Grannen under mig röker Marijuana så det luktar upp till mig!!
Grannen under mig röker Marijuana. Just att han röker på stör mig inte i allmänhet, han får göra precis vad han vill och han är i övrigt en mycket trevlig kille som alltid hälsar glatt!
Men nu är det som så att han under veckodagar rökar på som fasen på kvällarna och hela helgerna både röker och spelar han musik från tidig kväll och fram till morgonkvisten. Och denna söta äckliga doft kommer med andra ord upp till min lägenhet omedelbart så fort han börjat och det luktar extremt mycket! Faktiskt så pass att jag många gånger fått lämna lägenheten o sova borta och min hund som har väldigt känslig mage har faktiskt spytt flertalet gånger i samband med lukten och det är inte bara jag i byggnaden som känner av lukten. Vänner och familj på besök är att glömma, det är ingen som klarar att sitta här när han väl har börjat då man blir både illamående och yr! Att det är just Marijuana det vet jag då en familjemedlem som tidigare för många år sedan suttit fast i skiten känner igen lukten och kan intyga att det är just det!
Nu har vi ingen inomhus-trappuppgång utan så fort man öppnat ytterdörren är man ute så vi slipper doft i trappuppgång men man kan ändå ibland känna hur det luktar utanför hans dörr fast han har alla fönster stängda och persienner ned-rullade. Jag har försökt med allt, jag har pratat med killen och vänligt sagt ifrån att det luktar förfärligt, har till och med sagt att min hund med sin känsliga mage spytt många gånger pga lukten men han bryr sig inte det minsta utan säger att han skiter i vilket och att jag kanske borde anmäla honom. Nu är jag inte den som springer till hyresvärden för varje sak men eftersom detta har pågått så ofta sen han flyttade in i byggnaden December 2010 och han totalt skiter i vilket så meddelade jag hyresvärden strax innan sommaren 2011 och det enda jag fick som svar var att det är polisens ansvar att ta hand om de som utför olagliga saker, det enda hyresvärden då kan göra är att ge honom 3 tillsägelser om att eventuell vräkningsansökan kan begäras om han inte lägger av då det stör fler än bara mig. Men detta fungerar då mest som varning och hyresvärden påpekar att det inte kan användas i syfte för att vräka honom och påpekar återigen så är det polisens ansvar. Dom tänker med andra ord inte göra något åt saken trots att det inte bara stör mig.
Efter att ha varit på hyresvärden ett par gånger då dom faktiskt inte ens gett killen någon tillsägelse ännu trots att han inte lagt av det minsta med Marijuanan utan nu håller han på ännu mer än förut så kände jag mig illa tvungen att ringa polisen för råd och tips och eventuellt anmäla, dock inte anonymt eftersom han ändå skulle fattat att det är jag som ringt, jag är nämligen den enda som vågat prata med han och säga ifrån hur illa det faktiskt är.
Men av polisen får jag som svar att "bara för det luktar Marijuana uppe i din lägenhet och det är uppenbart att det kommer från personen under så är det inte polisens ansvar att knacka dörr och hälsa på", detta eftersom det kan verka "kränkande mot personen och det räknas som störning av privatlivet", och att det istället är hyresvärden som har ansvaret för att se till så att en hyresgäst inte stör sina grannar oavsett anledning och oavsett om det är lagligt eller ej.
Jag har också sen detta började fått göra vad jag kan för att inte lukten ska sprida sig genom hela lägenheten, den kommer alltså upp i köket först och har därför alltid öppna fönster i hela lägenheten och en handduk som täpper för vid golvet där lukten kommer från (kommer upp från där en gammal list tidigare har suttit och det är alltså ett hål ner till isoleringen) , har även satt silvertejp över golvet in till köket där jag märkt sprickor och luft/lukt som kommer upp. MEN inget utav detta hjälper och trots flertalet samtal till både polis och hyresvärd så säger dom samma sak fortfarande, har även varit i kontakt med hyresgästföreningen som säger precis som hyresvärden att det är Polis som ska sköta sådana här saker.
Och för att komma till punkt, är det någon här som har några som helst råd/tips om hur man kan gå vidare för att få detta löst?
Ber er som kommer med kommentarer "sköt ditt o skit i andras" eller "flytta någon annanstans" att inte ödsla er tid! Jag sköter mitt o vill han röka på får han göra det mer än gärna, så länge lukten håller sig borta från min lägenhet! Och när det gäller att "flytta någon annanstans" så har jag suttit i bostadskö sedan snart 1,5 år dock utan resultat.
Är tacksam för råd och tips på hur man kan gå vidare för att slippa denna eländiga lukt!