• cottongrass

Uppfostran i teorin

Jag har två småbarn och uppfostran har så smått börjat. Jag har läst på lite och tycker varken om belöningssystem/mutor ("om du äter upp maten får du en glass sen") eller skamvrå ("sitt här och ha tråkigt tills du ångrar dig").

Så hur gör man om ett barn bråkar, bits eller beter sig illa på något sätt? Man måste förstås prata prata prata med barnen, men om det inte räcker? Vilka populära "metoder" finns idag?

Ingen pajkastning i tråden tack! Jag vill bara scanna av hur man kan göra och alla föräldrar gör så som det passar dem.

• Svar på tråden Uppfostran i teorin
  • gavagai

Jag tror att en bra grundregel är att uppmärksamma det goda beteendet mer än det "dåliga". Tjat, tillrättavisningar och långa diskussioner om varför någonting är fel kan elda upp en konflikt betydligt mer än om man helt enkelt ignorerar beteendet i möjligaste mån och väntar på att hitta någonting positivt att bekräfta istället. Naturligtvis kombinerat med att lyfta bort barnet från farligheter/dumheter, och naturligtvis bör man säga till om vad som är fel (så att de slipper gissa), men dra inte ut på det. Dra ut på att prata om det positiva beteendet istället, som man ofta ägnar för lite tid till.

• Litet My

Beror på barnets ålder tycker jag, dock är ju steg 1 tycker jag oavsett ålder att man tar barnet ur situationen, är det ett mindre barn visar jag hur man skall göra, ett större pratar jag gärna med och så kan vi diskutera varför det blev som det blev och vad man kan göra nästa gång och varför han/hon trodde det blev som det blev dock är ju barn olika, en del kan man prata med på en gång, en del behöver lite tid på sig att komma i "talbart tillstånd".

Ang belöningsystem gillar jag inte heller när de blir till straff dvs "fixar du inte detta så får du inte belöningen" däremot har jag använt belöningsystem på min älsta, men dock hjälps vi åt att han skall klara av att uppfylla det som önskas och någon bestraffning gör vi inte av det utan syftet har varit att skapa motivation vilket fallit väldigt väl ut.  

• Tygtiiger

Vi har kört på visa och förklara. Försöka avleda, försöka engagera barnet i något innan hen blir uttråkad och börjar stöka, och prata. 

När mina barn bits eller slåss så blir jag arg på dem. Det är inte särskilt effektivt, men det är en ärlig respons. (Men man får absolut inte göra vad som helst när man blir arg, man får inte säga elaka saker, slåss eller skrämmas!) 

Det viktigaste tycker jag är att försöka förhindra att barnen gör någon annan illa, man får plocka bort sitt barn ur situationen eller sitta med i leken med andra barn och fysiskt hindra sitt eget barn från att bita eller slåss.  

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Uppfostran i teorin