• Ingridsmamma

När bör barn kunna äta med sked?

Min dotter är 11 månader och äter med händerna, hon har ätit plockmat sen hon var 6 månader (BLW) och har blivit riktigt duktig på att inte spilla. 
    När vi var på påskmiddag så frågade min pappa om det inte var dags att börja äta med sked. Hon är inte redo för det än. 
    När brukar barn kunna det? :) 

• Svar på tråden När bör barn kunna äta med sked?
  • elyse

Vid ett år ungefär brukar barn kunna kombinera att äta med händerna och med en sked. 

• Whitetrash86

Min son börja äta med sked strax efter 1år.
    Låt henne leka med skeden, hur den funkar kommer sen =D 

• Natulcien

Det är väl olika. Och det beror ju på intresse också, inte bara motorik...

Vår son åt plockmat, med händerna, från ca 9 månaders ålder. Och från ca 1 års ålder fick han bestick till varje måltid också (sked och gaffel), men han fortsatte glatt att äta med händerna.
    Så han hanterade nog inte sked korrekt förrän runt 2 års ålder. Nu är han 2,5 år och äter med gaffel ibland, ibland med sked, men oftast, och helst, med händerna fortfarande.

• Christi38

Vår stora kille på 16 månader vänder skeden upp och ner mest, men han får öva sig fram i sin takt, händerna brukar vinna efter ett tag. Gaffel däremot går bättre!

.

• Ingridsmamma

Hon får prova med en barngaffel ibland, hon härmar när jag pickar upp maten med gaffeln men får inte riktigt till det. Men det kanske är dags att hon får försöka oftare då :)

• emelielj

Min son är 20 månader och har precis börjat få in skeden i munnen med maten på!
    Gaffeln går bättre än skeden men han är inte helt hundra på besticken än.
    Men ser framgång på bara denna veckan!

• IsDimma

Lite beroende på när hon börjar förskolan så är det dags att börja träna kan jag tycka. Hon bör åtminstone veta vad man har skeden till när hon börjar. Det underlättar

• cloudberry79

Lägg en sked bredvid henne när hon äter, förr eller senare kommer hon intressera sig för den

(M)amma till V -07 och E -12
  • Vinterankan

Det där är nog väldigt olika. Vår son är 11 månader och jag har inte alls börjat fundera på det. Dottern åt med både sked och gaffel i den åldern. Tycker egentligen inte att sonen på något sätt är senare i utvecklingen heller utan det bara blev så att vi gav dottern skeden för hon åt så kladdig mat och sonen äter mest plockmat och då behövs ju inga bestick.

• Serendipitet

Min första dotter åt bra med sked vid 1 års ålder och det var nog för att det var viktigt för mig eftersom hon skulle börja förskolan. Denna gången har jag inte alls lagt fokus på det området och hon kan få in skeden i munnen men får inte upp mat på skeden själv, hon är 15 månader snart.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Vinterankan

Ja när de börjar förskolan spelar ju också in. Första barnet började när hon var 1 så då kändes det ju nödvändigt. Andra kommer börja vid 1,5 och då kommer det kännas nödvändigt vid den åldern.

Svar på tråden När bör barn kunna äta med sked?