• mickaan

Vem kan anses som svensk och vad är typiskt svenskt

Hej! Glad Jag har som uppgift på Samhällskunskapen att göra en undersökning om vad som helst och jag har valt att ta reda på vad som är typiskt svenskt, vad som kännetecknar en svensk och vem som kan anses som svensk. Det skulle vara supersnällt om ni kunde svara på frågorna nedan genom att ge era personliga åsikter Oskyldig:

1. Hur är den typiska svensken som person?
    (kan räcka med kännetecknande ord)

2. Vad är typiskt svenskt? Exempel traditioner och vanor. 

3. Vem är svensk?

Tack på förhand!Kyss   

• Svar på tråden Vem kan anses som svensk och vad är typiskt svenskt
  • 724

Kolla om Gillis Herlitz har skrivit något du kan ha användning av i din undersökning...

• Ostronsoppa

en.wikipedia.org/wiki/Swedish_people

Där har du en bra start. Länkar till den engelska varianten då den svenska är tragiskt kort i jämförelse. Ett kort svar saxat från artikeln. Svenskar är en nation och etnisk grupp som härstammar från Sverige. Dessa bosätter sig mest i Sverige och andra nordiska länder. Ättlingar finns dock i många länder. Totalt (ättlingar inkluderade) finns det 13,25 miljoner Svenskar. Det landet med den största befolkningen Svenskar är så klart Sverige, med cirka 7,6 miljoner Svenskar. (Utav totalt cirka 9,5 miljoner invånare, alltså en betydande majoritet på 80%).

Vad som är typiskt för det här folket kan vara svårt att säga. Jag skulle råda dig att titta på vilka högtider som firas av detta folk och vilka dygder som de generellt anser viktiga. Samt vilken kulinär tradition som finns. Svenskar är nästan utselsutande kristna eller ickereligiösa. Det finns säkert många personlighetsdrag som är vanliga i den Svenska kulturen (i Sverige) och därför kan anses vara typiska. Ha dock i åtanke att människor inte är stereotyper. Och individer av alla folkslag har personlighetstyper som sträcker sig över hela spektrat.

• Johan70

1: vänlig och trevlig, men ganska reserverad och släpper inte många människor inpå livet. De flesta typiska svenskar har få riktigt nära vänner. Svensken tycker att det är naturligt att bo i ett land med demokrati och huvudsakligen kristna seder och högtider, tycker att det är självklart att få rösta och yttra sig i debatten samt firar alltid jul och påsk, men har trots det en skeptisk inställning till såväl politik som religion.

2: Några seder och vanor nämnde jag ovan. Annat är sill och nubbe, strömming, midsommarfirande (helst på landet)...

3: Den som är svensk medborgare (oavsett ursprung) och den som har svenska som modersmål (oavsett hemland; alltså anser jag att även finlandssvenskar är svenskar fast de förstås i regel är medborgare i Finland).

Svar på tråden Vem kan anses som svensk och vad är typiskt svenskt