständig natt och har hittills (efter två år) inte ökat något i vikt. Det jag äter är någon grov smörgås med matigt pålägg så jag står mig, sen äter jag några frukter (banan, äpple eller citrusfukter) eller grönsaker (paprika, morot). På morgonen tar jag mig en tallrik fil eller ny grov smörgås. Det jag ser till att inte äta nattetid är godis eller annat sött eftersom jag då tenderar att småäta hela passet. Ibland kan det hända att jag tar med mig rester och äter om jag inte fått i mig en ordentlig middag innan jobbet.

• Nyckelben

Frukterna/grönsakerna sprider jag ut under natten efter förmåga så det går några timmar mellan (oftast två-tre). Kanske äter två frukter per tillfälle.

• Kat91

Jag jobbar ständig natt sen snart 3 år med paus för föräldraledighet då. Jag brukar göra guacamole och käka på knäckemacka (konstig kombination tycker folk men jag tycker det är gott Tungan ute) eller så gör jag nån form av bulgursallad (typ bulgur, oliver, bönor, osv) eller så dippar jag grönsaker. Dricker oftast mineralvatten till och en hel del te.
    När jag går på så jag jobbar fredag och lördag brukar jag unna mig nåt gott.

Håller med om att försöka skippa sött då det gör att man småäter hela natten. I dag sov jag dåligt på dagen och köpte med en energidryck som jag sitter och sippar på och då smyger sig småätarsuget på direkt. Vad man "ska" äta vet jag faktiskt inte, det här funkar för mig men jag har heller inte lätt för att gå upp i vikt.

Märker också att sötsuget avtar om jag tränar ordentligt som jag brukar mellan passen.

• Erica80

Grov macka är ju inte så dumt.

Det ska jag tänka på.

Just nu äter jag mest yoghurt och flingor men behöver variera mig lite.

Har märkt att jag mår bäst när jag inte äter så "tung" mat

• Erica80

Jag går upp jättelätt i vikt och försöker börja träna så att jag kan gå ner mina kilometer som jag gått upp.

Mitt jobb är väldigt stillasittande men på vårat senaste apt sa chefen att det är helt ok om vi vill träna på natten.

Har faktiskt varit duktig nu inatt o tränat

• Kat91
    Erica80 skrev 2013-04-03 02:50:16 följande:
    Jag går upp jättelätt i vikt och försöker börja träna så att jag kan gå ner mina kilometer som jag gått upp.
    Mitt jobb är väldigt stillasittande men på vårat senaste apt sa chefen att det är helt ok om vi vill träna på natten.

Har faktiskt varit duktig nu inatt o tränat
    Vad jobbar du med? Kul med nån annan som är vaken på nätterna
    Jag jobbar som pers. assistent och har vak så jag sitter också väldigt still. På mitt förra jobb som var i princip samma sak tränade jag på nätterna, det var jäkligt effektivt för att hålla sig vaken och bra att lägga tiden på det istället för ytterligare en seriebox etc. Nu är det dåligt med det nattetid...
  • Erica80

Kat91:

Jag jobbar också som Pers ass.

Skönt att nån mer än jag är vaken

Det vore najs att komma igång med träningen, bra att ha nått att göra på nätterna utöver att titta på dumburken.

• Mor till Ella

Danskt rågbröd, kalkon,mini keso,paprika är super gott att äta på natten. Jag jobbar natt mellan 21-7.15. Äter en rågmacka vid 00 och sedan 1 vid 04 sedan brukar jag äta en frukt på vägen hem i bilen. jag har 4 mil till jobb. Så för att inte somna på vägen hem är det bra att äta något.

• Erica80

Tack fär era tips..

Nu får jag lite mer variation på nätterna. Man blir rätt trött på samma mat varje natt

• Zizzy Zimsson
    Erica80 skrev 2013-04-03 02:04:19 följande:
    Har läst att man inte ska äta kolhydrater nattetid då kroppen inte arbetar bort det på samma sätt som på dagtid, stämmer det? 

Nej det stämmer inte. Kolhydrater, fett och protein bearbetas mest under din vakna aktiva tid, oavsett tid på dygnet. Sedan när du sover (även om det är mitt på dagen) så går ämnesomsättningen ner lite. Glad
  • LMH84

Hej! Jag jobbar rullande treskift och försöker hålla alla veckor så lika som möjligt gällande kost oavsett om jag jobbar dag, kväll eller natt. När jag går på första natten äter jag middag som vanligt på kvällen. Sen har jag 2 raster på natten, då brukar det bli yoghurt med lite nötter och kanske nån macka eller kokt ägg. Andra rasten bara en frukt. Sen äter jag frukost när jag kommer hem även om jag helst av allt bara vill sova. När jag vaknar försöker jag äta en vanlig lunch osv. Kanske blir annorlunda när man jobbar rullande skift och inte vill ställa om sig för mycket. Vi hade en företagsläkare som pratade om mat och sömn vid skiftarbete och han rekommenderade iallafall att inte äta varm lagad mat och egentligen äta så lite som möjligt på natten!

• Kat91
    LMH84 skrev 2013-04-18 22:42:42 följande:
    Hej! Jag jobbar rullande treskift och försöker hålla alla veckor så lika som möjligt gällande kost oavsett om jag jobbar dag, kväll eller natt. När jag går på första natten äter jag middag som vanligt på kvällen. Sen har jag 2 raster på natten, då brukar det bli yoghurt med lite nötter och kanske nån macka eller kokt ägg. Andra rasten bara en frukt. Sen äter jag frukost när jag kommer hem även om jag helst av allt bara vill sova. När jag vaknar försöker jag äta en vanlig lunch osv. Kanske blir annorlunda när man jobbar rullande skift och inte vill ställa om sig för mycket. Vi hade en företagsläkare som pratade om mat och sömn vid skiftarbete och han rekommenderade iallafall att inte äta varm lagad mat och egentligen äta så lite som möjligt på natten!
    Men lunch? När går du upp? Jag sover 08-16 och går jag upp mitt i kan jag omöjligt somna om och sitter då och kämpar för att hålla mig vaken på nätterna. Mår dessutom illa av att äta när jag kommer hem på morgonen och av att äta "frukost" direkt jag går upp på eftermiddagen utan det blir middag nån timme senare med familjen istället.
  • McAnus
    Erica80 skrev 2013-04-03 03:11:48 följande:
    Kat91:
    Jag jobbar också som Pers ass.
    Skönt att nån mer än jag är vaken

Det vore najs att komma igång med träningen, bra att ha nått att göra på nätterna utöver att titta på dumburken.

Har du möjlighet att köra någon variant på TRX?
  • LMH84
    Kat91 skrev 2013-04-18 23:22:24 följande:
    Men lunch? När går du upp? Jag sover 08-16 och går jag upp mitt i kan jag omöjligt somna om och sitter då och kämpar för att hålla mig vaken på nätterna. Mår dessutom illa av att äta när jag kommer hem på morgonen och av att äta "frukost" direkt jag går upp på eftermiddagen utan det blir middag nån timme senare med familjen istället.

Jag sover inte längre än till 2, räcker med 6 timmars sömn för mig när jag jobbar natt. Jag sitter inte still på jobbet och har därför iinga större problem att hålla mig vaken. Mår också illa av att äta frukost, men tvingar mig helt enkelt för hälsans skull! Lycka till!
Svar på tråden Kost vid nattarbete