• ankan88

Kommer de alltid kännas som om någon nyper i vårtan?

Jag fick mitt fjärde barn nu för 8 dagar sen. Allt har verkligen flutit på bra, mjölken rann till redan andra dygnet och hon har fått bra tag redan från början. Fick ett litet pytte sår på ena som redan är borta.
    Men, precis som med storebröderna, så känns de som om någon nyper en hårt i vårtan varje sug hon tar. De gör så jäkla ont att jag börjar grina en del ggr.
    Värst är de på nätterna så redan dag 3 började jag pumpa för att kunna ge flaska ist på natten.
    Kämpade med hennes bröder ca 1-1,5 månad innan jag gav upp för de onda gav aldrig med sig.

Nu undrar ja om de är något som kommer gå över alls? Vill inte plåga mig varje gång de ska matas, inte till vilket pris som helst. De ska ju va mysigt att amma men jag gruvar mig inför varje måltid när de känns så här. :(
    Eller kommer de kännas så varje gång så länge jag tänkt amma?

• Svar på tråden Kommer de alltid kännas som om någon nyper i vårtan?
  • Toppen9

Tre veckor tog det för mig båda gångerna tills bröstvårtorna hade vant sig med amningen sen kändes det inte mer än en pirrande känsla när mjölken rann till

• rockaroll

Jag känner igen det där.. Jag var tvungen att bita mig i handen så det gick hål, för att inte skrika rakt ut. Jag grinade till en bm på bb och hon kom med en amningsnapp. Den räddade mig! Jag försökte sluta med den flera gånger för det var ju rätt krångligt när man var ute nånstans.. Men det gjorde så fruktansvärt ont att jag gav upp. Använde den där tills han själv valde att sluta amma. Kommer köra med den den här gången också, vägrar ha så ont! Och en bonus blev att han gapar stort när man lassar in mat. ;)

• Muffins i magen

Hade också så men tyckte det hjälpte att själv nypa till vårtan med fingrarna just innan han tog tag. Då orsakade jag själv den första smärtan och var liksom beredd.

• cloudberry79

Antingen är det utdrivningen och då går det över efter ett tag när det stabiliserat sig, eller så är det såret och då föreslår jag att du använder amningsnapp, luftar brösten så mycket du kan och smörjer med bröstmjölk efter amning (då är mjölken fetast).

(M)amma till V -07 och E -12
  • M i l l a n

Som andra skriver så känns det så i början. För mig gjorde det ont första veckan när bebisen sög tag. Jag nöp mig själv i armen och bet mig i läppen varje gång för att det gjorde så ont. Jag hade sår på bröstvårtorna i början. Men det blev bättre efter bara några dagar med mycket luftande och smörjande med bröstmjölk.

• Marie 166

Ja, det är ju i början det är värst! Tror jag hade ont någon månad eller två i början av amningstillfällena. Var noga med att ditt barn VERKLIGEN gapar stort! VARJE gång! Sedan tror jag det blir bättre när barnet vuxit till sig ngt å kan gapa större å brösten vant sig vid att ngn ammar på dem hela tiden! :) Jag använde dessutom brännsårsplåster mellan amningarna (de från apoteket AB funkade bäst!) Klipp bort själva klistret å lägg gelsidan mot bröstvårtan, med ett amningsinlägg ovanpå! Känns svalkande mellan amningarna :)

• Brioche

För mig gjorde det vansinnigt ont de första två månaderna, jag satt också och grät och fasade för amningarna men sedan blev det bättre. Jag har platta bröstvårtor som aldrig utsatts för något skav och redan på BB sa barnmorskorna att för en del så går det aldrig över helt och det har stämt på mig. Min dotter är nu sex månader och det gör fortfarande ont, men hon tar ett jättefint tag så problemet är helt enkelt att jag har känsliga bröstvårtor. Jag försöker stå ut och när det börjar göra för ont använder jag amningsnapp ett tag för att skona bröstvårtorna.

• ankan88

Tack för svaren. Va beredd att ge upp i förrgår för de gjorde så förbannat ont men lät brösten vila utan amning och pumpning den kvällen/natten och nu känns de riktit bra på ena sidan.

Dock så strular de lite på andra sidan fortf, de bröst som är större och som hon har svårare att få ett bra tag om. Hon är iofs liten, väger 2600 typ. Så kan mycke väl vara så att hon inte kan gapa så stort som behövs.

Köpte iaf en amningsnapp igår men hon vägrar suga på den, blir tok förbannad. Så jag fortsätter väl pumpa den sidan och tränar på taget. De ger sig nog när hon blir lite större. :)

Skulle de inte ge sig så har jag ju ett bröst som de funkar bra på så amning blir de så länge fröken vill :) fast ensidigt då förstås.

Kan tillägga att så här bra som de känns på ena sidan nu gjorde de aldrig med grabbarna. Nu kittlas de mer än de gör ont

• Toppen9

Prova att pumpa ur lite på det större bröstet innan du ammar henne och se om hon får bättre tag då.
    Det kan hjälpa

• ankan88

Nä har testat redan. :/ blev inte alls bättre. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att få in mycke tutte i mun på na. Har provat att möjligt och amningsnappen va hon inte förtjust i.

Men jag tror de ger sig med tiden. Är inte direkt betungande att pumpa och ge flaska ist dom målen. Hon skiftar så snällt mellan bröst och flaska utan krångel så kan gott fortsätta med de tills de funkar. :)

Dock så va de lite oväntat att hon inte gillade amningsnappen. Jag som tyckte den hjälpte mycke men sånt är livet, inget blir som man tänkt. :P

Svar på tråden Kommer de alltid kännas som om någon nyper i vårtan?